Kondismedlem Sponset innhold
Treningsøkta i Frognerparken ble kryddrert med noen par motbakkeintervaller på slutten.  Foto: Heming Leira

Treningsøkta i Frognerparken ble kryddrert med noen par motbakkeintervaller på slutten. Foto: Heming Leira

Løp med Oslo Maraton og Friskis&Svettis i Frognerparken hver torsdag

Løpegruppa til Oslo Maraton begynte i dag sine ukentlige treninger på torsdager. Instruktører kommer fra Friskis og Svettis og sørger for allsidige treningsøkter som kan gi noe til alle.

Foran_Colosseum_IMG_4163.jpgMed Colloseum Kino i bakgrunnen stilte løpegruppa for Oslo Maraton opp for fotografen.

Kondis utsendte hadde sin siste treningsøkt under det avsluttende løpet i Vinterkarusllen på Romerike i forbindelse med Landsmøtet til Kondis. Så hvorfor ikke delta sjøl i treningsøkta? Han hadde selskap med 20 løpere denne onsdagen, men i vinter har det vært helt opp i 37.


Marius_toey_IMG_4168.jpgMarius fra Friskis&Svettis ledet an treninga som etter en lett oppvarminstur, bestod av en del tøy og bøy.

Det hele startet med lett pratejogg bort til Frognerparken og rundt 500 m løping, før gruppa dannet ring og jogget i sirkel og gjorde flere øvelser som skulle hjelpe på bevegeligheten. 

Holdning_IMG_4171.jpg
Løperne øver på god kroppsholdning under treningsøkta.

Deretter ble det jogget ned til gresset hvor Marius kåserte om viktigheten av å styrke kroppsholdningen. Som han sa: På slutten av et løp, og da spesielt de lengste løpene, blir man svært sliten og ikke minst mister man kroppsformen. Da er det viktig at en tenker bevisst på kroppsholdning.

Marius fortalte om hodet - se rett frem, overkropp - opp og frem med brystet, for disse kroppsholdningene gjelder det å ha god kjernemuskulatur. Så en tur til treningssenteret eller et annet sted for å trene muskulaturen, vil gi en god gevinst når ikke minst de lange løpene går mot slutten.

Etter korte løpeturer hvor en tenkte bevisst på kroppsholdningen, ble det løpt tre progressive stigningsløp med jogg imellom.


Intervall_IMG_4190.jpgEtter stigningløp var det klart for rosinen i pølsa, kveldens intervalløkt; 4 x 4 minutter med 1,5 minutts pause mellom hver intervall. Det var stor spredning på løperne, men i pausen sluttet man seg sakte, men sikkert sammen for felles start på neste drag. Undertegnede var godt fornøyd etter et intervalldrag med kamera og innpakket i boblejakke, var det tid for å instagramme og notere på mobilen.

Intervall_Froeydis_IMG_4192.jpgFrøydis, 22 år, var en av de ferskeste i løpegruppa. Hun hadde ingen planer om å løpe maraton i Oslo til høsten, men med trening i studio og noe trening med venninne, var treninga i parken et fint supplement.

Intervall_2_IMG_4198.jpgOgså instruktør Marius fikk seg en god økt der han lå fremst i rekka. Til slutt ble det et par motbakkedrag. Full pakke med andre ord, for denne gjengen.

Treninga er gratis og på mandager løpes det 90 minutter på Sognsvann (fra bommen), også der kl.17:30. 
De 90 minuttene inkluderer svært rolig oppvarming, litt tøy og bøy og nedjogging. 

Nå på lørdag kl.15:00 er det mulighet for å bli med på (gratis også dette) yoga for å styrke muskulatur, bevegelighet og spenst inne på Friskis&Svettis' lokaler på Majorstua. 

Les også om løpegruppene på Oslo Maraton sine sider her.

Kondis sin samleside for Oslo Maraton.