Dare GFX og Fara Gravel-R

Test av premium grusracere
De siste årene har mange byttet ut halvdempede terrengsykler og rendyrkede landeveissykler med allsidige grusracere. I denne testen stiller vi to premium grusracere opp mot hverandre og analyserer utstyrsnivå, geometri og rammekonstruksjon. Klarer de å levere på allsidighet, lekenhet og komfort – som er hva denne relativt nye sykkeltypen står for?
Artikkelen stod også på trykk i Kondis nr. 6 - 2021
Etterspørselen etter grusracere har eksplodert de siste årene og er det sykkelsegmentet som ved siden av el-sykler har vokst raskest. Allsidigheten syklene gir brukerne gjør at tidligere landeveissyklister kan utvide horisonten og dra på lange turer som også inkluderer ujevnt underlag.
Terrengsyklister har også kastet seg på den nye trenden. De nye grussyklene med bukkestyre og smalere dekk kan gjøre svingete grusveier spennende igjen. Full respons og stiv ramme gir raskere akselerasjon, og mindre luft- og rullemotstand gjør at det er mulig å sykle både langt og raskt.
Selv om grussykler henter inspirasjon både fra landeveissykler, sykkelkross og terrengsykler, ligger den tettest opp mot landeveissykkelen. Kort fortalt skiller en grusracer seg fra en landeveissykkel ved at den har:
•plass til større dekk for økt komfort og punkteringssikkerhet
•en mindre aggressiv geometri som gir en mer behagelig opplevelse og bedre kontroll
•en rammekonstruksjon som i høyere grad demper vibrasjoner fra ujevnt underlag
•bredere styre for bedre kontroll
•lettere gir slik at man kommer opp bratte kneiker i ulendt terreng
•fester for skjermer, ekstra flaskeholdere og sykkelvesker
Duellantene
Fara Gravel-R
Fara er en norsk nettbasert sykkelleverandør med et showroom i Oslo som fokuserer på premium sykler og utstyr til eventyrsykling. I tillegg til Garvel-R har de en modell for landeveissykling og en rendyrket bike packing-sykkel med fester for integrerte skreddersydde sykkelvesker.
(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)
(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Fara Gravel-R. (Foto: Sven Kilander)
Utstyr
•Ramme: Fara karbon gravel
•Styre/stem: 3T Ergonova/3T Apto Stealth
•Sete/setepinne: Prologo Scratch/Pro Plt alu 27,2 mm
•Hjul/dekk: Fulcrum Rapid Red 300/Panaracer Gravel King SK TLR 700x38 mm
•Drivverk/bremser: Shimano GRX 810/812, Shimano GRX 810-krank 40t, Shimano XT 10-42 kassett/GRX 810 bremsekalipere 160/160 mm skiver
•Hjulstørrelse: 700c/650b
•Dekklaring: 45 mm på 700c/ 48 mm på 650b
Positivt
+Vakker å se på
+Komfortabel
+Superstabil
+God dekklaring
+Gode tilpasningsmuligheter ved bestilling
+Meget godt utstyr
Negativt
-Høyt overrør
-Litt tung
-Høyt styrerør
Pris: fra 32 000 kroner
Vekt: 9,89 kilo m/700c-hjul (veid av Kondis)
Dare GFX / GFE
I motsetning til de aller fleste andre sykkelleverandørene er Dare Bikes eid av en av verdens største produsenter av sykkelrammer. I Norge er Dare Bikes kanskje mest kjent som teamsykkelen til Uno-X Pro Cycling Team. Dare tilbyr både en grusracer (GFX) og en komfortracer (GFE). Det eneste som skiller syklene er at grusraceren har noe bredere dekk og en lettere utveksling.
(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Dare GFE. (Foto: Sven Kilander)
Utstyr
•Ramme: Dare GFX Gravel
•Styre/stem: Ergo 14 Handlebar/ Dare Proal 7 Stem
•Sete/setepinne: Selle Italia XR Flow Ti/ Dare Ergo Carbon Seatpost
•Hjul/dekk: DT Swiss CR1600 Spline DB 23/ WTB Riddler 700 x 45c
•Drivverk/bremser: ULTEGRA FC-R8000-krank 46-36T, ULTEGRA CS-HG800-11 11-34T kassett, Ultegra BR-R8070 bremsekalipere 160/160 mm skiver
•Hjulstørrelse: 700c
•Dekklaring: 50 mm på 700c/ 55 mm på 650b
Positivt
+Kvikk og leken
+Styrer presist
+God vibrasjonsdemping
+Meget god dekklaring
+Gode tilpasningsmuligheter ved bestilling
+Meget godt utstyr
+Relativt lett
Negativt
-Noe nervøs i høy fart på ulendt underlag
-Kort overrør
Pris: fra 36 000 kroner
Vekt: 8,77 kilo m/700c-hjul (veid av Kondis)
(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Les også:
Grussykler er kommet for å bli
Duellen / sammenligning
Utstyr og pris
I og med at både Fara og Dare kun selges via internett kutter de et forhandlerledd. Dermed kan de tilby meget godt utstyrte sykler til en langt lavere pris enn de store tradisjonelle sykkelleverandørene. Det gir også større valgmuligheter for kjøperne som selv kan designe sykkelen slik de vil ha den. I og med at Dare Bikes er eid av rammeprodusenten kan kjøperen selv velge fargen. Men Fara er ikke langt etter da de tilbyr sykkelen i fire lekre farger. Den røde fargen testsykkelen hadde kostet 1000 kroner ekstra. Begge syklene ser utrolig bra ut, men med fargen «Morell red» er Fara-sykkelen et smykke.
Mens Fara har valgt Shimano sin 1x11-delte GRX-gruppe på drivverk og bremser har Dare valgt Shimano Ultegra 2x11 som standard. Shimano GRX er laget spesifikt for grusracere, men Ultegra fungerer også utmerket. Det er dog ikke noe tvil om at sykkelen blir mer allsidig med 2x11 i stedet for 1x11 gir som Dare har som standard. Man kan velge 2x11 også på Fara sin sykkel, men mot et pristillegg på 2000 kroner, noe det absolutt er verdt.
Begge syklene har meget god dekklaring i rammen. Med de store hjulene har Fara plass til 50 mm brede dekk, mens Fara sin sykkel klarer 45 mm. Med 650b-hjul er det ikke noe problem å sykle med vanlige terrengsykkeldekk. Det er bra!
Dare har valgt hjul fra kvalitetsleverandøren DT Swiss i størrelse 700c (tilsvarende vanlige landeveishjul). De er ikke de letteste, men bunnsolide. Dersom man ønsker å oppgradere til lettere og stivere hjul er det mulig å velge andre hjul mot et pristillegg. Fara leverer sykkelen både med de mindre 650b-hjulene og 700c-størrelse mot et pristillegg på 1000 kroner. Dersom man ønsker en mest mulig allsidig sykkel er de større hjulene å foretrekke da sykkelen får bedre grep i høy fart på grusveier. Smalere dekk har mindre luftmotstand og ruller bedre på jevn asfalt.
Begge sykkelleverandørene lar kjøperen velge bredde på styret og lengden på styrestem.
Oppsummert er begge syklene meget godt utstyrt og kjøperen kan i stor grad designe sykkelen etter eget behov, noe som er svært positivt. Med 2x11 drivverk, Morell red farge og de større hjulene på Fara-sykkelen har syklene samme pris: 36 000 kroner. Det er mye penger, men man skal lete lenge for å finne like godt utstyrte sykler fra andre sykkelleverandører til den samme prisen.
Kvikkhet og sykkelglede vs komfort og stabilitet
Oppsummert kan man si at begge syklene er svært allsidige og innbyr til sykkelglede, men de oppleves allikevel forskjellig. Dare-sykkelen er lettere, mer racinginspirert, enda kvikkere, mer presis og kjapp i styringen og innbyr til enda mer sykkelglede enn Fara sin grusracer.
På den annen side er Fara Gravel-R merkbart mer stabil og for noen er den mer komfortabel. Det forklares blant annet av at Fara har en lengre hjulbase og lengre kjedestag bak som gjør den veldig stabil, men ikke like kvikk i svingene. For å maksimere lekenheten og kvikkheten har Dare en fleksibel hjulinnfesting bak som kan skyves bakover dersom man har store dekk. Smart løsning så lenge det sitter fast og ikke knirker.
Styrerøret er noe høyere på Fara-sykkelen. Dette gjør at man sitter mere opprett. Å kjøre ned svingete bakker med løs rullgrus oppleves som merkbart tryggere med Fara-sykkelen.
Overrøret på Dare-sykkelen er klart kortere enn på sykkelen til Fara så de med lang overkropp sitter mer behagelig på Fara-sykkelen. Dette kan selvfølgelig kompenseres med en lang stem, men det kan gå ut over kjøreegenskapene. Samtidig er overrøret så mye høyere på Fara-sykkelen at de med korte bein kan få problemer med skrittklaringen. Grunnen til at Fara har laget overrøret så høyt er for å gjøre plass til store drikkeflasker og rammevesker til bikepacking.
Begge syklene gir en god vibrasjonsdemping både takket være rammekonstruksjon og gode setepinner. Samtidig er de stive nok til at de oppleves som responsive og kvikke.
Høy kvalitet og verdi for pengene
Både Dare GFX/GFE og Fara Gravel-R er utmerkede representanter for grusracere som står for allsidighet, lekenhet og komfort. Syklene innbyr til lange turer utenfor allfarvei, men de klarer seg like fint på lange asfaltstrekk. Begge syklene scorer høyt når det gjelder finish og kvalitet på rammene, valgte komponenter, kjøreegenskaper og verdi for pengene. Når dette kombineres med store valgmuligheter på komponenter og fargevalg i kjøpsprosessen, er det vanskelig å ikke anbefale syklene.
Hvilken av de to syklene som passer akkurat deg, kommer an på kjørestil, egne preferanser og kroppsform.
Les også:
Grussykler er kommet for å bli
Hvilken av de to syklene som passer akkurat deg, kommer an på kjørestil, egne preferanser og kroppsform.
Les også:
Grussykler er kommet for å bli
Kondis trenger din støtte
Takk for at du er medlem og slik bidrar til at Kondis kan fortsette å spre treningsglede, skrive reportasjer, lage terminlister, kontrollmåle løyper, føre statistikker osv. På grunn av koronakrisen har store deler av annonseinntektene falt bort, og vil du gi oss et ekstrabidrag, vil vi være takknemlige for det.
Gi en gave:
Vårt kontonummer er: 1503.35.18541
Vipps: 125957
Takk for at du er medlem og slik bidrar til at Kondis kan fortsette å spre treningsglede, skrive reportasjer, lage terminlister, kontrollmåle løyper, føre statistikker osv. På grunn av koronakrisen har store deler av annonseinntektene falt bort, og vil du gi oss et ekstrabidrag, vil vi være takknemlige for det.
Gi en gave:
Vårt kontonummer er: 1503.35.18541
Vipps: 125957