Bjørn Johannessen (43) er utdannet elektronikkingeniør, men etter åtte års jobb på Ericsson ble han i 2005 ansatt i Kondis med hovedansvar for terminlista og produkttesting. Han har vært innom det meste av kondisjonsidretter, men alltid med hovedvekt på løping. En treningsvilje adskillig større enn talentet har gitt  en pers på 32.35 på mila.


Vignett-kondiskommentaren.jpg

– Folk er gale etter dette kartet, melder Aftenposten.

Kartet det er snakk om er et som Transport of London nå har utgitt. I tillegg til å vise det «tradisjonelle» oversiktskartet over undergrunnsbanene, er det også avmerket hvor mange minutter det tar å mellom stasjonene. Dermed kan den reisende vurdere om det tidsmessig lønner seg å dit man skal, framfor å ta undergrunnsbanen.

Det tar som kjent tid å komme seg under bakken, finne fram til korrekt bane, kjøpe billett og vente på at banen kommer. Man skal dermed kjøre en viss strekning før det tidsmessig lønner seg å ta banen framfor å bruke beina.

Og her er det selvfølgelig en helsemessig gevinst å oppnå samtidig. Om det blir synliggjort hvor kort tid det faktisk vil ta å gå dit man skal, vil forhåpentligvis også flere ta bena fatt og få litt gratis mosjon på kjøpet samtidig som man sparer penger på reiseutgifter. Dette kan man selvfølgelig se for seg videreutviklet og ikke bare gjelde gange kontra undergrunnsbane, men også sykling kontra bil. 

Ifølge Transport of London har det vært stor etterspørsel etter de nye kartene, og i så fall blir kanskje morgendagens London-innbyggere i litt bedre fysisk form en gårsdagens?

Kanskje kan tilsvarende type kart være en god idé også i de største norske byene?

Her kan du lese flere Kondiskommentarer.