Kondis tester

Topeak lager mye forskjellig tilleggsutstyr til sykkelen. (Foto: Kenneth Harlem)
Topeak lager mye forskjellig tilleggsutstyr til sykkelen. (Foto: Kenneth Harlem)

Sykkel utstyrt til grustrening og Birkebeinerrittet

Etter en del år med heller dårlig trening tenkte jeg å sette meg et treningsmål og finne igjen formen.

Publisert Sist oppdatert

Testen stod også på trykk i Kondis nr. 5 - 2023

Birkebeinerrittet har i år gått tilbake til sin opprinnelige trassé. Den tøffe startbakken forbi Skramstad er erstattet med lettere terreng og den røffe utforkjøringen ned mot Åstaelva er borte. Dette gjør rittet litt snillere, og jeg håper det bidrar til at rittet blir en enda større folkefest enn det har vært de siste årene. Dette er nå et ritt «alle» kan gjennomføre og ha glede av både underveis og ikke minst i forberedelser og noe å se tilbake på i lang tid etterpå. Så for meg blir Birkebeinerrittet sommerens utfordring på sykkel. Terrengsykkelen trengte også en service etter noen år kun med såpe, vann og olje, så jeg begynte med å få den gjennomgått grundig.

Klar for grusen

Hardtailen min har jeg kjøpt brukt av Bjørn Ivar Ekberg som vant klassen sin på den i 2015. Han jobber nå på Sport 1 Snø, så det var naturlig å ta den med dit for en service. To dager etter at jeg leverte den, var den klar for henting. Smøring av krank, stramming av noen skruer og justering av gir, så var det mekaniske på plass. Med nye, raske Schwalbe Thunder Burt grusdekk satt opp slangeløst samt Topeak Ninja Master+ CO2 FuelPack CO2-pumpe og Topeak Tubi Pod X lappesett for slangeløse dekk fast montert på sykkelen, er den klar for noen mil på grusen i sommer.

Schwalbe Thunder Burt

Dette er blant markedets raskeste grusdekk og er dekkene Bjørn Ivar anbefalte meg å bruke både foran og bak. Dette oppsettet har vunnet mange grusritt, og han har selv flere klasseseiere i Birkebeinerrittet på det. Mange små knotter i rullebanen gir nok gripeevne på grus og fine stier og ruller særdeles godt, mens sideknastene er høyere for ekstra grep i svinger.

Thunder Burt kommer i flere versjoner, og jeg kommer til å bruke Super Ground 29x2,25. Dette er en versjon som har litt ekstra punkteringsbeskyttelse i forhold til Super Race-versjonen som skal være enda en anelse raskere. Min erfaring med Thunder Burt-dekkene er at de gir den tryggheten jeg som mosjonssyklist trenger både på grus og sti når det er tørt. Og de ruller sinnsykt bra. Dette er grusdekk jeg virkelig kan anbefale.

Veil. pris: 899 kr

schwalbe-thunder-burt-super-ground.jpg

Grusdekk:Schwalbe Thunder BurtSuper Ground er superraske grusdekk.

Øvrig utstyr fra Topeak

På terrengsykkelen vil jeg alltid ha CO2-pumpe og lappesaker til tubeless fast montert, så har jeg det klart om/når jeg skulle få behov for det. Med slangeløst oppsett punkterer man langt sjeldnere, men før eller senere vil det skje. Små hull vil tettes automatisk av guffe/tubeless sealant som er fylt inn i dekkene. Trykket i dekkene presser denne vesken ut i hullet der luften går ut og tetter hullet automatisk. Ved en slik punktering er det bare å finne frem CO2-pumpa, blåse opp dekket til ønsket trykk igjen og sykle videre. Dette er gjort på under ett minutt, så er du tilbake på sykkelen igjen. Så slangeløst oppsett er noe jeg anbefaler for alle.

Dersom du har fått et større hull i dekket, kan det hende det må lappes. Tubeless lapping er også uhyre enkelt. På sykkelen min er det stroppet fast en Topeak Tubi Pod X. Med dette lille verktøyet presser du en tettebit inn i hullet i dekket. Deretter er det bare å blåse opp dekket med CO2-pumpa, eventuelt kappe den delen av tettebiten som stikker ut av hullet og sykle videre. Dette er samme måte man har tettet hull i bildekk på i mange år, og det fungerer raskt og effektivt. CO2-pumpa jeg har montert er en Topeak Ninja Master+ CO2 FuelPack. Den er festet under flaskeholderen Topeak Ninja Master+ Cage X1 som også har dekkspaker inkludert. Dekkspakene er sammen med en slange en siste forsikring i tilfelle man får et stort kutt eller flenge i dekket som ikke lar seg tette.

Dekk satt opp slangeløst i kombinasjon med CO2-pumpe og lappesaker for slangeløst fast montert på sykkelen er genialt. Med slangeløst punkterer man langt sjeldnere, og med riktig utstyr lapper man i tillegg eventuelle hull mye raskere. Dette oppsettet skal jeg fremover ha på alle mine sykler. I tillegg har jeg som regel med meg Topeak Tubi 18, miniverktøy på baklomma. Da har jeg de verktøyene jeg trenger til eventuelle andre justeringer på sykkelen.

Veil. pris Ninja Master+ Cage X1: 149 kr

Veil. pris Ninja Master+ CO2 FuelPack: 599 kr

Veil. pris Tubi Pod X, lappesaker, Tubeless: 549 kr

Veil. pris Tubi 18, miniverktøy: 549 kr

Ninja Master-Cage X1.jpg


Ninja Master+ Cage X1:Flaskeholder med integrerte dekkspaker.

Ninja Master-CO2 FuelPack.jpg


Ninja Master+ CO2 FuelPack:CO2-pumpe som Kan monteres enten separat eller fast til flaskeholderen Ninja Master+ Cage X1.

Topeak Tubi Pod X.jpg


Tubi Pod X: Lappesaker for slangeløse dekk. Denne kan være fast montert på sykkelen.

Topeak Tubi 18.jpg


Tubi 18:Miniverktøy som er lite og enkelt og lett kan puttes i lomma.

Powered by Labrador CMS