Heming Leira (55) har vært medlem av Kondis siden 1983 og startet i 1998 opp kondis.no. Før det hadde han jobbet 23 år i Postverket. Leira er initiativtaker til Sognsvann Rundt Medsols, Motbakkeløpene i Maridalsalpene og Øyakarusellen. Som løper har han notert resultater på alt fra 100 m til maraton hvor bestetiden er 2.34.24

 

Vignett-kondiskommentaren.jpgDet er mange sykkelentusiaster, både av de som sykler i kondomdress og de som sykler med den berømte sykkelkurven, som er svært skeptisk til lovord fra politikerne om sykkelsatsing i Oslo. En helt naturlig skepsis. I hele min levetid (jeg er 55 år) har det blitt lovet at det skal satses på utbygging av sykkelstier m.m. i Oslo uten at det har skjedd noe. Skal vi da tro på at det skjer noe nå?

Det er lov å være optimist, men det er også lov å lære av erfaring. Politikere er ikke de menneskene en først stoler på når det gjelder lovnader.

Det er imidlertid noen grunner til å tro dem når det gjelder denne sykkelsatsingen.

  • Oslo har fått egen sykkeldirektør

  • Sykling er inn som aldri før. Hva som gjøres/ikke gjøres for syklister berører mange fler

  • Sykling og gange må inngå i et helhetlig mobilitetstilbud, sier Ruter i M2016: “Slik reiser du i fremtiden

  • Aftenposten følger sykkelutviklingen jevnlig

  • Elsykkelen har blit ganske populær på kort tid tross høy pris, og dette vil få flere som tidligere ikke syklet opp på setet.

  • At vi har fått egen  sykkelkafé,  Peloton, sier også litt om den økte popularitet sykling har fått.

  • Andelen som kjører bil i byene synker i Norge.

 
Det er altså mange ytre omstendigheter som er ganske annerledes enn for tidligere lovnader om satsing på sykkel.

Sykling er en internasjonal trend
København og Nederland er kjent for å ha en helt annen holdning til sykling og har helt andre tall på hvor mange som sykler til jobben. Men det er andre byer som også har tatt kraftige grep for å bremse på bilismen, for det må til om sykkelen skal prioriteres.

I Zurich satses det virkelig på kollektivtransporten, og bilen har fått sterke restriksjoner. En har satt opp et maks antall for biler innenfor en bysirkel. Blir det fullt slipper ingen flere biler innenfor sirkelen før det har kjørt biler ut. Sjekk ut denne videoen.

T.o.m. i billand nr.1 USA skjer det nå en tilrettelegging for mer sykling. New York City fikk bysykkel for noen få år siden og i august kunne vi lese at Los Angeles, med en transportplan frem til 2035, skal det bygges hundrevis av miles med sykkelfelt og egne bussfelt, og en skal ta bort bilfelt.  Les mer i denne artikkelen.

Syklistene med sterkere stemmer
Men det er også slik at alt er blitt mer gjennomsynlig. Med internett er det nå vanskeligere “å slippe unna” tidligere lovnader og dårlige forslag når Oslo skal bli sykkelby.

Vi har fått noen par eksempler som da Oslo Havn laget en løsning der syklister og fotgjengere skal «vrimle» langs Akershusstranda. Dette ble ikke tatt godt opp av de som sykler der. Sykkeldirektør Rune Gjøs fulgte det opp med et møte med Oslo Havn.

Den dårlige behandlingen av syklister i Oslos nye paradegate Dronning Eufemias gate skapte mye støy allerede i 2012 og Vegevesenet fikk høre det. Sykkeldirektør Gjøs sender brev til Statens Vegvesen. Foruten sykkeldirektøren er det flere aktive sykkelforkjempere som bruker sosiale medier som twitter.
 

Flere sykler og enda flere VIL sykle
Tar en så med at det er langt flere mennesker som både sykler og er opptatt av sykling, og at helseaspektet er mye mer fremtredene. Og at vi har en klimakrise og at alt tyder på at dette er trender som vil vare ved i lang tid fremover.

Jeg har sjøl vært på møte med sykkeldirektør Rune Gjøs og det virker lovende og troverdig at det nå kommer til å skje saker fremover. Det vil ta tid, og lengre tid enn mange vil forstå, men det er da også et stort puslespill å få samstyrt tilrettelegging av sykkelveier med veiarbeid, kabelnedlegging m.m.

Intensjoner og ting som virkelig har skjedd

Uansett gode intensjoner og mye som “taler for” at det nå kan skje noe, det er hva som skjer i praksis som er avgjørende for troverdigheten i det som blir sagt også denne gangen. Og det har faktisk skjedd noe i Oslo de siste årene.
 
  • Oslo har hatt bysykkel i over 10 år og det er planlagt en dobling i antall sykler og stativer

  • Sykkeltellingsapparater

  • Oslo har plassert ut sykkelreperasjonsbokser

  • Flere gater har fått malte sykkelfelt

  • Det er bygget mange sykkelstativer ved kollektivstasjoner.
     

SISTE: Syklistenes Landsforening ikke fornøyd med budsjettet:  ​
Budsjett 2016: Sykkelveier langt unna målene


Under har jeg tatt bilder fra mitt nærområde hvor alle nye oppmalte sykkelfelt har kommet så sent som i september. Det skjer noe i Oslo by!
 
 
 
Sykkel_foraqn_i_kryss_IMG_2079.jpg
Det siste året HAR det skjedd noe i Oslo by. Der jeg bor på Sofienberg dukket dette rødmalte feltet opp i slutten av september. Dette er tilsvarende hva de har gjort bl.a. på Manhattan i New York City. En prioritering av syklistene i kryss.
 
Bredt_nok_sykkelfelt_IMG_2082.jpg
På den andre siden av krysset finner vi en forlengelse av sykkelfeltet. Et felt som her er bredt nok og gata er brei nok til at syklistene også har fått egen fil på den andre siden. Etter neste kryss fortsetter ikke sykkelfeltet på denne siden av gaten.

Unntatt_enhveiskjoering_IMG_2078.jpgI samme område finner vi noen nye skilt som ikke har eksistert før. Enhveiskjøringen har alltid vært der, men nå er det LOV å SYKLE den veien.

Veimerkeing_og_skilt_Unntatt_IMG_2072.jpgLenger borte i gata har vi igjen et unntattskilt for syklister.

Sykkelfelt_skilt_IMG_2074.jpgOg i samme gate med enveiskjøring: Egen fil for syklistene.

Reperasjonsstolpe_1_IMG_2060.jpgOslo Kommune har opprettet reperasjonsstolper. Her er en ved oppkjørselen til Tøyenbadet. Stolpen gir muligheter både for å pumpe luft i dekkene og gjøre små reparasjoner.

Reperasjonsstolpe_verktoey1_IMG_2063.jpgPå stolpen henger diverse småverktøy
 
Reperasjonsstolpe_verktoey2_IMG_2064.jpgMer småverktøy
 
Reperasjonshjelp_IMG_2067.jpgØverst på stolpen er det en visuell visning av hvordan du henger opp sykkelen. Du kan også skanne inn en barcode for å komme på en nettside som gir hjelp om sykkelreperasjoner med utstyret som er på standen. 
Her kunne nok Oslo kommune hengt på en barcode som gikk til en side med norske instruksjoner.
 
 

Les også:
Plan for sykkelveinettet i Oslo (Høringsutgave)  
Paris med bilfridag: Paris’s first attempt at car-free day brings big drop in air and noise pollution


På twitter kan du følge bl.a. 
Morten Lode:  @morten_lode
Olav Torvund: @olavtorvund
Sykkelproswjektet:  @sykkelioslo 
Syklistenes Landsforening: @Syklistenes