Heming Leira (56) har vært medlem av Kondis siden 1983 og startet i 1998 opp kondis.no. Før det har han jobbet 23 år i Postverket. Leira er initiativtaker til Sognsvann Rundt Medsols, Motbakkeløpene i Maridalsalpene og Øyakarusellen. Som løper har han notert resultater på alt fra 100 m til maraton hvor bestetiden er 2.34.24

 
Vignett-kondiskommentaren.jpg
"For mye av det gode .....eller.." når en går fra knapphet til overflod.

Aldri har medietilbudet vært større
Det er en trend etterhvert som den digitale utviklingen fortsetter med internett, streaming osv. at vi stadig får flere tilbud på skjermene våre. På TV kan vi nå se fotball fra hele Europa og Sør-Amerika hver dag hele uka. Kampen om å tiltrekke seg publikum blir tøffere og tøffere.

EM i fotball utvidet fra 16 til 24 lag for å kunne sende enda flere kamper. Nå gjør VM i fotball det samme med å gå fra 32 til 48 lag.

På friidrettsfronten kan en se EM, VM, OL utendørs og innendørs, det er terreng-EM og VM og det streames ungdom og junior-mesterskap, I vinter har Ski Classics utvidet fra 9 til 13 renn.
En skal ikke se bort ifra at ett av de største internasjonale arrangementene i Norge: Bislett Games har hatt dårligere med besøk nettopp som en følge av overfloden av tilbud.

Knapphet og overflod
For er det to engelske ord som jeg har lært meg de 15 siste årene er det Scarcity og Abundance, som jeg vil oversette med knapphet og overflod.

Som arrangør er konkurransen tøffere enn noengang
På kondisjonsarrangementssiden ser vi at det blir flere og flere tilbud. Som arrangør av løp har du flere konkurrenter som er ute etter de samme potensielle deltakerne enn noengang før. På begynnelsen av 2000-tallet var ikke triatlonsporten stor i Norge, nå har den tre arrangementer med over tusen deltakere og det er flere arrangementer hver helg i hele sommerhalvåret.

I "gamle dager" reiste løpere til Stockholm, London og New York City Marathon. Nå reiser folk utenlands for å løpe en fem eller 10 km!
Fra januar til desember er det løpskonkurranser i utlandet som frister norske løpere. Og et stort antall norske løpere har økonomi til slike reiser.

Flere konkurranser, flere distanser og trening med alle uka rundt
En av trendene i norske arrangementer er å legge på flere distanser for å trekke enda flere utøvere. Til sommeren kommer nå også Nordmarka Skogsmaraton med en distanse til og følger da opp Nordmarkstraver'n som har lagt til ultradistanse også. Vasaloppet i Sverige har utviklet skiarrangementet til å vare en hel uke.

Også Birkebeinerarrangementet og Knarvikmila utvider antall dager. Ikke bare er det flere konkurranser å velge mellom, nå tilbyr stadig flere arrangører å prøveløpe løypa som et eget "arrangement", noen tilbyr det opptil flere ganger hvert år også.

Før var det idrettsklubber som hadde trening, man trente med Varegg, BUL og Strindheim. Nå tilbys det trening med egne opprettede treningsgrupper som Treningscamp, Tjøme Løpeklubb, MOSSjonistene. Flere løpsarrangører har også egne treningsdager og treningsgrupper gjennom året. Oslo Maraton er et eksempel.
Fortsatt ingen å trene sammen med? Hva med å bli med løpegruppene til sportsbutikkene Sport1 Storgata eller Løplabbet? Eller bli med treningskursene hvor du skal lære løpsteknikk.

Den digitale revolusjon endrer på maktforholdene
I den vestlige verden var det knapphet på mye før internett og den digitale revolusjonen kom. Nå er det overflod. Tydelige eksempler på dette er f. eks. avisenes "monopol" på nyheter. Nå finner du nyheter overalt og avisenes predigitale utgave (papiravisa) er i ferd med å forsvinne. Ta f.eks. en av de store avisene Dagbladet. I 1995 var opplaget 209.757. I 2015 hadde de 56.932 i opplag. (Mens altså Kondis har 16.878 ..... og er større enn noensinne.)

Hva skjer vanligvis når det blir overflod av noe som det tidligere var knapphet på? Jo, ofte verdsetter en det som det var knapphet på før mindre, når det blir mye av det. En tar det hele som selvfølgeligheter noe man bare har uansett. Nye aktører som kommer ti,l kan vise seg bedre enn de som nærmest hadde monopol før. De som ikke klarer å følge utviklingen, risikerer å forsvinne, som Kodak, Nokia, papiravisene......

Så har også vi som kondisjonerer fått "For mye av det gode".......eller...?