Tekst og foto: Wendy Fjellstad i Abu Dhabi
Jotun Paints stilte som vanlig lengst fram ved starten for den 94 km lange sykkeletappen. Det viste seg å være lurt fordi første velt kom allerede etter 100 m og langt framme i feltet, og det var mange som måtte av sykkelen med en gang og måtte gå i kø. Med en vei som ofte forsvinner uventet under sand, kan det bli mange bråstopp. Heldigvis var det ikke behov for ambulansen som arrangørene stilte som følgebil.
Soloppgang
Solen begynte å steke i 7-tida, og da var det mnge som slet i de sanddekte oppoverbakkene. Lagene i tet virket imidlertid fortsatt sterke. Lederlaget, Thule Adventure Team (NZ), med navnebroren Thule Adventure Team Europe (FR) på hjul, brukte bare fire og en halv time på de tøffe 94 kilometrene.
Thule i tet: Thule Adventure Team (NZ) ligger først som vanlig, men på denne etappen får de følge av Thule Adventure Team Europe.
Etter bare en halvtimes stopp, som var obligatorisk for alle lagene, begynte lederlaget fra New Zealand på løpeetappen, en etappe som fortsetter gjennom natten og varer til ut på mandagen den 13. desember,
Reportasje fra dag 2
Reportasje fra dag 1
Norsk lag på startstreken i Abu Dhabi
Abu Dhabi Adventure Challenges nettside
Jotun Paints avsluttet syklingen kl.09:53. Det var et god stund etter teten, men likevel med bare 12 lag foran seg. Den halvtimes “pausen” før løpingen gikk fort. De spiste, drakk og skiftet til løpetøy, inkludert løpesko med hjemmesnekrede overtrekk mot sand. I tillegg måtte de fjerne alt egenutstyr fra arrangørenes sykler i og med at dette var siste sykkeletappen i konkurransen.
Og så ut i Rub Al Khali, “det tomme kvartalet”, i stekende sol. På den 120 km lange løpsetappen er det påbudt med åtte timer hvile underveis fordelt på to kontrollposter. Det norske laget har planlagt å hvile på dagstid og løpe om natten når temperaturen er mer levelig og sanden er litt hardere.
Mange andre lag, inkludert Thule Adventure Team/Europe (FR), fulgte en slik taktikk og la seg til å hvile på kontrollpunkt 3. Lag nr. 1, Thule Adventure Team (NZ), fortsatte bare å løpe, kanskje med et håp om å riste av seg konkurrentene. I skrivende stund er de alle fortsatt der ute et sted. I morgen finner vi ut hvordan Jotun Paints har klart seg i ørkenen…
I fremste rekke: Bjørn Håvard, Malin og Jo Inge på plass i god tid før starten på sykkeletappen i ørkenen gikk kl. 04.
Start: Deltagerne har pakket bort teltene sine og resten av bagasjen, spist frokost og står klar til start kl.04:00. Første velten kommer allerede etter 100 meter, men de norske laget blir ikke innblandet siden de sto i fremste rekke.
Avlastning: Det er viktig å utjevne styrkeforskjeller mellom lagkamerater. Mange bruker strikk til å taue hverandre, og noen dytter en ekstra sykkel opp de verste bakkene.
Jotun Paints stempler i mål etter sykkeletappen.
Det er mye å ordne i byttet mellom løping og sykling. Det er påbudt å stoppe i minst en halvtime. Det kunne vært godt med mer hvile, men laget vil ikke kaste bort tid her.
Malin fyller drikkesekken.
Det svenske laget Silva Gerber Adventure lå på 8. plass etterdagens sykling og holdt bra fart i ørkenen på løpsetappen.
Thule Adventure Team/Europe (FR) velger å hvile ved kontrollpost 3 på ørkenetappen. En kort stund får de skygger fra en av pressens biler.
Thule Adventure Team (NZ) fortsetter mot post 4, mens de andre lagene stopper for å hvile. De ser ikke en gang sliten ut!
Det er vanvittig hardt arbeid å klatre opp sanddynene. Deltagerne går mot den vanlige vindretningen og må dermed klatre den mykeste siden på sanddynene