Maratondistansen har start ved Gjevilvasshytta og går i retning Jøldalshytta til en kommer opp til plattået foran Høghøa. Her tar løypa av fra den merkede T-stien mot Jøldalshytta, og løperne skal herfra følge en sti som går til høyre mot og opp til Høghøa på 1308 meter over havet. Deretter løper en bort til Grønhøa før en fortsetter ned derfra og opp til Nonshøa på 1205 moh. Deretter går løypa ned til Skaret og Remma hvor starten på 23 kilometeren er. Herfra følger maratonløypa samme løype som 23 kilometeren over alle fjelltoppene nedover mot Vekveselva ved foten av Stensesbruna. Etter å ha krysset Vekveselva nede i dalen, går ferden nok en gang opp i høyden opp mot Gråhøa på 1337 moh og fortsetter framover mot slalombakken i Vangslia før den skrår ned mot bunnen av Hovden og videre ned til sentrum av Oppdal med målgang foran kulturhuset.

Trollheimen-fjellmaraton.jpgLøypa: Trollheimen Fjellmaraton går gjennom et flott fjellterreng i Oppdal. Totalt er det 10 sikkerhetsposter med førstehjelpspersonell og tre mat- og drikkestasjoner langs løypa.

Høydeprofil1-e1441179992198.jpgKrevende: Det er en svært krevende høydeprofil på løypa med totalt 2200 høydemeter. 1100 høydemeter på de første 19 kilometerne og 1100 på de siste 23.

_MID7164_foto martin i dalen.jpgI fjellterreng: Dette bildet er fra starten av 42 kilometeren i fjor som startet på grusveien ved Gjevilvasshytta. Det er kun her og ved Skaret at løperne har "fast dekke" under beina. Overalt ellers er det kun stier, stein og mose som venter løperne. Feltet ledes av Malene Haukøy, Sogndal, som ble beste kvinne i fjor på tida 4.43.13. Foto: Enern/ Martin I Dalen

_MID7414_foto martin i dalen.jpgSteinete: Løypa går langs fjelltoppene med flott utsikt, men den er også til tider krevende også der høydeprofilen ikke er den største utfordringen. Her er det Håkon Inge Blokhus som løper frisk over steinpartiet. Foto: Enern/Martin I Dalen

søstrene furunes lav_foto Martin i dalen.jpgFinn riktig tempo: Med 2200 høydemeter som skal forseres, er det viktig å finne et tempo som gjør at en kan holde lenge. Her er det søstrene Furunes som har fått følge av Henrik Ottersen. Foto: Enern/Martin I Dalen

hans petter lav_foto martin i dalen.jpgGjevilvatnet: Her har Hans Petter Wollebæk Gjevilvassdalen i bakgrunnen. Starten på 42-kilometeren gikk noen timer tidligere inne i bukta ved hans høyre skulder. Foto: Enern/Martin I Dalen

Disse har meldt seg på årets Trollheimen Fjellmaraton.