Kondispresident Tim Bennett og daglig leder Marianne Røhme åpnet landsmøtet og det ble satt i gang med de typiske landsmøtesaker som gjennomgang av årsmelding og regnskap for 2024 og budsjett for 2025.
Det nye styret i Kondis
Det ble på landsmøtet også valgt nytt styre. Det nye styret ser slik ut:
- President: Tim Bennett (på valg, stilte til gjenvalg)
- Visepresident: Bodil Brå Alsvik (ikke på valg)
- Styremedlem: Sol Haugen (på valg, stilte til gjenvalg)
- Styremedlem: Jonny Andersen (ikke på valg)
- Styremedlem: John Erik Lein (tidligere varamedlem, rykket opp etter forslag fra valgkomiteen)
- 1. varamedlem: Ger Van Graas (ny, etter forslag fra valgkomiteen)
- 2. varamedlem: Nina Marie Holmfjord (ny, etter forslag fra valgkomiteen)
Kondis-president Tim Bennett tok gjenvalg for to nye år. Han har har sittet i styret siden 2003 og vært president siden 2009, men kommenterte at dette blir hans siste periode som president. Det vil i så fall si at Kondis må finne en annen president til valget om to år.
Etter landsmøtet ble det holdt årsmøter i regionene.
Løpeskoens historiske utvikling
Etter at det formelle landsmøtet var gjennomført, holdt Tor Fauske, daglig leder i Löplabbet, et foredrag om løpeskoens utvikling, hvor vi står i dag og hva han tror skjer framover.
Etter hans mening, skjedde det svært lite utvikling av løpeskoen i perioden fra 1970-tallet og fram til 2009 da boka “Born to run” av Christopher McDougall kom. I den forbindelse kom begrep som dropp, stack og naturlig løping.
Det neste store som skjedde var i 2013 da Adidas kom med Boost-materialet i mellomsålen. Inntil da hadde EVA-materialet vært dominerende i mellomsålen. Dette var starten på den videre utviklingen vi har sett de siste årene på mellomsålematerialet og som førte til at konkurransemodellen Nike Vaporfly ble introdusert til de beste løperne i 2016 til OL. Dette satte en ny standard for konkurransesko.
- Da Nike Alphafly ble lansert i 2020, var det hundre meter kø utenfor Löplabbet i Pilestredet i Oslo, kunne Fauske fortelle. I dag anslår han at 30-40 prosent av løperne i maratonløp bruker denne nye typen konkurransesko.
- Löplabbet har aldri solgte så mye løpesko som nå. I fjor solgte vi 120.000 par, foralte Tor Fauske som tror utviklingen videre framover også vil ha stort fokus på skummet i mellomsålen.