Hvem er best - kvinner eller menn
I dag drar Nike i gang sin store kampanje "Menn versus kvinner": Hvem som løper lengst i perioden 13. mars til 19. april. Dette er en kampanje på verdensbasis: Er det kvinner eller menn som regisrerer flest km på nikepluss.com i løpet av de kommende 38 dager. I Norge er det Tone Damlie Aaberge og og jibbestjernen Andreas Håtveit som skal fronte kampanjen.
Bildet: Tone Damlie Aaberge. Foto: Colin Eick
%3Cb%3EFrontfigurer%3A%3C%2Fb%3E+En+pen+syngedame+og+en+barsk+jibbestjerne+skal+f%E5+det+norske+folk+til+%E5+sn%F8re+p%E5+seg+l%F8peskoene+og+konkurrere+om+hvilket+kj%F8nn+som+samler+flest+km+de+kommende+38+dager.+%28Foto%3AColin+Eick%29
Frontfigurer: En pen syngedame og en barsk jibbestjerne skal få det norske folk til å snøre på seg løpeskoene og konkurrere om hvilket kjønn som samler flest km de kommende 38 dager. (Foto:Colin Eick)
"Grus jentene - nyt følelsen" sto det i Nike-annonsen i siste Kondis. Det ga noen syrlige kommentarer fra menn som tenker i tradisjonelle baner. Det har vel aldri vært noe stort mål for mannfolk å slå damene? Det er vel heller en selvfølge! Men da hadde de ikke studert annonseteksten. "Hvert steg teller" i denne kampanjen. Tone skal slå Andreas. Du kan logge deg inn på Nikepluss.com og følge duellen mellom dem. Og kampen mellom menn og kvinner i Norge og på verdensbasis.

På VG-nett kan du se Tone Damlie Aaberge og Christina Vukicevic trene

Les mer om Nike+-kampanjen på TV2
Hva skal til for å delta?
%3Cb%3ENike%2B%3A%3C%2Fb%3E+Nike+samarbeider+med+Apple+om+denne+teknologien+og+et+eget+menypunkt+p%E5+iPoden+dukker+opp+n%E5r+du+kobler+til+Nike%2B-teknologien.+Med+iPod+Touch+trenger+du+kun+seonsoren+som+plasseres+i+skoen%2C+f%F8r+den+er+klar+til+%E5+ta+i+mot+dine+treningsdata.+Mottakeren%2C+som+f%F8lger+med+i+Nike%2B+Kit%2C+er+allerede+innebygd+i+iPod+Touch+%28Foto%3A+Colin+Eick%29.+
Nike+: Nike samarbeider med Apple om denne teknologien og et eget menypunkt på iPoden dukker opp når du kobler til Nike+-teknologien. Med iPod Touch trenger du kun seonsoren som plasseres i skoen, før den er klar til å ta i mot dine treningsdata. Mottakeren, som følger med i Nike+ Kit, er allerede innebygd i iPod Touch (Foto: Colin Eick).

Dette er en kampanje for å få flere til å løpe, og da ikke minst å få flere kvinner til å løpe. I fjor ble det notert 160 millioner km av 1,2 millioner medlemmer på Nikepluss.com. På nettsidene kan man også lage dueller mellom menn og kvinner. Kjærester utfordrer hverandre, kolleger utfordrer hverandre osv. I alle disse duellene i fjor var menn fortsatt best og sto for 60 % av km-tallet.

Dette er selvsagt en kommersiell kampanje for å få flere til kjøpe Nike+-sko. For slike sko må du ha for å delta. I Nikes skomodeller merket Nike+ er det plass i sålen til en liten sender som registrerer skrittene dine og som sender denne informasjon til en iPod-spiller. Underveis, mens du hører din favorittmusikk, får du informasjon om hvor langt du løper eller hvor fort du løper eller om hvor mange kalorier du forbruker. Og når du er ferdig, får du ros fra Lance Armstrong hvis du har nådd de målene du skrev inn før løpeturen. Og vel i mål, så fører du datene over fra iPoden til din side på nikepluss.com.

Du må med andre ha et par Nike+-sko, en Nike+-pakke til kr 250 med en chip (sender) til venstreskoen og en mottaker som skal festes til iPoden. Og du må ha en iPod Nano eller iPod Touch. Det er inngangsbilletten til å melde deg til innsats i kampanjen "Men vs woman".
Nøyaktig og brukervennlig

Distansemålingen er rimelig nøyaktig og kan kalibreres, og riktig kalibrert måler den distanser innenfor en feilmargin på 1 %. Det er omtrent på nivå med Garmin- og Polar-produkter. Det ble på en pressekonferanse Nike holdt i går opplyst at Nike+-teknologien også vil komme med pulsmåling.

Nike+ tilbyr et stort nettsamfunn hvor du kan dele dine treningsdata og løpeopplevelser med mange andre. Du kan til og med finne ut hva som er favorittmusikken som spilles på løpeturene rundt om i verden. To unge norske idoler skal fronte kampanjen. En tydelig satsing for å nå de unge.

Hva så med Polar og Garmin i denne sammenhengen. Foreløpig er de overlegne som hjelpemidler for treningen. GPS kombinert med pulsmåling er blitt "et must" for mange. Foreløpig er ikke Nike+ koplet opp mot iPod et alternativ for de som bruker toppmodellene av Polar og Garmin. Men for alle som løper mest for å holde seg i form, vil Nike+/iPod gjøre løping morsommere og mer spennende.










Løpeentusiast: Tone Damli Aaberge har spilt hådball og fotball. De to siste årene har løping overtatt og hun er blitt bitt av løpebasillen og er allerede en garvet løper som vil klare mange mil i uka i kampanjen som varer til 19. april. Du kan følge hennes løpeturer på Nikepluss.com. (Foto: Kjell Vigestad)
Mer om Nike+-kampanjen
%3Cb%3EAmbassad%F8r%3A%3C%2Fb%3E+Christina+Vukicevic+er+Nike-ambassad%F8r+og+er+med+og+fronter+Nike%2B-kampanjen.+%28Foto%3A+Colin+Eick%29
Ambassadør: Christina Vukicevic er Nike-ambassadør og er med og fronter Nike+-kampanjen. (Foto: Colin Eick)

NTBs melding om Nike-kampanjen "Menn versus kvinner":

Tone utfordrer norske menn
Tone Damli Aaberge og X-gamesvinner Andreas Håtveit utfordrer norske menn og kvinner til å komme seg opp av sofaen og ut på veien. I løpet av fem uker skal Tone Damlie Aaberge lede sitt jentelag, mens Andreas Håtveit tar ansvaret for guttene i en konkurranse hvor målet er å løpe lengst mulig og slå det motsatte kjønn. Tone og Andreas er nemlig frontfigurer i vårens store og verdensomfattende "Men vs Women"- konkurranse i regi av Nike.

Skal løpe skoene av gutta
- Jeg gleder meg til å få så mange jenter som mulig med på laget mitt, slik at vi løper skoene av gutta. Strategien min er klar: Her er det bare å løpe så langt som mulig innen 19. april! sier Tone.

Andreas Håtveit er profesjonell jibber, og har blant annet vunnet slopestyle i X-Games i tillegg til seire i en rekke andre store, internasjonale konkurranser. Han er ikke særlig overbevist om at Tone og hennes jentelag klarer utfordringen med å løpe lengre enn gutta.

- Jeg er sikker på at gutta skjønner at de må slutte seg til en staut ski-kar som meg, slik at vi sammen knuser en syngedame fra Sogndal, sier Andreas.

- Du skjønner nok snart at jeg kan mer enn å synge, parerer Tone kjapt.

Store stjerner
Friidrettutøverne Jaysuma Ndure og Christina Vukicevic er også med i kampanjen som lanseres på samme tid i resten av Europa og USA fredag 13. mars. Blant de mange stjernene som blir med på "Men vs Women" er blant andre skuespilleren Eva Longoria fra Frustrerte Fruer, fotballstjernen Zlatan Ibrahimovic, tennisesset Roger Federer og maratondronningen Paula Radcliffe.

- Vi er utrolig stolte over at så mange kjente personer er med i denne kampanjen - både i Norge og internasjonalt. Dette er en uhøytidelig konkurranse som skal få folk opp av sofaen, og Nike har teknologien som gjør at løping blir gøy, sier Cecilie Schrøder, marketing manager i Nike Norge.

Morsom teknologi
Alle løpesko fra Nike kan ved hjelp av et enkelt Nike+ kit utstyres med en chip i venstre sko. Denne kommuniserer med iPod nano eller iPod touch, slik at brukeren får sanntidsinformasjon om treningsøktens lengde, hastighet og kaloriforbruk på øret. I tillegg får brukeren oppmuntrende beskjeder fra Lance Armstrong underveis.

- Når du er ferdig med løpeturen, kobles iPoden til en Mac eller PC. Treningsdataene sendes automatisk til Nikeplus.com, der du får en grafisk fremstilling av alle løpene dine. I tillegg kan man utfordre andre brukere, og dette er kjernen i vårens store kampanje. Trening blir morsomt med slik teknologi, forteller Christina Vukicevic entusiastisk.


Løping har i flere år opplevd stigende popularitet i Europa, og løpebølgen har også nådd Norge. Nesten 6500 løpere var påmeldt til i Oslo Marathon 2008, en økning på nesten 50 prosent i forhold til 2007. Økningen var særlig sterk på kvinnesiden, og kvinnene utgjorde ca. 35 prosent av deltagerne.

- Vi er sikre på at denne kampanjen vil få nordmenn opp av sofaen, og at folk virkelig får øynene opp for hvor motiverende trening kan være, avslutter Cecilie Schrøder.