Aktørene bak Glitnir Oslo Maraton inviterte i dag til presselunsj på Bislett med frontfigurene Jørgen Aukland, Grete Waitz og Nina Solheim til stede.

De fremhevet Glitnir Oslo Maratons positive deltagerkurve, som krabber oppover mot gamle høyder. Rekorden ble satt i 1994 med 14 000 deltagere og VM i halvmaraton. Skal dette nivået nås må løpere fra hele landet ta turen til Oslo søndag 28. september for en sightseeingtur i herlig høstvær. Da er det positivt at Nils- Jostein Helland, styrelederen i SK Vidar som innledet møtet, kunne fortelle at antallet kvinnelige og utenlandske deltagere var økende.

Og hvis du ikke er en av dem som har meldt deg på, skal du vite at det enda ikke er for sent, det er muligheter for påmelding nesten helt frem til startskuddet går.
En folkefest for alle
Oslo Maraton ble arrangert første gang i 1981 og var den gang en av pådriverne bak joggebølgen på 80-tallet. Selv om vi er noen hoder bak joggebølgen, la Helland vekt på arrangementets positive utvikling. Det er blitt trendy å løpe. Det er ikke lenger bare særinger som lukter sur svette som er å finne i Nordmarka. De fleste vet at denne typen fysisk utfoldelse er med på å forlenge levetiden og livskvaliteten. Programledere på TV løper. Komikere løper. Kunstnere løper. Folk syntes det er gøy å løpe, og på søndag har alle disse ulike slagene muligheten til å møtes for å løpe en felles søndagstur. Og en kan stille i trendy løpetøy designet av Stella McCartney om en vil, sånt finnes i disse tider.

Visjonen bak Glitnir Oslo Maraton er at løpet skal skape en massemønstring og være en folkefest for hele Oslo. Det er et mål om å tiltrekke seg flere løpere utenfor Norges grenser, mot 10 % utenlandske per i dag.

Et trekkplaster er Oslo Maratons lettløpte løype, som gir grunnlag for raske tider.
Solide samarbeidspartnere
SK Vidar står ikke alene bak Glitnir Oslo Maraton, de har med seg et helt team av gode samarbeidspartnere. Et av dem er Glitnir, som etter suksess med Glitnir Reykjavik Maraton, kom med i Oslo Maraton. Glitnir er et nordisk finanskonsern som har holdt det gående som norsk bank i nesten 50 år. Kommunikasjonsdirektør Bjørn Richard Johansen fremhevet hvordan Glitnirs verdier passet med maraton; Glitnir skal være rask, grundig og smart.

Right to Play med direktør Laila Andresen kan vise til en rekke kjente idrettsutøvere som ambassadører, i dag representert ved Jørgen Aukland og Nina Solheim. Right to Play er en forlengelse av Olympic Aid som ble etablert på Lillehammer under OL 1994, og er derfor en internasjonal humanitær organisasjon som er utøverdrevet. Andresen kunne fortelle at de jobber for at idrett og lek skal brukes som arena for utvikling av barn og unge i verdens mest vanskeligstilte områder.

Aktiv mot kreft var representert ved daglig leder Helle Aanesen og Grete Waitz. De kunne fortelle at alle har muligheten til å bidra med støtte til kreftsyke ved å delta i Team Aktiv, deres arrangementskonsept. En vil da motta startnummer og en Team Aktiv pakke, mot at en betaler en høyere deltagersum der overskuddet går til Aktiv mot kreft. En skal lete lenge etter en mer motiverende sak å trene for, enn å bidra til å bedre både egen og andres helse.

Heller ikke de minste slipper unna joggebølgen, tidlig skal en krøkes, så tidlig som i barnehagen. Det er nå kommet idrettsbarnehager. Det er heldigvis ingen fare for at barna blir utsatt for rigide treningsprogrammer og coopertester, og barna fra Ekeberg Idrettsbarnehage strålte av glede og energi. Bevegelsesglede skal gi barna overskudd og en god følelse ved å være fysisk aktiv. Disse rutinene kan en ikke få inn tidlig nok, påpekte Beate Amdahl Skorpen, som sender alle ungene gjennom barneløpet på Bislet førstkommende lørdag klokken 15.00, med ønske om at flere gjør det samme.