18. august 2018:

Jeg sitter i en leilighet i alpinbakken i Hemsedal sammen med 5 menn i sin beste alder og regner sammen totalscore etter 6 timer på sykkel og til fots i Hemsedalfjella. Tallenes tale er klar, jeg og makker Halvard Vik (Team Formsterk) har samlet 313,9 poeng (17. plass), mens Anders Mayer og Even Nedberg (Team Formfett) har sanket 328,9 poeng (7. plass). Mørke skyer tårner opp og dystre, tunge tanker danser jenka i bakhodet resten av bankettkvelden...

Aim Challenge

For de som ikke kjenner til Aim Challenge så er det en multisport lagkonkurranse (tomannslag) hvor målet er å sanke flest mulig poeng i løpet av 6 timer. Man må orientere etter kart og finne poster som igjen gir forskjellig poengsum etter vanskelighetsgrad. Ligger posten langt oppe på en høy topp, eller ute i en elv gir den gjerne mange poeng, ligger den rett ved start og målområdet uten å være vanskelig å nå gir den som regel få poeng. Fremkostmiddel til disposisjon er ben som man enten går eller løper med og sykkel. Postene blir plassert ut på nye steder hvert år i Hemsedalsområdet, både høyt oppe i fjellet og nede i dalen, og kart over postene er hemmelig frem til starten kl 10.00. Konkurransen passer like godt for sofanyteren som eliteutøveren, og stemningen underveis er upaklagelig god hos stort sett samtlige deltagere. Det blir også avholdt en lik konkurranse i Lindvallen i Sverige hvert år.

17. august 2019:

Kl 10.00 - Starten går og vi har 6 timer på oss til å rette opp det forsmederlige nederlaget fra i fjor. Et års treningsarbeid skal nå kulminere i vannvittig god fysisk form og et tempo som ingen av de to andre lagene (Team Formsvak og Team Formfett) klarer å matche. Vi holder oss til kjøreplanen og bruker god tid til å planlegge og legge opp rutevalget etter at vi har fått kartet. Etterhvert innser vi at så og si alle postene ligger oppe på fjellet hvor man kan ta med sykkel i heisen og spare veeeldig mange høydemeter. Desverre har litt for mange andre innsett dette før oss og vi ender opp med å starte hele konkurransen med å stå 25 min i heiskø. Allerede 10 min bak Jørn og Christian i Team Formsvak. Været er rimelig ufyselig, det regner både katter, hunder, gauper og ulver, og vi er rimelig frosne og allerede gjennomvåte begge to etter heisturen opp. Første post ligger i et rør med høyst akseptabel vannføring. Halvard er den sprekeste på laget vårt, så han får også æren av å klikke inn postene mens jeg orienterer og planlegger ruta videre. Når han kommer ut av røret igjen er han om mulig enda kaldere. Jørn beskrev vannføringen i røret godt med sin beskjed til Actionfrank på vei til samme post etter å ha tatt den selv, "her får`u fyllt underbuksa".

318 trosset regn og vind

159 lag stilte til start og sannsynligvis var de fleste deltagerne våte allerede før start. Arrangøren har kåret årets utgave av Aim som den aller tøffeste og hardeste noensinne på grunn av de tøffe værforholdene. Ambisjonsnivået til deltagerne varierer minst like mye som postene varierer i Aim Challenge. Laveste poengscore i herreklassen år var 5 poeng, mens høyeste var 428,9. Arrangementet er velsmurt og profft, samtidig som det klarer å fremstå med litt lavterskel image som tiltrekker seg høyst ulike deltagere og høyst ulike teamnavn. Sjekk ut hjemmesiden og facebooksiden (link lenger ned) for mere bilder og video fra helgen.

Aim nr 3_750x563.jpg
Deltagerne i det de venter på starten for å få kartet som henger på en lang snor. (Foto: Geir Einar Flathen)

Kl 12.15 - 10,5 km tilbakelagt innover fjellet i snublete lyng og vierkratt som slett ikke setter pris på besøk av overambisiøse mosjonister i løpetights og 320 grams joggesko. Nevnte lyng og kratt er selvfølgelig stort sett anlagt på lunefull, beinbrekkende ur og fraværet av sti er absolutt tilstedeværende. Vi står på post 37 (postbeskrivelsen  her var "kolle", forøvrig en av de største og høyeste kollene jeg har vært på noen gang...) og peiler oss inn på post 38. Postbeskrivelsen er "vegg" og kartet antyder at den skal ligge en 300-500 meter unna i en massiv fjellvegg. Problemet er at vi overhodet ikke ser fjellveggen pga tåka, til tross for at vi står på en gigakolle med 360 graders panoramautsikt. Men vi peiler inn retningen løper ned fra "kollen" igjen og finner forholdsvis raskt og greit post 38. Været er fortsatt utfordrende og en tanke fuktig, så Halvard klatrer opp til post 38, mens jeg står under og sikrer. Fjellet er rimelig sleipt i dag, og det er tydeligvis populært med klatreposter i år...

Aim nr 4_750x563.jpg
Fra post 37. Man kan så vidt ane konturene av fjellveggen ved post 38 i bakgrunnen. Da det fortsatt regnet og absolutt alt vi hadde var vått, var det desverre komplett umulig å tørke av linsa på gopro kameraet. Så dere får ha oss unskyldt litt uklare bilder. (Foto: Geir Einar Flathen)

Kl 13.00 - 15 km og første badepost. Halvard fikk en større og dypere respekt for uttrykket "stiv som en pinne" denne lørdagen. Han tok heltemodig på seg, som avtalt, samtlige badeposter. Jeg tror han ble mildt sagt gjennomfrossen og litt til, og så enda litt mer frossen etter det. Normalt er Halvard den raskeste av oss to med god margin, men i dag fikk jeg æren av å dra flere ganger, og måtte faktisk vente på ham ved et par anledninger. Dette er nok, dessverre for min del, et resultat av at kulda sinket ham en god del i det vanskelig terrenget, ikke at jeg har fått bedre O2-opptak enn ham. Vi utgjorde nok et godt blinkskudd der vi står i ruskeværet på fjellet i spraglete treningsklær mens jeg støtter Halvard som står krumbøyd og sliter noe vannvittig med å holde balansen mens han prøver å få på seg sykkelbuksa igjen.

Aim nr 5_750x563.jpg
Man bader selvfølgelig med hjelm, sportsbriller og hansker. (Foto: Geir Einar Flathen)

Aim nr 6_750x549.jpg
Et øyeblikks euforisk lykkerus før man raskt blir innhentet av den kalde og isende virkeligheten som venter. (Foto: Geir Einar Flathen)

Kl 14.47 - 26 km og post 42, enkel post under en bro. Vi har nå kommet oss på syklene etter at vi stort sett løp de første 16 km. Vi er på vei innover fjellet og plukker poster underveis. Det store spørsmålet nå er hvor lenge vi kan vente før vi snur for å ta postene som ligger i sentrum. Det er en uskreven regel i Aim at man må ha med sentrumspostene. Disse ligger så tett og betaler seg så godt i form av poeng at det straffer seg å droppe de. Dette fikk vi smertelig erfare i fjor da vi ikke rakk de og sannsynligvis gikk glipp av en 5. eller 6. plass (og internseieren). Vi tør ikke satse på en post til og vender nesa mot sentrum. Halvard har fått tilbake varmen og drar nå i front på sykkel, mens jeg kjenner at jeg har vært ute flere timer siden melkesyra bobler i låra så fort det bikker litt oppover. Seig teampartner jeg har... Heldigvis er det mye mer nedover enn oppover mot sentrum og jeg klarer å henge greit på.

Aim nr 7_750x563.jpg
Fra post 42. Aim Challenge er også en sosial konkurranse. Man er sjelden alene på fjellet og smilet sitter veldig løst hos alle deltagerne. Trenger man hjelp får man gjerne det også.

Aim nr 9_750x675.jpg

Aim nr 10_750x536.jpg
Stemningsbilder fra den nest siste posten vi tok. Alt regnet som kom gjorde ikke postene akkurat enklere å ta. (Foto Geir Einar Flathen)

Kl 15.37 - Siste post er tatt. Det vil si at det er mange poster igjen som vi ikke har tatt, men ingen av de er innenfor rekkevidde. Vi ser bort på målområdet og er allikevel litt irritert over egne taktiske valg. Vi burde ha tatt minst en post til før vi dro ned mot sentrum, vel vitende om at en post kan være det som skiller når oppgjørets time kommer. Vi ser ekstra hardt en gang til på kartet for å være helt sikre, før vi triller mot mål med 23 minutter igjen til kl er 16.00. Halvard er sikker på at vi går på nok et tap for Team Formfett, mens jeg holder oddsen på 50-50 for seier eller tap. Vi har nemlig sett Anders og Even rundt oss her i sentrum (Team Formfett), og de virket å ha veldig god tid. Så jeg mistenker at de har gjort samme feilen som oss, og de kom til sentrum før oss...

Kl ca 18.30 - Poeng er regnet sammen og vi kan endelig sprette champagnen igjen. Til tross for at vi rota bort nesten en time på surr i dag, klarte vi  å dra i land internoppgjøret og endte på 227,3 poeng og 13. plass. Team Formsvak med Jørn og Christian har gjort et godt løp og kaprer andreplassen internt, mens Team Formfett fikk litt problemer med regn og vind underveis. Alle kjempet heroisk, men nå er det vår tur til å sove godt et helt år.

Aim nr 1_750x563.jpg
Vel gjennomført. (Foto Geir Einar Flathen)

Aim nr 11_750x529.jpg
Dette var selvfølgelig utsikten og været jeg våknet til søndag morgen... Foto: Geir Einar Flathen)