Trondheim - Oslo: En klassisk distanse både på sykkel og til fots
Bak svingen og litt lenger
Ellers visste vi lite om denne verden. Foreldrene mine hadde
venner på Heimdal, og enkelte søndager tok vi toget dit. Lenger
sør hadde jeg aldri vært. Når vi gikk over den smale jernbane-
brua som den gangen dannet skille mellom Tiller og Leinstrand
kommuner pleide faren min peke sørover og si at bak den svingen
der og litt lengre bort, ligger Oslo.
- Så nært, tenkte jeg.
Fredrik Skagen, f. 1936
De fleste av oss kjenner til det som går under navnet Den Store Styrkeprøven, det årlige sykkelrittet mellom Trondheim og Oslo. I sin nåværende form har det vært arrangert siden 1967, men har sine røtter tilbake så tidlig som 1890-tallet. De færreste vet vel imidlertid at det også eksisterer en godt gjemt historikk om personer som har konkurrert og satt rekorder mellom disse to byene til fots.
Av Einar Rædergård og Jan Terje Nilsen
Det er ikke så mange tiår siden at det var like vanlig å treffe på folk fra Trondheim som aldri hadde vært i Oslo, som de som hadde. De som hadde vært i hovedstaden, hadde vanligvis tatt toget. Noen utvalgte hadde bil. En må ut på 1960-tallet før en kan si at det begynte å bli ganske vanlig å ha vært i hovedstaden for en som bodde i Trondheim og omegn.
Men avstanden mellom Trondheim og Oslo har hatt en slags mytisk status lenge før distansen lot seg gjennomføre på de mest dagligdagse og bedagelige måter. Det er en lang tradisjon for å forsøke å overvinne de rundt 550 kilometerne mellom de to byene.
Sykkelrittet Den Store Styrkeprøven er det mest omfattende og største organiserte eksemplet på dette fenomenet i våre dager. På det meste, på 1980-tallet, har Styrkeprøven trukket over 5000 deltakere. Men også i år 2002 var oppslutninga nokså imponerende: Nesten 2000 syklister lot seg friste av denne enestående sjansen til å tyne kroppen til den ytterste grense.
De fleste deltar for å overvinne seg sjøl. Noen færre higer etter selve rittrekorden, som i dag er på 13 timer 47 minutter 42 sekunder! Det noteres for øvrig også rekord på Trondheim - Oslo i solosykling. Denne traseen avviker litt fra den som benyttes under Styrkeprøven. Men solorekorden ble satt av Fred Magne Hval i 2001 på 14 timer 32 minutter 43 sekunder.
Tur-retur på 1890-tallet
Tradisjonen med å sykle mellom Trondheim og Oslo kan imidlertid trekkes adskillig lenger tilbake enn til Den Store Styrkeprøven. Det tidligst nevnte eksemplet er fra 1895. Generalstaben var interessert i å teste sykkelens potensiale i militær sammenheng og sendte Thorvald Trogstad avgårde på en 12 kilo tung sykkel fra Kristiania til Trondheim. Turen gikk gjennom Østerdalen, og etter ankomst returnerte Trogstad straks, nå gjennom Gudbrandsdalen. Tidsbruk: 71 timer og 52 minutter på ca. 115 mil! Matpauser og korte hvilepauser ble dog trukket fra.
Fra og med 1897 kjennes flere tilfeller av rekordsykling mellom Trondheim og hovedstaden. I 1909 brukte Jul. Hansen litt over 25 timer, og rekorden hans sto i over 25 år. I mellomtida skjedde det store forbedringer på sykkelfronten, og den allsidige idrettsmannen Johan Støa kom inn under 22 timer i 1935. Dette var den første rekorden som var helt og holdent solosykling. Forgjengerne hadde hatt forskjellig grad av "pes" under sine ritt. Etter Støa er rekorden flytta flere ganger, til den nå med hjelp av stadig utstyrsutvikling og vegforbedring altså er på drøyt 14 og en halv time.
Notto bananen Fipp
Men distansen Trondheim - Oslo skjuler også en annen, like forbløffende tradisjon: Til fots!
Første dokumenterte prestasjon i så måte er fra 1930 da setesdølen med det klingende navnet Notto Fipp tilbakela distansen på 5 døgn og 22 timer. Ruta gikk over Dovre, og det er dette som er standard for alle seinere rekordmålinger. Forhåndsreklamen for rekordforsøket var stor etter datidens målestokk. Mange avisoppslag og store folkemengder langs løypa gjorde turen til et stort jippo. 45 år gamle Fipp startet i Oslo og lot innkomsten i Trondheim falle sammen med den store Trøndelagsutstillinga det året. Underveis ble Fipp assistert av sin venn dr. Røgler som fulgte ham på sykkel.
Notto Fipp var noe av en original og kostholdsideolog, og næringsinntaket under marsjen til Trondheim bestod av bananer og melk. Året før hadde han tilbakelagt Kristiansand-Oslo til fots på fastende hjerte (bortsett fra væsketilførsel) mens returen foregikk i større tempo og med utstrakt inntak av bananer. Fipp fikk dermed tilnavnet "Bananen". I 1931 tapte han en kappmarsj mellom København og Oslo da han ble slått med 45 minutter av den 20 år yngre dansken Sigurd Bernt. Denne gikk under oppnavnet "Biffen" siden han tok godt til seg av slik kost undervegs. Kort tid etter ble Fipp påkjørt og drept av en bil.
Sverre Sørhus
Det skulle gå to år før det igjen ble klart for et nytt rekordforsøk over Dovre. Sverre Sørhus, en 24 år gammel NTH-student og vegetarianer fra Elverum, tok beina fatt ved slutten av studieåret i 1932. Sørhus gikk med andre ord "riktig" veg og slo tida til Fipp med to timer. Sverre Sørhus markerte seg også seinere, særlig i 1934, da han revansjerte Notto Fipps nederlag for danskenes "Biffen" og satte ny rekord for distansen København-Oslo.
Les hele artikkelen i KONDIS!
Bli medlem i DNL og få 7 nummer i året med
KONDIS
Bladet for alle kondisjonerende
ÅRGANG 2003
KONDISARKIVET
Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ellers visste vi lite om denne verden. Foreldrene mine hadde
venner på Heimdal, og enkelte søndager tok vi toget dit. Lenger
sør hadde jeg aldri vært. Når vi gikk over den smale jernbane-
brua som den gangen dannet skille mellom Tiller og Leinstrand
kommuner pleide faren min peke sørover og si at bak den svingen
der og litt lengre bort, ligger Oslo.
- Så nært, tenkte jeg.
Fredrik Skagen, f. 1936
De fleste av oss kjenner til det som går under navnet Den Store Styrkeprøven, det årlige sykkelrittet mellom Trondheim og Oslo. I sin nåværende form har det vært arrangert siden 1967, men har sine røtter tilbake så tidlig som 1890-tallet. De færreste vet vel imidlertid at det også eksisterer en godt gjemt historikk om personer som har konkurrert og satt rekorder mellom disse to byene til fots.
Av Einar Rædergård og Jan Terje Nilsen
Det er ikke så mange tiår siden at det var like vanlig å treffe på folk fra Trondheim som aldri hadde vært i Oslo, som de som hadde. De som hadde vært i hovedstaden, hadde vanligvis tatt toget. Noen utvalgte hadde bil. En må ut på 1960-tallet før en kan si at det begynte å bli ganske vanlig å ha vært i hovedstaden for en som bodde i Trondheim og omegn.
Men avstanden mellom Trondheim og Oslo har hatt en slags mytisk status lenge før distansen lot seg gjennomføre på de mest dagligdagse og bedagelige måter. Det er en lang tradisjon for å forsøke å overvinne de rundt 550 kilometerne mellom de to byene.
Sykkelrittet Den Store Styrkeprøven er det mest omfattende og største organiserte eksemplet på dette fenomenet i våre dager. På det meste, på 1980-tallet, har Styrkeprøven trukket over 5000 deltakere. Men også i år 2002 var oppslutninga nokså imponerende: Nesten 2000 syklister lot seg friste av denne enestående sjansen til å tyne kroppen til den ytterste grense.
De fleste deltar for å overvinne seg sjøl. Noen færre higer etter selve rittrekorden, som i dag er på 13 timer 47 minutter 42 sekunder! Det noteres for øvrig også rekord på Trondheim - Oslo i solosykling. Denne traseen avviker litt fra den som benyttes under Styrkeprøven. Men solorekorden ble satt av Fred Magne Hval i 2001 på 14 timer 32 minutter 43 sekunder.
Tur-retur på 1890-tallet
Tradisjonen med å sykle mellom Trondheim og Oslo kan imidlertid trekkes adskillig lenger tilbake enn til Den Store Styrkeprøven. Det tidligst nevnte eksemplet er fra 1895. Generalstaben var interessert i å teste sykkelens potensiale i militær sammenheng og sendte Thorvald Trogstad avgårde på en 12 kilo tung sykkel fra Kristiania til Trondheim. Turen gikk gjennom Østerdalen, og etter ankomst returnerte Trogstad straks, nå gjennom Gudbrandsdalen. Tidsbruk: 71 timer og 52 minutter på ca. 115 mil! Matpauser og korte hvilepauser ble dog trukket fra.
Fra og med 1897 kjennes flere tilfeller av rekordsykling mellom Trondheim og hovedstaden. I 1909 brukte Jul. Hansen litt over 25 timer, og rekorden hans sto i over 25 år. I mellomtida skjedde det store forbedringer på sykkelfronten, og den allsidige idrettsmannen Johan Støa kom inn under 22 timer i 1935. Dette var den første rekorden som var helt og holdent solosykling. Forgjengerne hadde hatt forskjellig grad av "pes" under sine ritt. Etter Støa er rekorden flytta flere ganger, til den nå med hjelp av stadig utstyrsutvikling og vegforbedring altså er på drøyt 14 og en halv time.
Notto bananen Fipp
Men distansen Trondheim - Oslo skjuler også en annen, like forbløffende tradisjon: Til fots!
Første dokumenterte prestasjon i så måte er fra 1930 da setesdølen med det klingende navnet Notto Fipp tilbakela distansen på 5 døgn og 22 timer. Ruta gikk over Dovre, og det er dette som er standard for alle seinere rekordmålinger. Forhåndsreklamen for rekordforsøket var stor etter datidens målestokk. Mange avisoppslag og store folkemengder langs løypa gjorde turen til et stort jippo. 45 år gamle Fipp startet i Oslo og lot innkomsten i Trondheim falle sammen med den store Trøndelagsutstillinga det året. Underveis ble Fipp assistert av sin venn dr. Røgler som fulgte ham på sykkel.
Notto Fipp var noe av en original og kostholdsideolog, og næringsinntaket under marsjen til Trondheim bestod av bananer og melk. Året før hadde han tilbakelagt Kristiansand-Oslo til fots på fastende hjerte (bortsett fra væsketilførsel) mens returen foregikk i større tempo og med utstrakt inntak av bananer. Fipp fikk dermed tilnavnet "Bananen". I 1931 tapte han en kappmarsj mellom København og Oslo da han ble slått med 45 minutter av den 20 år yngre dansken Sigurd Bernt. Denne gikk under oppnavnet "Biffen" siden han tok godt til seg av slik kost undervegs. Kort tid etter ble Fipp påkjørt og drept av en bil.
Sverre Sørhus
Det skulle gå to år før det igjen ble klart for et nytt rekordforsøk over Dovre. Sverre Sørhus, en 24 år gammel NTH-student og vegetarianer fra Elverum, tok beina fatt ved slutten av studieåret i 1932. Sørhus gikk med andre ord "riktig" veg og slo tida til Fipp med to timer. Sverre Sørhus markerte seg også seinere, særlig i 1934, da han revansjerte Notto Fipps nederlag for danskenes "Biffen" og satte ny rekord for distansen København-Oslo.
Les hele artikkelen i KONDIS!
KONDIS
Bladet for alle kondisjonerende
ÅRGANG 2003
KONDISARKIVET
Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!