Ulv i fåreklær!
Evald Boasson Hagen har et rolig og beskjedent vesen, men ungutten endrer fullstendig karakter når han får en sykkel under seg. Det viser også de resultatene han har oppnådd.

Av Svein Ole Braaten

Innimellom harde ritt i Mellom-Europa og noen korte besøk på hjemgården i Follebu i Gudbrandsdalen var vi heldig som fikk muligheten til en prat med Evald Boasson Hagen, en solfylt kveld i Oslo etter at han hadde gjort unna både legebesøk og en god treningsøkt. Jeg var veldig forsiktig med å mase om et intervju, for jeg vet at han har et tett program i kanskje verdens tøffeste idrett. Det er ikke ofte en idrettsutøver av dette kaliber tar kontakt og spør om det passer for intervjueren, men etter litt kontakt, var det akkurat det som skjedde. Sånn er Evald, og derfor er det kanskje det har gått han så godt.

Det siste vi som tv-tittere så av han, var skliende på ryggen over målstreken under U23-VM i Stuttgart i fjor høst. Personen Boasson Hagen kom inn blant de 10 beste, men siden det er sykkelen som teller, ble plasseringen mer beskjeden.

Siden den gang har han gått fra amatørenes rekker til de som har dette som jobb. Valget falt på profflaget High Road. Det er etterfølgeren til T-Mobile, men laget har et helt nytt støtteapparat.

Langrennsmiljøet

Edvald er født 17. mai 1987, og er veldig ung i dette gamet. Men som han sier, har laget langsiktige perspektiver for han.

Som svært mange idrettsungdommer i Norge har han bakgrunn fra langrennsmiljøet der han oppnådde mange gode plasseringer før syklingen tok all tid i 16-årsalderen. Langrennssatsingen bidrog helt klart til å gi han en god kondisjonsplattform.

Resultatene som syklist kom ganske fort, og det ble klart at et sykkeltalent utenom det vanlige var i ferd med å vise seg fram. I fjor vant han Ringerike Grand Prix sammenlagt og fire av fem etapper. I etapperittet Paris - Corres vant han begge etappene, noe som var en veldig sterk prestasjon. Når vi tar med NM-gull i tempo, er de største seierne fra 2007-sesongen nevnt. Med tanke på at han hadde mange gode plasseringer blant de aller beste i store ritt i Europa, så var det ikke noe merkelig at de store profflagene lå langflate etter supertalentet.

Etter nesten et halvt år i det nye laget har han vel registrert noen endringer?

- Ja det er mye folk i alle ledd. Vi har et stort støtteapparat med tre mekanikere, én lege og to-tre massører. Språket er jo også et helt annet, men det meste går på engelsk, forklarer Evald.

- Hva med trenings filosofi og kultur?

- Jeg har ikke merket så mye forskjell. Fremdeles har jeg min egen trener, Fredrik Mohn fra Bergen, som jeg har hatt som trener i fire år. Vi har også en trener i laget, men med 29 ryttere på én trener sier det seg selv at det blir liten tid på hver utøver. Det jeg merker best, er at treningsfarten i bakkene er en del høyere nå enn før, men alle er flinke til å kjøre sakte når det skal være sakte.

Treningsformen er som før med langturer og intervalltrening på sykkel og ski om vinteren som basis. Det er ikke noe hokuspokus; det vi gjør av trening, er veldig kjent. Det som gjør de beste best, er vel heller at de kjenner seg sjøl godt og er smart i alle ledd, forteller Evald.

Et sykkel lag kan sammenlignes med et fotball lag, hvor alle har sin plass, hvor er din? ”Jeg har en fri rolle i de store løpene, for og lære, men kjører selvsagt for den som kan vinne.”

Forbedringspotensial

Syklister er som folk ellers, de er forskjellige i oppbygging og har ulike ferdigheter. Noen er spurtere, noen er bakkeryttere, noen tempohester eller litt av hvert. Personlig mener jeg Boasson Hagen er litt Hushovd og litt Arvesen, noe Evald sjøl ikke var uenig i. Men han mener han har forbedringspotensial på alle felt, særlig i bakker, noe han også trener spesifikt på nå.

Hvilken sykkel og hvilket utstyr en skal velge, er alle syklisters store samtaleemne. Når det gjelder utstyr er gjerne leiren delt i to – mellom tilhengerne av italienske Campagnolo som bare lager sykkelrelaterte artikler, og japanske Shimano som også er store på fiskesneller.

Evalds rålekre karbonracer fra Giant er utstyrt med det ypperste fra Shimano med SRM-krank med watt-måler. En slik måler brukes i stadig større grad i sykkelsporten fordi den er mer direkte enn pulsmåleren og ikke påvirkes av temperatur og dagsform. Med en vekt rett over UCIs vektgrense på 6,8 kilo er det ikke utstyret det står på, og med hjul fra både Hed, Zipp og Shimano bør det trille fort nok også.

- Merker du stor forskjell på farten og kjøremønsteret nå som du er over i sykkelsportens formel 1?

- Den største forskjellen er farten oppover og nedover. I fjor var jeg blant de første i hvert fall ned bakkene, men nå har jeg nok med å være med. Hushovd er faktisk en av de verste nedover, men jeg regner med at det kommer seg etter hvert også for min del. På vårt lag er det George Hincapie som er råest utfor. Etter så mange år som Armstrongs beste hjelperytter har han mye erfaring.
--------------------------------------------------------


Bli medlem og les hele artikkelen.
Les om alle medlemsfordeler og tegn abonnement!
Mai 2008
ÅRGANG 2008
KONDISARKIVET
oversikt over alle artikler siden juli 1998. Les smakebiter fra 2001 og alle senere
år.