Start: Sjusjøen skistadion
Klare+til+start+p%E5+skistadion+ved+Sjusj%F8tunet.+Her+er+det+myr%2C+og+det+jobbes+med+%E5+bytte+ut+massen+i+myra.+Min+Garmin+Forerunner+301+viser+at+vi+starter+p%E5+866+moh.+
Klare til start på skistadion ved Sjusjøtunet. Her er det myr, og det jobbes med å bytte ut massen i myra. Min Garmin Forerunner 301 viser at vi starter på 866 moh.
0,3 km: Under Birkebeinervegen
Etter+300+m+g%E5r+l%F8ypa+gjennom+dette+n%E5l%F8yet%2C+undergangen+i+Birkebeinerrenn-tras%E9en.+Vi+var+bl%F8te+p%E5+beina+etter+100+m%2C+men+her+blir+det+sikkert+et+annet+underlag+under+l%F8pet+15.+september.
Etter 300 m går løypa gjennom dette nåløyet, undergangen i Birkebeinerrenn-traséen. Vi var bløte på beina etter 100 m, men her blir det sikkert et annet underlag under løpet 15. september.
2 km: Sjusjøfjellet - løypas høyeste punkt
Etter+2+km+med+stigning+f%F8rst+p%E5+grusveg+og+deretter+p%E5+sti%2C+er+vi+p%E5+topppen+av+Sjusj%F8fjellet.+Her+kan+man+bli+n%F8dt+til+%E5+stoppe+for+%E5+nyte+utsikten+hvis+man+har+%E5pnet+for+hardt.+H%F8ydeforskjellen+fra+start+er+p%E5+130+m+og+h%F8yeste+punkt+er+p%E5+996+moh+%28i+f%F8lge+GPS-en%29.
Etter 2 km med stigning først på grusveg og deretter på sti, er vi på topppen av Sjusjøfjellet. Her kan man bli nødt til å stoppe for å nyte utsikten hvis man har åpnet for hardt. Høydeforskjellen fra start er på 130 m og høyeste punkt er på 996 moh (i følge GPS-en).
3 km: Inn på gammel trasé ved Lunkevatnet
Etter+en+knapp+km+slakt+nedover+p%E5+nordsida+av+Sjusj%F8fjellet%2C+svinger+vi+skarpt+til+venstre+der+vi+m%F8ter+den+gamle+tras%E9en+rett+vest+for+Lunkevatnet.
Etter en knapp km slakt nedover på nordsida av Sjusjøfjellet, svinger vi skarpt til venstre der vi møter den gamle traséen rett vest for Lunkevatnet.
5 km: Nedover og til høyre ved Sjusjøen
Her+har+vi+gjort+unna+f%F8rste+nedover-etappe.+Etter+5+km+%288+km+i+den+gamle+l%F8ypa%29+svinger+vi+til+h%F8yre+i+stor+fart+og+Kjell+Arild+legger+seg+over+i+svingen.
Her har vi gjort unna første nedover-etappe. Etter 5 km (8 km i den gamle løypa) svinger vi til høyre i stor fart og Kjell Arild legger seg over i svingen.
5,5 km: Over Nordsetervegen
Gjennom+hyttefeltet+mellom+Sjusj%F8en+og+Nordetervegen+er+det+nytt+dekke+p%E5+grusvegen+i+partiet+som+er+lettl%F8pt+og+godt+kjent+fra+tidligere.
Gjennom hyttefeltet mellom Sjusjøen og Nordetervegen er det nytt dekke på grusvegen i partiet som er lettløpt og godt kjent fra tidligere.
7 km: Ned Birkebeinerbakken
Etter+mer+nedover-l%F8ping+p%E5+sti+og+deretter+p%E5+flat+grusveg+g%E5r+det+bratt+nedover+i+nederste+del+av+Birkebeinerbakken%2C++l%F8ypas+bratteste+parti.+I+f%F8lge+GPS-en+mister+vi+her+80+h%F8ydemeter+p%E5+400+m%2C+en+gjennomsnittlig+helling+p%E5+20+%25.
Etter mer nedover-løping på sti og deretter på flat grusveg går det bratt nedover i nederste del av Birkebeinerbakken, løypas bratteste parti. I følge GPS-en mister vi her 80 høydemeter på 400 m, en gjennomsnittlig helling på 20 %.
11 km: Løypas tøffeste parti
Fortsatt+i+den+gamle+l%F8ypa.+Her+det+steinete%2C+bl%F8tt+og+trangt.+Det+er+lovet+utbedringer+f%F8r+l%F8pet.
Fortsatt i den gamle løypa. Her det steinete, bløtt og trangt. Det er lovet utbedringer før løpet.
12,5 km: Sjøsætra
Ved+Sj%F8s%E6tra+ble+undetegnede+nysgjerrig+p%E5+boksene+som+er+kommet+opp.+Er+det+fotobokser%2C+eller+kanskje+heller+opplegg+for+mellomtider%3F+Nyheten%2C+Halvbirken%2C+passerer+ogs%E5+her+rett+etter+start.
Ved Sjøsætra ble undetegnede nysgjerrig på boksene som er kommet opp. Er det fotobokser, eller kanskje heller opplegg for mellomtider? Nyheten, Halvbirken, passerer også her rett etter start.
14 km: Ny trasé
Kjell+Arild+viser+hvor+den+nye+l%F8ypa+forlater+den+gamle.++I+stedet+for+%E5+l%F8pe+videre+nedover+grusvegen+til+venstre+som+tidligere%2C+g%E5r+den+nye+l%F8ypa+til+h%F8yre.+
Kjell Arild viser hvor den nye løypa forlater den gamle. I stedet for å løpe videre nedover grusvegen til venstre som tidligere, går den nye løypa til høyre.
14,5 km: Småkupert i hogstfelt
I+det+nye+partiet+som+f%F8rst+g%E5r+gjennom+et+hogstfelt%2C+er+det+forel%F8ping+bare+grovplanert+og+delvis+djupe+hjulspor+etter+skogsdrifta.
I det nye partiet som først går gjennom et hogstfelt, er det foreløping bare grovplanert og delvis djupe hjulspor etter skogsdrifta.
15 km: Finnsvea
Etter+ca.+15+km+nyter+vi+igjen+utsikten+og+aner+at+det+kommer+til+%E5+g%E5+mye+nedover.+H%F8ydem%E5leren+viser+at+vi+fortsatt+er+over+600+moh.+
Etter ca. 15 km nyter vi igjen utsikten og aner at det kommer til å gå mye nedover. Høydemåleren viser at vi fortsatt er over 600 moh.
15,5 km: Nedover på fine stier
Her+er+det+nedoverl%F8pingens+kunst+virkelig+kommer+til+sin+rett.+Ingen+fare+for+overtr%E5kk+p%E5+det+fine+underlaget.+Her+b%F8r+man+ikke+bruke+krefter+p%E5+%E5+holde+igjen%21
Her er det nedoverløpingens kunst virkelig kommer til sin rett. Ingen fare for overtråkk på det fine underlaget. Her bør man ikke bruke krefter på å holde igjen!
16 km: Helt ny trasé fra Dagsvea
Etter+%E5+ha+v%E6rt+innom+gamle-tras%E9en+og+deler+av+OL-l%F8ypene%2C+kan+vi+glemme+den++kuperte+avslutningen+f%F8r+Birkebeineren+Skistadion.+Her+fortsetter+den+nye+l%F8ypa+nedover+og+krysser+Sj%F8s%E6tervegen+mens+vi+tidligere+fortsatte+p%E5+stien+til+h%F8yre.
Etter å ha vært innom gamle-traséen og deler av OL-løypene, kan vi glemme den kuperte avslutningen før Birkebeineren Skistadion. Her fortsetter den nye løypa nedover og krysser Sjøsætervegen mens vi tidligere fortsatte på stien til høyre.
17 km: Flatt, bredt og fort
Etter+passering+av+Sj%F8s%E6tervegen+er+det+3+km+med+nesten+bare+flate%2C+brede+stier.+Her+kommer+det+til+%E5+g%E5+unna%2C+men+det+er+ganske+langt+rundt+Birkebeinereren+skistadion+som+vi+her+har+p%E5+h%F8yre+h%E5nd%21+
Etter passering av Sjøsætervegen er det 3 km med nesten bare flate, brede stier. Her kommer det til å gå unna, men det er ganske langt rundt Birkebeinereren skistadion som vi her har på høyre hånd!
20 km: Ned mot Lysgård
Etter+20+km+kommer+vi+over+Kanten%2C+bokstavelig+talt.+Fra+20+til+22+km+g%E5r+det+enda+200+m+ned%2C+alts%E5+en+gjennomsnittlig+helling+p%E5+10+%25+.+Underlaget+er+fin%2C+grusbelagt+sti+og+det+er+ingen+fare+%E5+slippe+p%E5.+Dette+g%E5r+bedre+enn+vi+hadde+fryktet%21
Etter 20 km kommer vi over Kanten, bokstavelig talt. Fra 20 til 22 km går det enda 200 m ned, altså en gjennomsnittlig helling på 10 % . Underlaget er fin, grusbelagt sti og det er ingen fare å slippe på. Dette går bedre enn vi hadde fryktet!
23 km: Mål på Stampesletta
P%E5+v%E5r+pr%F8vel%F8ping+fortsatte+vi+for+langt+ned+rett+mot+H%E5kons+Hall%2C+og+%F8dela+muligheten+for+%E5+sjekke+lengden+n%F8yaktig.+Vi+skal+etter+l%F8ypebeskrivelsen+l%F8pe+i+en+stor+S+f%F8r+vi+f%E5r+lov+%E5+l%F8pe+inn+p%E5+Stampesletta.++S%E5+sp%F8rs+det+hvordan+bena+har+det+n%E5r+de+kjenner+tartandekket%3F
På vår prøveløping fortsatte vi for langt ned rett mot Håkons Hall, og ødela muligheten for å sjekke lengden nøyaktig. Vi skal etter løypebeskrivelsen løpe i en stor S før vi får lov å løpe inn på Stampesletta. Så spørs det hvordan bena har det når de kjenner tartandekket?
Løypeprofilen
L%F8ypeprofilen+er++avgjort+ikke+s%E5+dramatisk+i+praksis+som+den+ser+ut+etter+%E5+ha+logget+l%F8ypa+med+Garmin+Forerunner.
Løypeprofilen er avgjort ikke så dramatisk i praksis som den ser ut etter å ha logget løypa med Garmin Forerunner.
Min GPS viste 22,6 km, mens løypelengden offisielt er 22,9 km. Vi går i mål 256 moh, et nettofall i løypa på drøye 600 m. Flere tørre tall lest av på min Garmin (med forbehold om nøyaktigheten): Total stigning: 560 m. Total helling: 1187 m. Størst stigning: 20 % etter 1,9 km (opp Sjusjøfjellet). Størst helling: 34 % etter 7,4 km (midt i Birkebeinerbakken). Maks. helling i siste del av løypa: 20 % (etter 20,4 km).
KONKLUSJON:
Den nye løypa er klart mer lettløpt enn den gamle. Selv med 1,6 km lengre løype, tar undertegnede sjansen på å tippe at vinnertidene i de fleste klasser ikke vil bli vesentlig lengre enn tidligere. De beste løperne kommer nemlig til å løpe "styggfort" i de lange, slake nedover-partiene.

Vi har i alle fall ett godt råd å komme med til de som frykter løypeprofilen: Snu bakkedragene den siste måneden og gi gass nedover!