
Valg av dekkdimensjon til landeveissykkel
Utviklingen går mot bredere dekk på landeveissykler. Våre tester viser at 32 mm gir bedre komfort, stabilitet og punkteringssikkerhet – uten å tape nevneverdig på fart.
Testen stod også på trykk i Kondis nr. 6 - 2025
Landeveissykler har de siste årene kommet med stadig bredere dekk. For noen år siden var 25 mm ansett som brede, men nå er 28 mm standard på mange modeller. Vi ser imidlertid enda bredere dekk i mange ritt og flere tester tilsier at vi vil se bredere dekk på de fleste landeveissykler i fremtiden.
Testdekk
I våre tester har vi primært brukt en Giant TCR Advanced Pro og en Merida Scultura 8000. Testsyklene kom med henholdsvis Cadex Road Race 28c tubeless og Continental GP 5000S tubeless 28c. Vi har sammenlignet disse med Schwalbe Pro One TLE Addix Race 32c, Pirelli P Zero RS TLR 32c og Pirelli P Zero TLR.
Vekt
Det første vi merker når vi bytter til 32c-dekk, er at sykkelen oppleves som noe mindre kvikk. Det er ikke store vektforskjellen, men det merkes imidlertid når man som oss fokuserer på forskjeller. Etter litt sykling er imidlertid ikke dette noe vi tenker på lenger. Da er det bare sånn sykkelen er.
Komfort
Den største forskjellen ligger helt klart i komfort. Større volum og lavere dekktrykk gir en stor forskjell. Små ujevnheter i veien svelges unna, mens større dumper og hull takles vesentlig bedre. Selv på forholdsvis god asfalt, er det en del risting som du unngår med 32c-dekk.
Stabilitet
I høy hastighet nedover og særlig i svinger, oppleves 32c-dekk som tryggere og mer stabile enn smalere dekk. Lavere dekktrykk og mer gummi mot underlaget gir bedre grep. Et 32c-dekk med lavere lufttrykk vil dessuten flyte bedre over alle ujevnheter, så du ikke mister grepet like lett.
Fart
Vi har prøvd å ta litt tider i alt fra utfor til forholdsvis bratte motbakker. I tøffe nedkjøringer er det ingen tvil om at 32c-dekket er det raskeste og tryggeste. I flatt terreng og oppover opplever vi ingen stor forskjell. Andre tester tilsier at 32c-dekket er like raskt eller raskere i alle flatere områder, men litt høyere vekt burde teoretisk være litt tregere i lange motbakker med god asfalt.
Punkteringssikkerhet
Vi har ikke hatt punkteringer på noen av dekkene, men 32c-dekk vil også gi bedre punkteringssikkerhet.
Oppsummering - 28c vs. 32c
Etter testperioden er vi overbevist om at 32c-dekk vil være bedre for alle under omtrent alle forhold. Mange aktive vil kanskje fortsette med 28c i ritt med god asfalt og/eller lange bakker pga. (små) aerodynamiske forskjeller i høy hastighet og at de kan spare et par sekunder i lange motbakker. For meg og andre mosjonister vil jeg imidlertid anbefale (minst) 32c dekk som standard. Jeg personlig opplever 32c som bedre eller like god under absolutt alle forhold jeg har syklet på i år.
Om testdekkene
Schwalbe Pro One TLE Addix Race

Dette er Scwalbe sitt toppdekk til landevei og brukes i world tour. Vekt for 32c er 325 gram, anbefalt dekktrykk 50-70 psi. Vi har testet dette og de andre 32c-dekkene med 60 psi.
Vi opplever dette dekket som meget komfortabelt, trygt og lettrullende. Det innbyr til trygghet i utforkjøringer og oppleves smidig og raskt under alle forhold.
Pris: 778 kroner
Pirelli P Zero RS TLR

Dette er Pirelli sitt nye toppdekk som Mathieu van der Poel brukte i denne dimensjonen når han vant bl.a. Paris Roubaix i år. Vekt for 32c er 340 gram. Pirelli har ikke oppgitt anbefalt dekktrykk, men vi har som sagt testet på 60 psi.
Dette er også et særdeles godt dekk som vi har full tillit til i alle situasjoner. Vi opplever det som meget raskt, komfortabelt og med meget godt grep. I henhold til Pirelli skal det også ha meget god punkteringsbeskyttelse, noe eliten også stoler på siden de bruker det til brosteinsrittene.
Pris: 999 kroner
Pirelli P Zero Race TLR

Med en vekt på 375 gram i 32c er dette dekket litt tyngre enn de andre. Det har til gjengjeld enda bedre punkteringsbeskyttelse enn RS-dekket. Det siste er eller bør være en viktig faktor for oss som bruker sykkel til trening. Dekket er sannsynligvis marginalt tregere enn de to andre, men forskjellen er for oss mosjonister helt ubetydelig.
I bruk innbyr det til like mye trygghet og komfort som de to andre dekkene. Intervallene i testperioden har vært både raskere og tregere enn med de to andre, så det er absolutt også et raskt dekk. For de fleste mosjonister er kanskje dette det beste valget?
Pris: 759 kroner