Kondis tester Giant 25 TCR Adv Pro 0 Disc Di2

Giant 25 TCR Adv Pro 0 Disc Di2: TCR er Giant sin allround toppmodell til landevei og oppleves som den komplette sykkel. (Foto: Giant)
Giant 25 TCR Adv Pro 0 Disc Di2: TCR er Giant sin allround toppmodell til landevei og oppleves som den komplette sykkel. (Foto: Giant)

Den nye kongen på landeveien?

Forrige utgave av denne sykkelen kom i 2021 og var da kanskje den beste sykkelen på markedet i sitt prissegment. Mer eller mindre alt skal være oppgradert og forbedret på 2025-modellen, så forventningene til denne sykkelen var derfor skyhøye. Etter et par måneders testing er vår vurdering nå klar.

Publisert Sist oppdatert

Testen stod også på trykk i Kondis nr. 3 - 2025

Giant er verdens største sykkelprodusent og leverer blant annet rammer til flere av de mest kjente sykkelmerkene i verden. TCR er Giant sin allround toppmodell til landevei, mens Propel er aeromodellen som er mest brukt blant elitesyklistene.

Utstyr og komponenter

Rammen er helt ny. Som alltid ved en oppgradering er den både lettere, stivere og mer aerodynamisk enn forgjengeren.

Hjulene er de nye toppmodellene til Giant, Giant SLR 0 Carbon Disc med 40 mm profil. De er tubeless ready, har en innerbredde på 22,4 mm og ytre på 28 mm. Anbefalt dekkbredde er 25 til 32 mm, men både dekk og ramme tåler enda bredere dekk. Sykkelen kom med Cadex Road Race Tubeless 28 mm dekk. Oppgitt vekt på felgene er superlette 1339 gram.

Ellers kommer den med full Shimano Ultegra Di2 og med krank med 36/52 drev og integrert wattmåler. Kassetten er 11x30 med 12 gir.

Nytt er også full integrert kabelføring. Det gir en helt strøken og ryddig sykkel. Ulempen er at det er litt vanskeligere å jobbe på om noe skulle skje, men 99 prosent av oss setter vel uansett bort den jobben til fagfolk.

Sykkelen i bruk

Vi ser en trend mot at toppmodellene av det som tidligere var allround/klatremodeller blir stadig stivere og mer aerodynamiske, samtidig som vekten holdes nede. Det er så absolutt tilfellet med nye Giant TCR Adv Pro. Den oppleves som knallstiv og direkte og gir 100 prosent respons uansett hva du utsetter den for. Den er superlett og klatrer som en drøm oppover. Bortover og nedover i høy fart er den dønn stabil. Der opplever vi en klar forbedring fra forrige utgave. Nå oppleves sykkelen som en klatresykkel i toppklassen oppover og aerosykkel i toppklasse bortover og nedover. Den er selvfølgelig ikke like aerodynamisk som en ren aerosykkel. Der er det noen få watt å spare, men det er ganske marginalt og noe vi som ikke er aktive syklister ikke engang vil merke. Mye viktigere er det hvordan du sitter på sykkelen. Så for meg, og sannsynligvis 99 prosent av ikke-aktive syklister, vil en allroundsykkel som dette være et bedre valg enn en ren aerosykkel.

Når jeg tester en sykkel, leter jeg alltid etter forbedringspunkter. På 21-modellen av denne sykkelen, savnet jeg litt stabilitet i utforkjøringene og integrert kabelføring. Nye Giant TCR Adv Pro 0 føler jeg imidlertid har alt. Jeg synes rett og slett det er en helt fantastisk sykkel. Eneste «modifikasjon» jeg har gjort er å sette på 32 mm dekk i forbindelse med en sammenligningstest av dekkbredde som kommer i neste utgave av Kondis. Det vil jeg tro blir den nye standarden. Det gjør at sykkelen umiddelbart oppleves som marginalt mindre leken, men det tar den igjen i komfort, rulleegenskaper og stabilitet i utforkjøringer.

Oppsummering

Giant TCR Adv Pro Disc Di2 oppleves som den komplette sykkel. Fantastisk oppover, bortover, nedover, i svinger og på rettstrekker. Med elektronisk giring, integrert kabelføring, integrert wattmåler og særdeles gode karbonhjul har den alt. Den fungerer like bra som klatresykkel som aerosykkel. Prisen har dessverre økt en del siden forrige utgave, men det må vel forventes med prisstigningen som har vært de siste årene. Vi tror ikke det finnes mange sykler på markedet som matcher denne med hensyn til verdi for pengene.

Veil. pris: 74 999 kroner

Powered by Labrador CMS