23 kjappe med Ragne Wiklund
Ragne Wiklund har hatt en stor skøytesesong med gull i allround-VM og to sølv og én bronse i OL som høydepunkt. I tillegg er hun en så god orienteringsløper at hun har mottatt Egebergs Ærespris. Bli bedre kjent med den spreke og allsidige 26-åringen!
Intervjuet har stått på trykk i Kondis nr. 3-2026
1. Tre ord som beskriver deg som henholdsvis privatperson og idrettsutøver?
– Jeg føler at jeg ikke kan skille mellom meg selv som privatperson og som idrettsutøver, men tre ord som beskriver meg er allsidig, dedikert og avslappet.
2. Hva betyr idretten for deg?
– Idretten for meg er ikke bare en arena der jeg får muligheter til å hele tiden utvikle meg, men også der jeg har fått de aller fleste av vennene mine. For meg er det sosiale og miljøet vel så viktig som det sportslige.
3. Tre «Fun facts» om deg selv?
1) Jeg liker
fluefiske.
2) Jeg har
tatt backflip fra femmern.
3) Jeg liker
ikke banan.
4. Kan du si noe du selv tror på, men som andre vil være uenige med deg i?
– At jeg sitter dypt på skøyter :)
5. Hva er det optimale målet med idrettskarrieren?
– Å bli best mulig og samtidig ha det morsomst mulig på veien.
6. På hvilken måte har studier/jobb hjulpet deg som idrettsutøver og vice versa?
– Studier har vært veldig bra for meg for å ha struktur på hverdagen min og få en god avkobling fra idretten. Idretten har gjort at jeg jobber og studerer effektivt og konsentrerer meg bedre.
7. Hvilken annen idrett/sport skulle du gjerne vært god i?
– Tror jeg kunne likt alpint veldig godt. Mange fine soloppganger og utsikter.
8. Forbilde?
– Anne Margrethe Hausken.
9. Hvis du kunne invitert til en 4-stjerners middag med hvem du ville – død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor?
– Roald Amundsen, Albert Einstein og Solveig Kloppen. Mange spennende historier og erfaringer fra Amundsen og Einstein. Solveig Kloppen virker hyggelig og kan holde samtalen i gang.
10. Hvordan ser din «perfekte dag» ut?
– Stå opp tidlig for å ha en lang rolig morgen før økt. Trene i sola og spise is, kanskje ta et bad. Rolig ettermiddag med gode venner og middag på terrassen.
11. Har du noen uvaner?
– Utålmodig på tur.
12. Har du noen ritualer?
– Stå opp tidlig.
13. Hva er din «guilty pleasure»?
– Kjøpe brus og ligge på sofaen.
14. Største høydepunkt i livet så langt?
– Vanskelig! Tror det må bli Teide 3800 moh.
15. Hva skal du gjøre når du blir pensjonist?
– Gå tur i skogen.
16. Beste idrettsopplevelse?
– VM-gull i 2021 fordi det var så uventet.
17. Favorittøkt?
– 3x Tryvann med progressiv intensitet. 3-4 laktat, 4 laktat, 5-6 laktat.
18. Er det en låt du gjerne setter på før kvalitetsøkter og/eller konkurranser?
– Alt mulig som gir meg godt humør.
19. Beste motivasjonstips?
– Ha med god mat på tur, eller gjør noe morsomt ut av økten slik at du har noe å glede deg til.
20. Drømmeferie?
– Ferie i varme strøk med masse langturer i fjellet med Haribo og Fanta Lemon.
21. Hva inspirerer/motiverer deg i treningshverdagen?
– Det å bli bedre og føle at jeg er i god form. Jeg går aldri mange dager med dårlige bein.
22. Foretrukket måltid før kvalitetsøkt/konkurranse?
– Pannekaker.
23. Tips til a) film, b) podkast og c) bok?
a) «Mamma mia»
b) «Både Erlend og Steinar».
c) «Gater jeg
har levd»