Den 7. mai i år sto ti spente deltagere og vår dyktige guide, Christian Eide, klar på vestkysten av Grønland. Foran oss, før østkysten kunne nås, ventet mange harde dager med ski og tunge pulker.

Av Thomas Hetland

Vi var en veldig fin gjeng, og yngste deltager var ”minstejenta” Silje på 26 år, mens eldstemann var Sigmund på 36 år. Det var en veldig sprek gjeng som var på tur. Her fantes norgesmestere i roing, en fallskjermhopper, løpere, svømmere og ikke minst vår guide som hadde krysset isen sju ganger før.

Da vi meldte oss på turen på høsten 2009, var utgangspunktet at vi skulle krysse isen på 20-22 dager, men da vår guide mente vi kapable til å gå fortere, ble det etter hvert til at vi skulle prøve å krysse isen på 16 dager.

Alle deltagerne minus undertegnede bodde i Oslo og omegn, så de trente mye med dekk og tung sekk i Wyller-løypa i Oslo. Da snøen kom, ble dekk skiftet ut med fjellski og pulk. Jeg trente mye alene i Sirdalsheiene, og der jeg gikk og slet mutters alene blant rypene i Sirdalen, fikk jeg overbevist meg selv om at det i hvert fall ikke skulle stå på det mentale på turen.

Brefallet

Etter 4 timer med fly fra København til søndre Strømfjord og 3-4 timer med pakking var vi endelig klar for vår store tur. Den første dagen fikk vi ikke mer en 5 km da vi kavet oss opp og ned i brefallet. Råk og elver ble passert uten de helt store problemene. Da vi sent på dag to endelig var kommet inn på selve breplatået, var vi både slitne og ikke minst glade for endelig å være ferdig med brefallet. Nå kunne vi virkelig begynne å legge kilometer bak oss, var tanken da vi krøp rolig ned i soveposen.

Første delmålet til gruppen var Dye 2, en nedlagt amerikansk stasjon som ligger midt ute på isen. Den skulle vi nå etter ca. 200 km. Det var viktig å ikke tenke for langt frem og hele tiden sette seg delmål. Hver dag besto av ca. ni økter på en time med 10 minutts pause.

Etter dagens femte økt hadde vi et lengre måltid hvor pausen var nærmere 1 time. I pausene var det viktig å få i seg så mye næring så mulig, drikke vann og ikke minst gå på do.

Måltidene bestod av tørket kjøtt og frukt samt nøtter. Hver morgen ble havregrøt inntatt mens dagens høydepunkt for mange var kveldens frysetørkede middag. Hver dagsrasjon med mat bestod av ca. 5000 kilokalorier, og med en forbrenning på 7500-8500 kilokalorier gikk mange av deltagerne ned i vekt. Undertegnede gikk ned 8 kg i løpet av turen, kilo som dessverre alt for fort kom på igjen etter hjemkomst til Norge.

Etter hvert som dagen gikk og en ble mer og mer sulten, var det ikke noe problem å få i seg all maten i en dagsrasjon. Ut gjennom turen ble dagene og rutinene ganske like, og vi ble temmelig effektive og presise i alt vi foretok oss. Ipoder og mp3-spillere ble skrudd på i noen av øktene, mens andre økter ble tatt mens tankene fikk flyte fritt og løse de fleste ”problemer” i verden.

Minus 30 og bitende vind

På den sjette dagen nådde vi Dye 2 etter 15 km på ski. Etter å ha utforsket denne fascinerende ”skapningen” ute i isødet ble resten av dagen innvilget til hvile. Nå var det tid for å pleie ømme tær og verkende muskler. Kvelden ble tilbrakt i fellesteltet hvor satellittelefon ble anvendt for å lese og sende hilsener fra og til resten av verden.

Dagen etter våknet vi opp til minus 30 grader og bitende vind. Nå ventet ca. 100 km med slak motbakke før vi kom til turens såkalte ”summit”. De tre påfølgende dagene ble nok de hardeste både psykisk og fysisk for flere av deltageren. Vi måtte kjempe både mot sastrugi (formasjoner i isen/snøen skapt av vind og vær på Grønland) og white out (flatt lys og vind/ vær som gjør at du ikke ser noe, og GPS og kompass må brukes for å navigere).

En av gruppas sterkeste deltagere var uheldig og klarte å forfryse fingrene sine. Heldigvis, og takket være sin sterke fysikk, klarte han å fullføre turen med stil. Etter at høyeste punkt på turen var passert, kunne vi endelig ta av fellene på skiene og bare gå på voks. Det var en befrielse å kunne gli mer med skiene.

Dagsetappene ble stadig lengre ettersom vi nærmet oss østkysten av Grønland, og flere dager gikk vi nesten 50 km. En av de siste dagene vi hadde godt vær, klarte gruppen å tilbakelegge 52,5 km. Da kunne hele gjengen unne seg en liten tår med god samvittighet.

Etter 14 dager og 16 timer nådde vi endelig østkysten av Grønland. Det var en meget rask krysning utført av en så stor gruppe, og det viste seg i ettertid at vår gruppe var den med raskest krysning denne sesongen. Det var en svært vellykket tur, og mye av æren for det må tilskrives den dyktige guiden vår. Christian Eide kunne nok en gang krysse av for en vellykket tur uten alvorlige ulykker.

Nå ventet et par dager i den lille landsbyen Isotorq, før helikopter og fly skulle bringe oss videre til Norge. Isotorq er en lite fangstsamfunn som befinner seg på en øy, totalt avskåret fra resten av verden. Vi som lever i den vestlige verden har mye å lære av deres gjestfrihet. Selv med lav levestandard byr de lokale inuittene på de lille de har.

Forberedt

En Grønlands-krysning krever grundige forberedelser, og du må trene systematisk i lengre tid før en slik tur. God kondisjon og stødig skiteknikk er viktig for å få en positiv opplevelse over isen. Trening med sleping av dekk og generell kondisjonstrening er viktige faktorer i forberedelsene.

De største utfordringene på en generelt krevende tur er forfrysninger og sykdom. Er en godt fysisk trent vil en uansett være bedre rustet.

Det kreves også tillatelse fra myndigheten på Grønland for å få krysse innenlandsisen. Hvis du ikke reiser med et organisert selskap, må du dokumentere nok kunnskaper og erfaring for å få tillatelse til å dra på en slik tur. Det har i de senere år vært en del ”uthenting” av personer på tur over isen, så myndigheten på Grønland er nå mer nøye hvem som får tillatelse til å krysse isen.

Fakta om turen

Lengde: 587 km totalt, fra 20-53 km per dag, 40 km i snitt per dag.

Vekt på bagasje: Ca. 48 kg ved start og ca. 25 kg til slutt (1,2 kg mat og 2 dl bensin per person per dag)

Største opplevelse: Hver dag hadde sin opplevelse, men utrolig stort når vi så fjellene og kysten på Øst-Grønland etter ca. 15 dager på isen.

Tøffeste utfordring: Å våkne hver morgen til minus 20-30 grader, smelte snø og komme i gang med dagen.

Temperatur og vær: Fra vindstille og pluss 10 grader til kraftig vind og minus 30 grader

Pris: Fra 55.000 kr + fly/hotell til 75.000 kr alt etter hvilket opplegg og aktør en velger.

Turoperatører: Norske firma som guider over Grønland er L’Atitude, Gamme, Hvitserk og Cecilie Skog.

----------------------------------------------------

Bli Kondismedlem! Les alle artikler i 9 kondisjonerte blader hvert år
KONDISbladet nr.9
KONDIS-Årgang 2010
KONDISarkivet  (se oversikt over alt Kondis-innhold siden 1999, og les mange smakebiter)