På rulleski med stein i veibanen
Stein i veibanen kan føre til alvorlige ulykker for de som ferdes på rulleski eller rollerblades. (Foto: Marianne Røhme)

Enn om vi myke trafikanter ble tatt like alvorlige som bilistene

Det slår meg gang på gang hvor lite hensyn det tas til oss som ferdes løpende, syklende eller på rulleski og rollerblades langs gang- og sykkelveier.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.

«De som kommer på rollerblades eller rulleski er mest utsatt.»


Om noen graver over en vei, blir det godt skiltet og merket i god tid slik at bilistene skal rekke å senke farten, men om det er en gang- og sykkelvei som graves over, er det null merking, og vi skal ha flaks om vi rekker å stoppe.

Dette selv om arbeidet på gangveien kan føre til alvorlige ulykker. De som kommer på rulleski eller rollerblades er mest utsatt. Her kan det at asfalten plutselig er borte føre til fall med fare for å skade både hodet, nakken, skuldre, albuer, hofter og knær.

Det burde vært påbudt å sette opp skilter i forbindelse med veiarbeid på gangvei også.

Kommer vi med bil kan vi ofte se varselskilt som varsler om asfaltkanter. En tverrgående asfaltkant blir aldri merket på gang- og sykkelvei selv om den fort kan gi store skader på både sykler, og de som tryner på rulleski eller rollerblades som følge av asfaltkanten.

Kantklipping er halve jobben

Et annet problem er når kantene har vært ryddet med kantklipper uten at gangveien har vært kostet etterpå. Kantklipperen kaster både gras og småstein opp på gangveien, noe som gjør den svært farlig for de som bruker rulleski eller rollerblades. Selv små steiner kan låse hjulene og føre til bråbrems og fall, mens store mengder gras og sand fører til at underlaget blir glatt og det blir vanskelig å ferdes forsvarlig.

Det er selvfølgelig viktig å klippe kantene. Pent blir det også, men det er viktig at de som gjør det forstår at kantklippingen kun er halve jobben. Etterpå må gangveiene kostes reine for grus, gras og sand.

Skrekkens fartsdumper

En annen fare vi ofte opplever er midlertidige fartshumper av det riktig kvasse slaget. Om en skal passere disse på rulleski eller rollerblades, må en vanligvis stoppe helt opp og spasere over om en ikke er en kunstner på disse kjøretøyene og behersker det å skulle hoppe over. Det er da viktig at slike fartshumper er godt merket i god tid slik at vi rekker å stoppe. Spesielt viktig er dette om de også er plassert i en nedoverbakke hvor bremselengden blir lengre.

Flotte sommerdager

Jeg gleder meg hvert år til 17. mai. Ikke bare for å feire nasjonaldagen, men også fordi jeg da vet at gangveiene vil være ferdig ryddet for grus etter en lang vinter med is og mye strøing. Fra midten av mai og en måneds tid framover har vi fantastiske gang- og sykkelveier som er utrolig fine for både løpeturer, rulleski, rollerblades og sykkelturer.

Deretter starter de med kantklipping og forholdene blir mer usikre. Det har hendt mange ganger at flotte gang- og sykkelveier har blitt ubrukelige for rulleski og rollerblades i lengre tid framover på grunn av stein, grus og gras i veibanen. Jeg krysser fingrene og håper at sommeren 2023 skal bli annerledes. Det er så mye god folkehelse i å få folk ut på tur enten på den ene eller andre måten, og da er det viktig å legge forholdene til rette for nettopp dette. Iallfall når det kun er snakk om å tenke gjennom konsekvensene ved ulike aktiviteter langs gang- og sykkelveiene våre, og legge til rette for at alle myke trafikanter kan ferdes langs disse på en forsvarlig måte.

Marianne Røhme (58) er daglig leder i Kondis og ansvarlig redaktør for bladet og nettsiden. Hun er utdannet sivilagronom fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet og journalist fra Høgskolen i Oslo. I tillegg har hun bygd på med økonomi og medielederutdannelse. Hun kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for to tidsskrifter i Tun Media. Marianne er en ivrig kondisjonsutøver. Liker best løping, men er også å finne i skiløypa på vinteren eller på sykkelen om sommeren.
Powered by Labrador CMS