På trening med Kondistreninga Ålesund
Medlemsorganisasjon: Kondis er en medlemsorganisasjon. I det ligger det at våre medlemmer er med og eier Kondis sammen. (Foto: Marianne Røhme / Kondis © Kondis)

Si gjerne din mening!

Et medlem i Kondis er også eier av organisasjonen. Som medeier i Kondis har du all rett til å engasjere deg enten det er som tillitsvalgt, frivillig medarbeider eller du bare vil si din mening med ujevne mellomrom. Kanskje er det dine synspunkter som blir publisert i denne spalten neste gang?

Publisert Sist oppdatert

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.

«Hva vi får ut av dette fellesskapet, er hva vi selv gjør det til.»


Vi vet at mange tegner medlemskap i Kondis for å få bladet Kondis i posten og/eller få tilgang til plussinnhold på Kondis.no. Vi blir ofte sett på som en mediebedrift som leverer treningsstoff og reportasjer fra idrettsarrangementer.

Dette er ikke helt feil. Vi synes det er viktig å skrive fra små og store idrettsarrangementer, lage artikler om hvordan en kan optimalisere treningen sin, dele erfaringer fra folk som har lyktes på ulike vis enten det er å toppe formen mot en konkurranse eller komme igang med trening generelt. Vi tenker som så at sakene vi publiserer i bladet og på nettet skal bidra til å motivere våre medlemmer til å trene, og videre gi råd om hvordan vi kan trene riktig for å unngå skader og få mest mulig ut av treningen vår.

Mer enn en mediebedrift

I tillegg til å være en mediebedrift, er vi en medlemsorganisasjon, et fellesskap, bestående av 11.731 ulike kondisjonsglade mennesker. Hva vi får ut av dette fellesskapet, er hva vi selv gjør det til. Noen engasjerer seg og deltar i en lokal Kondistreningsgruppe. Andre, som ikke har en Kondistrening i nærområdet, etablerer en og starter med å invitere venner og naboer på treninger. Noen søker Kondis om å få grasrotmidler til lokale aktiviteter som medlemsmøter og kurs, andre arrangerer rebusløp og stravakonkurranser i sine nærområder og søker om grasrotmidler fra Kondis til premier de kan gi til de som deltar.

Om du sitter og lurer på om du skal tørre å prøve deg på et Kondisarrangement lokalt, vil vi gjerne at du tar kontakt. Vi ønsker lokale engasjement, og heier på alle som våger seg frampå.

Gi oss dine synspunkter

Vi vil også gjerne høre hva du som medlem er opptatt av. Kanskje har du synspunkter rundt det som skjer innen idretten, kanskje vil du ytre deg om noe i din nærhet; om trening, skader, motivasjon og vennskap, eller kanskje du har synspunkter rundt hva Kondis driver med eller burde drive med?

Her er det rom for alle. Du trenger ikke å være en dyktig skribent. Vi kan hjelpe deg å tilrettelegge innlegget for deg. Det viktigste med å åpne denne spalten for alle våre medlemmer, er å utnytte kompetansen og engasjementet som finnes i medlemsmassen.

Vi er i dag 11.731 medlemmer. Dette er 11.731 eiere, og minst 11.731 synspunkter om stort og smått.

Alt du trenger å gjøre er å sende dine synspunkter til vår e-postadresse kondis@kondis.no. Om du har et bilde til saken, kan du legge dette ved e-posten. Om du ikke har noe bilde, kan vi finne et som illusterer dine synspunkter i vårt arkiv.

Vi tar alltid mot gaver

Kondis ønsker å holde medlemskontingenten så lav som mulig for at flest mulig kan ta seg råd til å være medlem. Medlemskontingenten og annonseinntektene bidrar slik at det går rundt sånn akkurat. Det er ikke rom for julebord og hotellseminarer, men det er helt greit. Det er heller ikke rom for å reise ut og være fysisk til stede på så mange av arrangementene vi dekker, men det løser vi ved å gjøre avtaler med medlemmer i området, deltakere eller arrangøren selv om å sende oss noen bilder vi kan bruke. Deretter ringer vi deltakere og/eller søker dem opp i sosiale medier for å se hva de har publisert fra arrangementet. Det er fullt mulig å lage god dekning fra hele Norge med god hjelp fra arrangørene, våre medlemmer og deltakerne.

Vi skulle gjerne ha invitert våre 76 Kondistrenere til trenerseminar, men det har vi ikke råd til. Vi tørr heller ikke å planlegge større medlemskongresser av frykt for at arrangementet kan gå i minus. I Kondis må vi være nøkterne, og ha en sunn og forsiktig pengebruk. Slik må det være. Det trenger likevel ikke være til hinder for et stort lokalt engasjement.

Kondis har opprettet tre lokale Kondis-regioner. Disse er godkjent til å motta grasrotmidler fra Norsk Tipping. I dette ligger det at du kan oppgi at du ønsker at din grasrotandel går til din Kondis-region. Da vil sju prosent av det du tipper for, tilfaller Kondis-regionen. Dette uten at det koster deg noe som helst.

Grasrotmidlene MÅ brukes lokalt. Kondis sentralt kan ikke bruke disse til å betale trykkefakturaene eller husleia. Midlene er øremerket lokale aktiviteter. Ved å oppgi din Kondisregion som grasrotmottaker for det du tipper for hos Norsk Tipping, bidrar du til å tilføre Kondis penger som MÅ brukes lokalt til for eksempel premier, kurs og sosiale sammenkomster for medlemmer.

Her er de ulike regionene:

Kondis Region Nord: Fra Møre og Romsdal og nordover.

Kondis Region SørVest: Vestland, Rogaland og Agder.

Kondis Region Øst: Telemark, Buskerud, Vestfold, Innlandet, Oslo, Akershus og Østfold

I tillegg har Kondis et Vippsnummer 125957 som kan brukes om du vil gi oss gaver direkte.

Takk for at du er medlem!

Litt mer om Marianne Røhme

Marianne Røhme (60) er daglig leder i Kondis – norsk organisasjon for kondisjonsidrett og ansvarlig redaktør for bladet og nettsiden. Hun er utdannet sivilagronom fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet og journalist fra Høgskolen i Oslo. I tillegg har hun bygd på med økonomi og medielederutdannelse. Hun kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for to tidsskrifter i Tun Media. Marianne er en ivrig kondisjonsutøver. Liker best løping, men er også å finne i skiløypa på vinteren eller på sykkelen om sommeren.

Powered by Labrador CMS