Som vi har skrevet om tidligere skal en ekspertgruppe fra Olympiatoppen i samarbeid med On dele innhold om temaene; hvordan velge de riktige løpeskoene, teknikker for å unngå løpeskader og hvordan komme i bedre løpeform. Dette utføres i samarbeid med Sport 1 og Anton Sport. Teamet skal gi sine faglige innspill i løpet av sommeren og består av Lars Haugvad, Fysioterapeut, Vibeke Røstad, Fysioterapeut og Ida Siobhan Svendsen, Utholdenhet. 

ekspertene

Foto:©Eivind Lea by On

Først ut med å gi råd er Lars Haugvad. Lars er fysioterapeut i Olympiatoppen, og deler sine råd om hvordan du velger riktig sko: 

1. Prøv 3-4 par i butikken
Skoen vennen din er fornøyd med er ikke nødvendigvis den rette for deg. Ulik bredde på foten, høyde på vristen og mye annet kan gjøre at dere har forskjellige opplevelser. Så det første rådet er å prøve minst 3-4 par i butikken. Velg alltid den skoen du føler sitter best på og som passer for deg.

2. Spør de ansatte om hjelp
De ansatte i butikken sitter på masse kompetanse. De vet hva slags sko som egner seg for lange eller korte turer, om skoene er små eller store i størrelsen, og teknologien til de ulike merkene. Spør dem om hjelp! De er der for at du skal bli fornøyd.

3.Tenk over behovene dine
Hvilket underlag og type turer skal du løpe? Løper du for mosjonens skyld, så trenger du ikke de dyreste karbonskoene – selv om du synes de ser bra ut. Er du på utkikk etter sko som kan hjelpe deg å øke tempo, trenger du kanskje sko som hjelper deg med litt ekstra spenst i frasparket.
 

Lars Haugvad_SoMe3_4x5_@Eivind Lea by On.jpg
Foto:©Eivind Lea by On

4.Det kan være lurt å ikke prøve løpesko tidlig på dagen
Føttene har en tendens til å «heve» litt under en løpetur. Det er ikke snakk om mye, men den ene lille millimeteren kan gjøre utslag på hvilke sko som faktisk sitter best på. Du kan også teste skoene hjemme etter en løpetur, for å se om de sitter like godt på som de gjorde i butikken. Men husk, ikke test dem ute, for da er det vanskelig å få bytte dem i butikken.
 

5.Unngå skader med gradvis utvikling
Pleier du å løpe på sko med mye demping, men ønsker å teste ut sko som er litt fastere? Da kan det være lurt å ta det trinnvis. Skader som oppstår i sammenheng med løping kommer ofte av for rask progresjon eller for lite variasjon og hvile når treningsmengden er høy. Dette kan være å øke løpsmengden for fort, eller å bytte fra maksimal demping til sko med lite til null demping. Sørg for å ha en gradvis utvikling.

Lars Haugvad_SoMe_4x5_@Eivind Lea by On.jpg
Foto:©Eivind Lea by On

Hvilken løpesko skal du velge? 
Vi er alle glade i å løpe og uansett hvordan du løper, og hvilket tidsmål du har så vil det alltid finnes en On-sko som mest sannsynlig vil passe til din målsetning. On har et eget felleskap som er en god miks av mosjonister på ulike nivå og eliteløpere som Tadesse Abraham, sveitsisk rekordholder på maraton (2:06:40), og triatlene Camilla Pedersen fra Danmark og Jesper Svensson fra Sverige. Er du litt usikker på hvilken On-Sko du skal velge for din målsetting så anbefaler vi å lytte til fellesskapet. 

FW20 Blockbuster Pedestal Graphics_1180x1220px-gallery image 2.jpgFW20 Blockbuster Pedestal Graphics_1180x1220px-gallery image 3.jpg

FW20 Blockbuster Pedestal Graphics_1180x1220px-gallery image 4.jpgFW20 Blockbuster Pedestal Graphics_1180x1220px-gallery image 5.jpg

FW20 Blockbuster Pedestal Graphics_1180x1220px-gallery image 6.jpgFW20 Blockbuster Pedestal Graphics_1180x1220px_gallery image 1.jpg
Foto: On
I løpet av sommeren kommer det flere historier fra On. Følg med videre!

logo on