Erfarne Anders Aukland gir tips og råd til deg som har lyst til å begynne med trening på rulleski. (Foto: Tom-Arild Hansen)
Erfarne Anders Aukland gir tips og råd til deg som har lyst til å begynne med trening på rulleski. (Foto: Tom-Arild Hansen)

Se film: Kom i gang med rulleskigåing med Anders Aukland

Å spenne på seg rulleskiene og gå en rolig langtur på en solfylt sommerdag - det er ganske deilig egentlig. Denne artikkelen og instruksjonsfilmen med Anders Aukland er fra 2021, men den kan være like nyttig for nybegynnere den dag i dag. Har du lyst til å prøve deg på rulleski, eller har du akkurat startet? Unn deg en halvtime med råd fra en meget erfaren rulleski-ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Artikkelen har stått på trykk i Kondis nr. 3 - 2021

I filmen nedenfor gir Anders Aukland uvurderlige råd til deg som er ny på rulleski, eller ønsker å starte. Han forteller også om forskjellige typer ski og annet utstyr, samtidig som han demonstrerer teknikk for diagonalgang, staking, bremsing, nødbremsing med mer. Undertegnede, som gikk sine første vaklende meter på rulleski i 2018, vil også komme med sine erfaringer rundt det å starte opp med rulleskitrening. Hva har de første årene på rulleski lært meg, i form av hvordan man skal få det beste ut av treningen, hva man behøver av utstyr, hvordan opplevelsen er generelt, og ikke minst – hva du kanskje skal passe deg for. Jeg vil ikke at du skal gjøre de samme feilene som jeg har gjort, og få de samme skrubbsårene. Men når det er sagt – rulleski er absolutt ikke noe å være redd for!

I tillegg til denne artikkelen, så anbefales filmen nedenfor.

Anders Aukland

Anders Aukland er kjent for de fleste, men vi vil allikevel gi ham en kort introduksjon. Anders er en langrennsutøver fra Tønsberg. Han er blant annet både olympisk mester og verdensmester på 4 x 10 km stafett (hhv. 2002 og 2003). Han har vunnet seks verdenscuprenn samt langløp som Vasaloppet og Marcialonga.

Anders har også noen løpsrekorder som de fleste av oss kan se på med tårevåte øyne, for eksempel 13.57 på 5000 meter. I 2021 satte han også uoffisiell distanserekord i langrenn med 700 km på Myllavannet i Nordmarka. Anders er i tillegg en habil hundekjører og triatlet.

Se filmen her

Gjør som 25.000 andre - se innføringen om rulleskigåing med Anders Aukland her. Filmen er fra 2021, men like nyttig i dag.

Se filmen fra intervjuet med Anders, og se demonstrasjonen av bremseteknikk, diagonalgang mm.Se filmen på Youtube hvis du ønsker tilgang til kapittelinndeling.

Om trening på rulleski

Først og fremst Anders, hva vil du si om trening på rulleski generelt?
- Rulleski er utrolig god trening! Og denne treningsaktiviteten er ikke bare for dem som har lyst til å hevde seg i for eksempel Vasaloppet, Marcialonga eller Birken. Rulleski er for alle som er glad i kondisjonstrening og glad i å gå på ski. For øvrig hører jeg om stadig flere som går på rulleski, til tross for at de ikke er spesielt aktive på langrennsski om vinteren. Jeg vil sterkt anbefale folk å forsøke rulleski, og det er faktisk ikke så farlig eller så vanskelig som mange gjerne tror. Rulleski er rett og slett min favoritt-treningsform, både i form av lange rolige turer og kortere og mer intense økter.

Hva trener man primært på rulleski?
- Du trener veldig komplett. Du får kondisjonstrening, du trener styrke og du trener både balanse og teknikk. Jeg vil si at dersom du har ambisjoner om å bli god på ski, så er rulleski nøkkelen. Men selv om du ikke har ambisjoner om å bli god i langrenn, så vil du på rulleski kombinere kondisjon og styrke på en veldig fordelaktig måte. Da tenker jeg kanskje først og fremst på løpere, som innimellom med fordel kan kjøre mer skånsom, og samtidig relevant, alternativ trening på rulleski.

Så du anbefaler rulleski som et godt alternativ for løpere?
- Absolutt! Ta noen rolige langturer, hvor du passer på å gå mye diagonalt slik at du bruker beina masse. Da får du en god kondisjonsøkt som samtidig avlaster løpsmuskulaturen.

Anders Aukland - Tiks og råd til trening på rulleski for nybegynnere


Anders Aukland benytter ofte rulleski som transportmiddel. – Man oppdager mange fine veier og får gjerne flotte opplevelser, samt at man slipper trafikk, forteller han. (Foto: Tom-Arild Hansen)

Rulleski som transportmiddel
Jeg ser på Strava at mange bruker rulleski til og fra jobb.
- Ja, det er jo noe av det beste med rulleski. Du kommer deg langt av gårde på kort tid, og da gjerne fra A til B i annen hensikt enn kun trening. Jeg bruker ofte rulleskia som transportmiddel hvis jeg for eksempel skal i et møte eller til tannlegen. Da slipper jeg jo å sitte i kø. Så har jeg bare en liten sekk på ryggen, med litt rent tøy jeg kan skifte til etter økta.

Det du trenger av utstyr

Vi skal nå se litt på hva slags utstyr du trenger, og litt om hva som finnes. Vi omtaler ikke sikkerhetsutstyr som kne- og albuebeskyttere og lignende. Har du spesielt lite erfaring med skigåing, kan du absolutt vurdere mer beskyttelse ut over hjelm. Vi velger også å konsentrere oss om klassisk stil i denne artikkelen.

RulleskiCollage-kopi.png


Rulleskiene

De som vil begynne å gå på rulleski, har behov for å anskaffe en del utstyr. Og for å ta det mest essensielle først:

Anders: Rulleski. Hva finnes?
- Av leverandører er det en god del å velge i. Blant de kjente og store så har du Swenor, Swix (tidligere Pro-Ski) og IDT for å nevne noen. De store sportsbutikkene har som regel et godt utvalg, i hvert fall i sesongen. Det du hovedsakelig må bestemme deg for, er om du skal ha klassiske ski, skøyteski eller kombiski. Personlig vil jeg sterkt anbefale klassiskski til en nybegynner, sier han.

- Du har flere typer materiale å velge mellom når det gjelder stammen på skiene, og mange foretrekker nok at de første skiene er av aluminium. De er gjerne rimeligere, mer solide, stødigere og ofte noe tyngre enn andre stammer. Det finnes også ski av karbon, og disse koster en god del mer. De er lettere og oppleves som litt «livligere».

Hjul og rullemotstand

- Klassiske hjul er bredere og mer stabile enn de du finner på en skøyteski. Klassiskhjulene har sperre på bakhjulet, noe som gir deg spikerfeste ved diagonalgang, og som forhindrer at du ruller bakover. Når du kjøper ski hos en forhandler, vil det som standard følge med såkalte 2-er-hjul. Tallet angir rullemotstanden. Jo høyere, jo tyngre. Du kan gjerne kjøpe tyngre hjul, både 3-er og 4-er, men jeg anbefaler at du starter med standardhjulene som sitter på. Samtidig vil jeg si at det kan være lurt å holde seg unna kombiski, forteller Anders.

Selv sliter jeg litt med at hjulene blir slitt veldig skjevt. Hva skyldes det, og er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det?
- En rulleski oppleves som relativt holdbar, men ja, hjulene kan gjerne bli litt skjevt slitt. Det ene åpenbare er at man ploger mye. Tenk gjerne på at du holder skiene vannrett mot underlaget, og presser utover slik at du ikke skråstiller skien så mye, understreker han.

- En annen grunn kan være at man står i litt ubalanse på skiene. Enten fordi man selv har en fot- eller beinstilling som gjør det naturlig, eller fordi skiene ikke går rett. Opplever du det sistnevnte, kan du forsøke å løsne litt på mutterne, banke litt på hjulene og deretter skru til igjen. Dette kan løse problemet. I lengden vil du nok venne deg til at skiene går skjevt, og kompensere for det, men da sliter du altså ujevnt.

Kan man skifte hjul?
- Ja. Det er ikke noe godt å gå på nedslitte hjul, og spesielt ikke hvis de er blitt skjeve. Men, et nytt hjulsett kan jo fort koste tett oppunder prisen for nye ski, så det blir en avveining man må ta. Men dette er utstyr som skal være ganske holdbart. Jeg går veldig mye på rulleski og kan allikevel gjerne ha et skipar i opptil to år. Det handler også en del om vedlikehold, så klart. Når skiene blir våte etter en tur på høsten, så tørk av dem, og sett dem gjerne inn med litt olje. Spesielt før de settes bort for vinteren. Da unngår man at hjullagre og sånt ruster. Og ikke minst: Oppbevar skiene på et tørt sted, råder Anders.

Apropos regn og våte hjul: Jeg har prøvd å gå på våt asfalt, og det virker ganske utrygt.
- Ja, det kan fort bli veldig glatt. Spesielt ved våt asfalt som du nevner, og også hvis det ligger løv på bakken. Igjen kommer det litt an på kvaliteten på hjulene. Det skal normalt ikke være noe stort problem hvis du har relativt nye og gode hjul. Selv går jeg jo masse i regnvær.

Staver og sko

- Når det gjelder stavlengde og rulleski, så kan du gjerne gå på samme lengde som du gjør når du går på klassiske ski om vinteren. Eventuelt opp til 2,5 centimeter lengre staver. Det du må gjøre, er å bytte ut piggene med pigger laget for rulleski. Det samme gjelder sko. Du kan bruke de klassiskskoene du bruker til vanlig langrenn. Eventuelt en kombisko, som er en god del stødigere, og som kanskje er det anbefalte valget for nybegynnere. Selv går jeg helst renn i kombisko. Også på skofronten gjelder det å være flink med vedlikeholdet. Tørk bort smuss og skitt slik at glidelåser og skoen generelt holder lengst mulig, sier Anders.

Hjelm, briller og hansker

Og helt øverst på kroppen, har du noe svært viktig!?
- Ja, hjelmen er viktig. I gamle dager gikk man uten hjelm på rulleski, men det skjer ikke i dag. Du bør, eller rettere sagt skal, alltid gå med hjelm. Det finnes et stort utvalg av gode og luftige hjelmer. Jeg anbefaler også briller. Både med tanke på stein som kan sprette opp fra biler og syklister osv., og ikke minst med tanke på insekter og vind. Hansker er helt nødvendig for mange. Jeg går både med og uten. Det er selvfølgelig en fare for vannblemmer dersom du er ny på rulleski og ikke har herdet huden.

Den aller første turen – hvor bør man gå?

- Når du skal ut på din første tur, finn deg et sted det er flatt, for eksempel en egnet gangvei eller en stor parkeringsplass. Gå litt fram og tilbake og kjenn hvordan balansen er. Etter hvert kan du utvide mer og mer. Når du får bedre kontroll på brems og manøvrering, vil du finne ut at du kan gå stort sett overalt. Gangveier adskilt fra bilvei er bra, men vær obs på at det kan komme kryssende veier fra eiendommer eller andre småveier. En god regel, spesielt for nybegynnere, er å kjenne veien du skal gå, sier Anders.

Sikkerhet

Med tanke på sikkerhet, hva bør man tenke på når man legger av gårde på sine første turer?
- Jeg føler meg veldig trygg på rulleski, og det er uhyre få alvorlige skader som oppstår som følge av trening på rulleski. Man kan selvfølgelig polstre hele kroppen, men å unngå uhell handler mye om balanse i ankelen. At du føler at du har kontroll. At du kan bremse og at du kan svinge. Så med andre ord, sørg for at du har fått en god kontroll før du prøver deg i mer avanserte løyper.

Kan du nevne noen typiske «trafikkfeller»?
- En situasjon du gjerne kan unngå, er nedoverbakker med en sving eller et kryss i bånn. Du kan ikke bremse raskt på rulleski. En annen situasjon kan være når du kommer inn i en undergang, hvor det er mørkt, og det kanskje er kanter eller hull du ikke ser. Videre kan jeg selvfølgelig nevne fortauskanter, grus på asfalten som gjør det glatt og veiarbeid på fortauet eller veien foran deg. Det som imidlertid utgjør den største faren, er biler. Unngå å gå to i bredden der det er biltrafikk. Ellers er et generelt råd at du ser langt fremover slik at du tidligst mulig ser eventuelle farer som kan oppstå.

Til tross for at man er forsiktig, hva om asfalten plutselig tar slutt, eller man må nødbremse ut i grøfta for eksempel?
- For det første, dette skjer nesten aldri. Men, i sånne situasjoner har vi en bestemt teknikk. Før den ene skien fram på strakt ben, og legg vekten tilbake på den bakerste skien. Står du med vekten samlet på begge, så vil du mest sannsynlig stupe fremover når du treffer gress eller grus. (se video lenger opp, hvor Anders blant annet demonstrerer dette).

anders i grøfta.jpg


Teknikk for utkjøring: Skyv en ski frem og legg vekten på den bakre. (Foto: Skjermdump fra videoen nederst i saken)

Hvordan trener man effektivt på rulleski?
- Du kan gjerne tenke litt annerledes enn når du løper. Ikke vær så fokusert på klokka, minutter, sekunder, dragpauser og lignende. Vær heller opptatt av å bruke terrenget. Jeg anbefaler at man i stor grad går langturer der man kan legge inn perioder med mer trøkk. Kupert terreng gir veldig god kondisjonstrening, og lange motbakker er gull. Har du anledning, så kan du jo få noen til å hente deg når du har gått opp en lang bakke, for eksempel opp til Tryvann i Oslo, sier Anders.

Teknikk

Hvordan skal jeg tenke teknisk når jeg går på rulleski?
- Det er mer eller mindre det samme som når du går på snø. Forskjellen er at du nå ikke har noe spor å gå i. Mange vil derfor oppdage at det er mer ustabilt enn å gå langrenn. Spesielt vil du merke at du må jobbe aktivt med stabiliteten i ankelleddet. Det vil kreve noen turer før du blir komfortabel med dette og får kontrollen du ønsker. Men rent teknisk blir det samme måte å tenke på sommer som vinter, både ved staking og diagonalgang. Den aller største forskjellen, er at du på rulleski har brems på bakhjulet, og dermed spikerfeste. Det betyr at du ikke er like avhengig av god tyngdeoverføring, som du er på snø. Her sitter frasparket uansett.

anders-aukland-06-kopi.jpg

Diagonalgang: - Tenk teknikk som på snø. Men du må jobbe litt mer med stabilisering ettersom du ikke har spor å gå i, forteller Anders. (Foto: Tom-Arild Hansen)

Løfter du skien mye bak når du sparker fra?
- Ja, i samme grad som på ski. Noen vil finne det vanskelig, men det er en treningssak. Du vil utfordre balansen mer i frasparket på rulleski, men du vil da bli bedre på dette, til du skal ut på vanlige ski på snø til vinteren, avslutter Anders.

Anders sine 3 tips til vellykkede rulleskiturer

Dette er Anders sine tre tips til deg som vil ha best mulige turer på rulleski, og få så godt ut- bytte som mulig av treningen.

1. Hold skiene rene
Tørk av dem når de er våte eller støvete, og smør hjulene litt innimellom. Lagre skiene tørt og varmt gjennom høst og vinterhalvår.

2. Pass på at skiene går rett
Ikke gå på skjeve hjul. Føler du at en ski går skjevt – løsne litt på mutterne, bank litt på hjulet og skru til.

3. Gå med spisse pigger
Gå med spisse pigger på stavene. Du kan slipe de med for eksempel en diamantfil eller med din egen drill og et passende bryne. Selv spisser jeg piggene for annenhver tur. De aller fleste staver har pigger som du enkelt kan bytte. Ha en reserve i lomma. Knekker du en pigg, så kommer du deg allikevel hjem med to staver.

anders-aukland-09b-kopi.jpg

Gode råd: Anders gir deg 3 tips for en best mulig rulleskitur. (Foto: Tom-Arild Hansen)

Tom-Arild sine 3 tips til vellykkede rulleskiturer

Jeg (artikkelforfatteren) er veldig enig i Anders sine tips, spesielt dette med spissing av pigger. Men hvis jeg skal liste noe som ikke er nevnt, så blir det som følger:

1. Gå rolige langturer i godt vær
Som ganske fersk på rulleski er det lite som er så tilfredsstillende som å gå en lang og rolig tur. Ikke se på klokka. Ta med deg godt med drikke og energi i en rumpetaske eller lignende, og stopp gjerne på en bensinstasjon og spis en bolle. Husk solkrem.

2. Se på kartet før du går
Det er alltid lurt å kjenne løypa på forhånd, men det er også gøy å utforske nye veier. Bruk Google Maps eller OnTheGoMap på forhånd. Forsøk å legge opp en løype hvor du unngår bratte bakker, veier med mye trafikk eller veier med dårlig asfalt.

3. Gå med pigger som enkelt kan skiftes
Setter du staven i en sprekk i asfalten kan piggen fort forsvinne. Da er det kjedelig hvis det er 30 km hjem, og du ikke kan skifte ut piggen uten å måtte ha lim og masse hjelpemidler. Husk også å ta med reservepigg.

tom-arild-hansen-kopi.jpg


Etter tre år har jeg hatt enormt mye glede av å gå på rulleski. (Foto: Tom-Arild Hansen

Powered by Labrador CMS