Olav Engen (65) er deltidsansatt i Kondis med utviklingsoppgaver og vikarierer også noen ganger som nettredaktør. Han har vært lokalredaktør for kondis.no siden 25. oktober 2004 og medredaktør på ultrasiden. Den idrettslige bakgrunnen startet med røykestopp og orienteringsløp i 1978 og inneholder over 2 200 dokumenterte konkurranser, halvparten o-løp, resten veg- og terrengløp med forkjærlighet for ultraløping siden 2005. Han er medlem i NFIFs ultraløpsutvalg og leder av Romerike Ultraløperklubb.

 

Vignett-kondiskommentaren.jpg

Bare for få år siden var den trykte brosjyra med konkurranseinnbydelsen helt sentral i markedsføringen av et løp – sammen med annonsering i lokalpressen (og i de store avisene for de største løpene). Nå er det få slike løpsinvitasjoner å se…

Nå er det hjemmesider, facebooksider, påmeldingsløsninger og e-mailing som gjelder. Tilgangen til informasjon er bedre enn noen gang for de som søker informasjon om et løp. Joda, jeg vet at noen ikke bruker de nye mediene, og dermed ser på dette som et tilbakeskritt, men jeg lar den ballen ligge i denne omgang.

På samme måte som tilgangen til info er lett tilgjengelig for brorparten av løpere, er det lett for en arrangør å spre info gjennom elektroniske medier. Det er også lett å gå seg vill for begge parter; hvor skal info oppdateres (arrangør), hvor skal man se etter oppdatert info (deltager)?

Hjemmeside
En hjemmeside for arrangementet har den fordelen at det er et enveismedium hvor info legges ut på en strukturert måte, og det er lett for potensielle deltagere å søke opp hva man lurer på. For en arrangør krever det riktignok at man har en person med et minimum av datakompetanse, men det er  også mange som selger slike tjenester.

Facebook
På Facebook er brukerterskelen lavere, det er lett å komme i dialog med deltagere eller arrangør, og det er kjemperaskt å legge ut beskjeder og oppdateringer. Men… ulempen er at siden ikke er statisk; viktige beskjeder og informasjon raser nedover i en salig blanding av ulike statusoppdateringer. Ikke alle oppdaterer «om» i takt med endringer eller generell info i statusfeltet.

Påmeldingsløsninger
Det er flere aktører som tilbyr veldig fine påmeldingsløsninger, og informasjonen på åpnngssiden er i stor grad det man tidligere fant i den trykte brosjyra – det viktgste om konkurransen. Også disse lsningene har lav brukerterskel for å korrigere info i takt med behov for endringer.

Jeg har i utgangspunktet to store hjertesukk:

- Det ene er ulik info på de ulike mediene.
- Det andre er bruk av Facebook i stedet for hjemmeside (evt blogg).

Hjertesukk 1: Gi samme informasjon på alle medier
Det er ikke vanskelig å forstå at det krever tid å oppdatere både hjemmeside, facebook og påmeldingsside, noen legger i tillegg ut info både på arrangørens og arrangementets sider. Men, det er her det oppstår forvirring ikke minst for potensielle deltagere; Alt for ofte varsles endringer og tilleggsinfo bare på facebook, mens hjemmesiden og påmeldingssiden står på stedet hvil – de oppdateres ikke i takt med statusoppdateringene på facebook.

Det er viktig å se de ulike medienes hensikt i forhold til hverandre. Jeg mener at en hjemmeside, dersom den finnes, er det primære stedet å søke informasjon om et arrangement. Påmeldingssiden er der de viktigste tingene er oppsummert i stikkordform og facebook er for meg et supplement til hjemmesiden der man har dialog arrangør/deltager – og der det henvises til informasjon som er oppdatert på hjemmesiden. Dette er for de som benytter alle tre mediene, og det gjør jo stadig flere arrangører.
Det helt sentrale er at dersom han har en hjemmeside må den oppdateres!
Kombinasjonen påmeldingsløsning (med utvidet løpsinfo) og facebook er også helt OK, da har man i alle fall ikke avvikende info på en ikke oppdatert hjemmeside.

Da kommer jeg til hjertesukk 2: Sørg for at «sideinformasjon/om» holdes oppdatert
Stadig flere arrangører - spesielt de litt mindre og enklere arrangementene – velger å bruke facebook som den primære informasjonskilden, i stedet for en hjemmeside. Noen klarer dette på en super måte ved at de hele tiden holder «sideinformasjon/om» oppdatert, men det som dessverre skjer oftere er at sideinformasjonen er statisk, mens endringer og viktige meldinger legges inn i statusfeltet med den konsekvems at det fort forsvinner «ut av syne». De samme spørsmålene fra potensielle deltagere besvares om og om igjen – og hovedgrunnen til det er at informasjonen i toppen ikke er utfyllende nok.

Og fortsatt gjelder at man husker å gjøre de samme oppdateringene på en eventuell påmeldingsside.
For arrangører som har en oppdatert hjemmeside holdet det å henvise til hjemmesiden i «om» på facebook…
 

Takk til alle arrangører

Avslutningsvis vil jeg takke alle som arrangerer konkurranser – og legger forholdene til rette for at både Kondismedlemmer og andre kondisjonister får utfoldet seg og testet egne grenser i et utall av konkurranser i hele landet.

At det i det hele tatt arrangeres konkurranser er mye viktigere enn det jeg har skrevet om informasjon ovenfor…