
Grussykler er kommet for å bli
For ti år siden syklet nesten alle rundt på halvdempede terrengsykler på grusveiene i marka. I dag er det mange som i stedet bruker sykler med bukkestyre og som ligner på racersykler, men sykkelen har bredere dekk og en annen geometri. Dette er såkalte gravel bikes – eller grussykler.
Artikkelen stod også på trykk i Kondis nr. 5 - 2020
Også internasjonalt har trenden tatt av og grussykler har de siste årene vært det raskest voksende sykkelsegmentet ved siden av el-sykler. Hva er det denne nye grussykkeltrenden egentlig handler om? Og er det virkelig nødvendig å kjøpe enda en sykkel som tar plass i garasjen?
Mer enn bare en ny type sykkel
Det nye grussykkelsegmentet kommer fra USA hvor det for 10-15 år siden poppet opp uformelle sykkelritt som «Dirty Kanza» på grus- og kjerreveier. Selv om syklingen ofte var hard og lang, var dette familiearrangementer med en avslappet stemning, fokus på felleskap, oppdagelseslyst og naturopplevelser. Parallelt med de uformelle grusrittene ble det en trend å sykle lengre oppdagelsesturer utenfor allfarvei med oppakning på sykkelen, inkludert utstyr til overnatting ute i det fri, såkalt «bike packing».
I dag stiller tusenvis av glade amatører og proffsyklister både fra sykkelkross (CX) og landeveien til start i grusritt som «Dirty Kanza». Flere arrangement har måttet innføre lotterisystem for å fordele startplassene. Rene eventyrritt har også blitt populært. Slik som «The Navad 1000» som er et 1000 km langt ritt med 31 000 høydemeter utenfor allfarvei i Sveits. Rittet har følgende enkle betingelser og regler: Gratis deltakelse, support er forbudt, egen navigasjon, ingen premiepenger, ingen unnskyldninger, nonstop.
Den nye sykkeltrenden var kanskje en reaksjon mot det sterke prestasjonsjaget innen landeveismiljøet som ble toppet av dopingavsløringene rundt Lance Armstrong. Men fremfor alt åpnet de nye grussyklene opp for lange turer utenfor allfarvei, hvor frihet, naturopplevelser, oppdagelseslyst og felleskap stod i fokus. Dette åpnet også opp for nye kundegrupper som tidligere ikke hadde vært interessert i sykling.
Økt komfort
Selv om grussykler henter inspirasjon både fra landeveissykler, sykkelkross- og terrengsykler, så ligger den tettest opp mot landeveissykkelen. I starten syklet mange på racersykler med litt bredere dekk, men dekklaringen var begrenset og geometrien alt for aggressiv. Det tok derfor ikke lang tid før sykkelprodusentene kom på banen. De nye grussyklene fikk plass til bredere dekk for økt komfort, mindre risiko for punkteringer og lavere rullemotstand på ruglete underlag. Rammegeometrien ble også tilpasset for økt komfort og stabilitet med slakere vinkler, lengre akselavstand/hjulbase og mindre aggressiv sittestilling. Grussyklene fikk et større spenn i utveksling. Det ble plass til lettere gir, som gjorde det enklere å komme opp bratte kneiker i ulendt terreng. Flere leverandører har også tilpasset rammene for økt demping mot slag fra underlaget. Bike packing-trenden stilte også krav til gode festeløsninger på rammen, og de fleste grussykler har i dag fester for skjermer, ekstra flaskeholdere og sykkelvesker.
Grussyklene skiller seg også ut sammenlignet med sykkelkrosssykler som er spesiallaget for å takle korte, intensive ritt med mange 180-graderssvinger, gjørmete underlag og hinder hvor man må hoppe av og på sykkelen i fart. Derfor har sykkelkrossyklene brattere styrevinkler, kortere akselavstand og høyere overrør slik at man enkelt kan bære sykkelen på skulderen opp bratte kneiker. De har dessuten høy krank slik at man lettere kan hoppe over hindringer og en mindre dekklaring da maksimal dekkbredde i sykkelkrossritt kun er 33 mm. Dette gjør sykkelkross-sykler nervøse i høy fart og mindre komfortable å sykle med over lengre distanser.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)
Allsidig:Erik Nordby viser frem den allsidige grussykkelen til Dare Bikes som brukes av Uno-X Norwegian Development Team. (Foto: Privat)
Gir sykkelgleden tilbake
Mange terrengsyklister har også kastet seg på den nye trenden, og flere tradisjonsrike terrengsykkelritt tillater nå grussykler med bukkestyre. Den enorme utviklingen av terrengsykler har gjort det enklere å sykle i teknisk krevende terreng, men har gjort det tilsvarende kjedeligere å sykle på grusveier og enklere stier. De nye grussyklene med bukkestyre og smalere dekk kan gjøre svinger i høy fart spennende igjen. Full respons og stiv ramme gir raskere akselerasjon, og mindre luft- og rullemotstand gjør det er mulig å sykle både langt og raskt.
Bruker grussykler til trening
Da Uno-X Norwegian Development Team nylig fikk lisens som UCI Pro Team, ble de det første profesjonelle sykkellaget i Norge. Laget bruker sykler fra Dare Bikes som er et merke utviklet av en større sykkelprodusent på Taiwan, som blant annet har produsert sykler for mange av verdens mest anerkjente sykkelmerker i lang tid. Selv om Dare Bikes kun leverer sykler i det øvre kvalitetssjiktet, har det på kort tid også blitt en populær sykkel blant aktive mosjonister i Norge. Da det kun er mulig å bestille syklene på nett, kuttes et forhandlerledd og syklene er derfor også gunstig priset i forhold til tilsvarende sykler fra andre leverandører.
Erik Nordby har lang erfaring med design og utvikling av sykler, og han er kommersiell sjef i Uno-X Norwegian Development Team. Parallelt med dette er han også trener for sykkelkometen Carl Fredrik Hagen. Ifølge Erik finnes det ikke én sykkel som er best til alle forhold, men at trenden er at enda flere kjøper sykler som er mindre spesialiserte og mer allsidige.
– Derfor har Dare Bikes utviklet modellene GFE og GFX som sammenlignet med landeveissykkelen MR1 tilbyr mer komfort og allsidighet med en mer oppreist og kompakt sittestilling, større dekklaring, mer fleks for økte dempende egenskaper og større girutveksling, sier Nordby.
Én sykkel til alt?
I følge Erik Nordby bruker Kurt Asle Arvesen, sykkellegenden som er sportslig leder i Uno-X Norwegian Development Team, i dag sin Dare grussykkel til all sykling. Modellen blir også hyppig brukt av en del av utøverne på teamet til treningsturer på variert underlag. Til vintersykling gir den plass til ganske brede piggdekk og åpner opp for helt andre muligheter enn en landeveissykkel. I følge Erik kan en god grussykkel for mange ikke bare erstatte den gamle landeveissykkelen og halvdempede terrengsykkelen, men også sykkelkross-sykkelen.
– Utviklingen av grussykler har gjort at spesielt sykkelkross-sykler og halvdempede terrengsykler er på vei ut, men enkelte velger også å bytte ut racersykkelen med en grussykkel og heller investere i et ekstra hjulsett. Entusiastene vil nok sikkert fortsatt ha spesialiserte sykler, men for de som kun skal ha én treningssykkel er grussyklene optimale, mener Nordby.
Med de nye grussyklene opplever tidligere landeveissyklister en helt ny frihetsfølelse og komfort, mens terrengsyklister får tilbake gleden av å sykle på grusveier og enklere stier. Og mange som tidligere aldri har vært interessert i sykling kommer seg ut på tur på to hjul i lag med andre. Mange kan erstatte både den gamle halvdempede terrengsykkelen, landeveissykkelen og sykkelkrossykkelen med en grussykkel, så det kan både finansiere den nye sykkelen og gi mer plass i garasjen. Det vil garantert bli enda flere grussykler å se i marka og på fjellet i årene som kommer.
Takk for at du er medlem og slik bidrar til at Kondis kan fortsette å spre treningsglede, skrive reportasjer, lage terminlister, kontrollmåle løyper, føre statistikker osv. På grunn av koronakrisen har store deler av annonseinntektene falt bort, og vil du gi oss et ekstrabidrag, vil vi være takknemlige for det.
Gi en gave:
Vårt kontonummer er: 1503.35.18541
Vipps: 125957