Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE                           Blogginnlegg fra Johannes

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Stiløping i Oslo:

Terrengløping til Ole Høilands hule
En 13 kilometers løpetur til mestertyvens gjemmested i Lillomarka.

Tekst: Johannes Rummelhoff
Redigering: Christel Blunck

Ole Høilands hule
🚋🌲⛰📸🌲🍌🏃🌲🚋

🏃 13 kilometer
⛰ 500 høydemeter stigning
🌲 For det meste teknisk skogssti
🌊 Bademuligheter i Trollvann
📸 Utsikt fra Grefsenkollen og Storhaug
🍌 Servering på Linderudkollen, Trollvann og Grefsenkollen.
🚋 Trikk til og fra Disen

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).
🔗 Stravasegment

Ole Høiland herjet på 1800-tallet og var regnet som en mestertyv og utbryterkonge med folkelig apell. Han rømte fra fengsel hele 11 ganger. Mest kjent er han nok for å ha gjennomført et nøye planlagt innbrudd i Norges Bank, januar 1835. Utbyttet gjemte han angivelig flere steder. En del av de 64100 spesidalene sies å ha endt opp i Grefsenåsen og en hule på Storhaug (som i senere tid naturlig nok har fått navnet Ole Høilands hule). Hvem vet, kanskje det blir en lønnsom løpetur i skogen, det er nemlig fortsatt over 18000 spesidaler av ransutbytte som er på avveie.

Uansett om du finner en slant eller om du løper slukøret hjem — dette er en skogstur som byr på flotte og varierte stier i kupert terreng. Her er det både utsikt og flere serveringssteder på veien. Hula er midtpunktet på turen vår som går fra Disen til Grefsenkollen og videre til Storhaug, Linderudkollen og Trollvann. På flere av stedene er det mulighet for en bolle og noe godt i koppen.

🏃‍ God løpetur!

Patrick og Hans Kristian på stien ved Grefsenkollen.

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)

Løp fra Disen opp mot Grefsenkollen og til Trollvann. Løp inn i skogen mot Storhaug og til Ole Høilands hule. Så til Setertjern og videre opp til toppen av Linderudkollen og ned til Trollvann og Disen igjen.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕
Du trenger kun løpetøy og terrengsko for å løpe denne turen. Det er servering på Linderudkollen, Trollvann og Grefsenkollen, så du trenger heller ikke ha med noe næring. Litt vann kan jo alltids være greit, om du ikke drikker fra bekkene, da.

Som alltid så er det også greit å ha med seg mobil, hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket).

Patrick og Hans Kristian blir snytt for utsikten fra Storhaug.

Detaljert rutebeskrivelse
Utgangspunket for turen er Disen. 11 og 12 trikken går ofte hit og bruker snaue 20 minutter fra sentrum. Det går også an å ta t-bane til Storo, som ligger noen hundre meter nede i veien.

Jeg prøver å forklare ruta så man bare kan følge beskrivelsen, men skogen og stier kan oppfattes ulikt fra person til person. Derfor vil jeg i tillegg anbefale å bruke kart eller en gps-app/ gpsklokke hvor du laster inn ruta (gps-fil kan du laste ned øverst på siden, sammen med ruteinformasjonen.). Så slipper du å bruke løpetid på å lure på navigasjonen.

Fra Disen til Trollvann
Ved trikkestoppet på Disen løper du over Disenjordet og inn på veien til høyre som går forbi tennisbanene. Følg veien rett fram, kryss Kjelsåsveien og løp videre inn i Tonsenveien. Følg veien til den svinger og blir til Disenveien. Løp til du kommer til et parkomeråde og følg gangveien oppover til venstre over gressletta. Følg parken oppover til du kommer til Frenningsvei. Ta til høyre og løp inn i Kildeveien. Nå ligger Marka og stien opp mot Grefsenkollen på venstre hånd. Følg blåmerket sti hele veien opp til Trollvann. Det er mange umerkede stier her (de fleste fører til Grefsenkollen), men blåstien er godt merket og når den kryssser grusveien og skibakken så går stien rett fram på andre siden.

Utsikten fra Storhaug på en god høstdag.

Fra Trollvann til Storhaug
Ved Trollvann fortsetter du på blåmerket sti som går på høyresiden av vannet (østsiden). Når du kommer til grusveien løper du rett frem og følger stien som går på andre siden mot Lachmannsfjell. Følg stien oppover og når det begynner å gå nedover holder du stien som går mot høyre. Nede i dalen tar du stien som går til høyre og løper ned til grusveien. Løp mot høyre og ta inn på stien som går opp i skogen på venstre hånd. Følg stien og ta inn på første sti som går til venstre. (Her er det en liten luresti rett før som går til venstre, men som etter kort tid fordufter. Så om du tar inn på en sti som plutselig forsvinner, så har du tatt feil. Det har jeg gjort flere ganger.) Følg stien til du kommer ut på en grusvei. Løp over veien og inn på stien igjen. Nå kommer du ned til en liten bekk. Stien går videre litt ovenfor bekken. Følg stien oppover til venstre og ut på nok en grusvei. Nå er det bare å ta fatt på motbakken på andre siden av veien, så er du på toppen av Storhaug. På en god dag får du først utsikt over Grefsenåsen og Oslo by før du får en real utsikt over østkanten fra toppen på Storhaug.

Huttetu. Her gjemte mestertyven Ole Høiland 🤠💰 seg midt på vinteren i 1835.

Fra Storhaug til Trollvann
Følg stien over Storhaug og nedover. Hold til høyre i eventuelle stikryss til du kommer til Ole Høilandshula. Les litt på infoplansjen og tenk over hvor kaldt og surt det må ha vært å gjemme seg her midt på vinteren, før du løper videre på stien som går oppover til venstre mot Setertjern (nordover). Det er flere stier til Linderudseter her og vil du løpe en litt kortere tur, kan du følge de fleste stiene som går vestover og komme til Linderuseter, men jeg følger stien helt til jeg kommer ut på grusveien ved Setertjern. Derfra løper du på grusveien oppover til venstre langs vannet mot Solemskogen. I krysset på toppen av bakken tar du inn på grusveien til venstre og inn på stien som går inn i skogen og opp til toppen av Linderudkollen. Følg stien til du kommer til enda en grusvei. Ta til høyre og løp opp til toppen av unnarennet, derfra går den en trapp på venstresiden av hoppet. Nede ved Linderudseter er det bare å løpe til parkeringsplassen og inn på blåstien som går inn i skogen. Følg blåstien til du er tilbake ved Trollvann.

Fra Trollvann til Disen
Ved Trollvann løper du opp til skibakken og inn i skogen på venstresiden. Her går det en mosegrodd sti opp til Grefsenkollen og utsikt over fjorden og byen. Om du føler du fortjener det (og det burde du) så er det vafler, boller, pizza, kaffe, kakao, hipsterøl og annet snæks å få på kafén Over Oslo på Grefsenkollen. Ned fra Grefsenkollen (eller “GK” som de lycrakledde syklistene kaller det) kan du enten ta grusveien helt ned til Akebakkeskogen eller løpe på en av de mangfoldig stiene som går ned vestsiden av Grefsenåsen. Fra Akebakkeskogen går det en grusvei ned tilbake til asfalten og Grefsenkollveien. Løp ned veien til du får Iver Olsens Vei på høyrehånd. Ta inn veien og ta første gangvei til venstre til Disenjordet og trikken tilbake til byen. Og med det var turen i mestertyvens Ole Høilands fotspor ferdig.