Tekst og foto: Wendy Fjellstad
Bra norsk avslutning
Vinden hadde løyet av, men bølgene på åpent hav var fortsatt store. Den siste etappen i Abu Dhabi ble derfor arrangert i det i litt roligere farvann ved hovedstaden. Det ble 33 km padling fordelt på tre runder med start og mål på Corniche strand, det samme som for prologen 10. desember. Ved kontrollpostene (3 per runde) måtte alle lagmedlemmene ut av kajakkene for å stemple.
Bildet: To av deltakerne på vinnerlaget fra New Zealand
Moderne by: Abu Dhabi er hovedstaden i De forente arabiske emirater og har 860.000 innbyggere. Her er start- og målområdet for onsdagens padleetappe på Corniche-stranden. (Arrangør-bilde)
Det norske laget, Jotun Paints, var i godt humør før start og var tilsynelatende lite påvirket av alt det de har vært i gjennom. De hadde høy fart til den første kontrollposten, men etterhvert dabbet farten av. Andre runden gikk 8 minutter saktere enn første runden og siste runden tok enda tre minutter ekstra. For Christian Wiig Bøhn var det den lengste turen han har padlet. - Christian begynte med padling da han fikk rede på at vi skulle være med i Abu Dhabi, forklarte Malin. Slik sett er 17. plass en flott plassering.

Det norske laget er klar for onsdagens etappe.
Totalt sett for hele konkurransen ble det 31. plass, en skuffende plassering for det norske laget. Plassering 30 ga 12.000 i premie, nr. 31 fikk ingenting. Likevel lar de seg ikke knekke, men forsøker heller å evaluere hva som gikk bra, hva som gikk dårlig og hva man kan lære fra opplevelsen.
- Vi hadde bra flyt fram til vi kom til ørkenen, og da fikk vi problemer. Så ble det avlysning på grunn av storm. Men den siste padlingen kjørte vi egentlig ganske bra ut fra hva vi kunne forvente. Så det er den lange ørkenetappen som vi var dårlige på - resten var som forventet.

Jotun Paints er på vei mot stempling underveis på padleetappen.
Gode svenske lag
Siste dagen ble en bra dag for det svenske laget Silva Gerber, som ble nummer tre på padlingen og endte på sjuende plass totalt. Når både fjerde og femte plass på padlingen gikk til svenske lag, så må man bare gratulere! Laget Net Competence (Team Explore), ledet av Per Vestling ble nr. 5 totalt. Med til sammen fire svenske lag, samt svenske Malin Lundvik på det norske laget og Martin Flinta på laget Thule Adventure Team Europe, som ble nr. 2, har Sverige vist seg å være en skikkelig multisportnasjon.
Totalt deltok det 4 svenske lag. Team Explore (bildet) ble nr. 5. og Silva Gerber Adventure kom på 7. plass. De to Thule-lagene som ble nr. 1 og 2 representerer Thule-konsernet, som har hovedkontor i Malmø. På Thule Europe-laget var det også en svensk utøver med.
Dag 1 - fartsfylt prolog
Dag 2 - tøff fjelletappe
Dag 3 - sykling og løping i ørkenen
Dag 4 - med problemer for det norske laget
Dag 5 - blåste bort
Norsk lag på startstreken i Abu Dhabi
Abu Dhabi Adventure Challenges nettside
Førsteplassen i Abu Dhabi Adventure Challenge 2010 gikk som forventet til Ussher-laget, Thule Adventure Team (NZ). Det er fjerde gangen de vinner konkurransen, og for første gang vant de også alle etappene.

Pallen: De suverene vinnerne, Thule Adventure Team fra New Zealand i midten sikret seg førstepremien på 40.000 dollar, mens Thule Europe med Thule-Sweden-seil til venstre vant 30.000 dollar. Det sveitsisk/tyske laget til høyre vant 20.000 dollar.
Bilder fra den siste etappen

Klar til start!

I alle retninger etter start mot sin kajakk.

Det norske laget nærmest. Drikke inntas gjennom slangen.

Det norske laget med Abu Dhabis skyline i bakgrunnen, tok 15. plass på den avsluttende etappen.

Thule Adventure Team fra New Zealand i tet også på kajakketappen.

Om det ikke ble pengepremie på det norske laget, Malin Lundvik (39), Bjørn Håvard Evjen (41), og Jo Inge Fjellstad (40), alle fra Ås, og Christian Wiig Bøen (28) fra Kristiansand/Porsgrunn, så fikk de minnepremie.
Sluttresultater etter 6 dager:
Totalt | A | B | C | D | E | F | G | H | I | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Thule Adventure Team #01 | ![]() |
45:44:47 | 2:14:23 | 0:44:51 | 0:44:36 | 0:35:11 | 0:52:51 | 4:13:52 | 4:25:02 | 28:36:20 | 3:17:41 |
2 | Thule Adventure... #28 | ![]() |
47:08:08 | 2:21:06 | 0:45:08 | 0:47:09 | 0:35:14 | 0:58:02 | 4:23:02 | 4:26:20 | 29:31:27 | 3:20:40 |
3 | Wenger SUI-GER #47 | ![]() |
47:39:01 | 2:26:32 | 0:49:59 | 0:47:54 | 0:35:31 | 0:57:02 | 4:15:52 | 4:43:42 | 29:20:35 | 3:41:54 |
4 | Adidas Terrex #04 | ![]() |
48:25:15 | 2:38:15 | 0:46:22 | 0:49:16 | 0:38:08 | 1:06:15 | 4:37:56 | 5:20:24 | 28:47:58 | 3:40:41 |
5 | Netcompetence... #44 | ![]() |
49:19:11 | 2:23:05 | 0:45:03 | 0:47:42 | 0:36:11 | 1:01:56 | 4:30:19 | 4:43:37 | 31:08:41 | 3:22:37 |
6 | Orion Adventure #31 | ![]() |
49:54:59 | 2:30:31 | 0:46:06 | 0:48:31 | 0:36:53 | 1:04:05 | 4:54:10 | 5:05:11 | 30:42:08 | 3:27:24 |
7 | Silva Gerber... #36 | ![]() |
50:01:30 | 2:27:55 | 0:46:20 | 0:50:42 | 0:37:23 | 1:07:39 | 5:29:28 | 5:14:07 | 30:41:44 | 3:21:25 |
8 | GUATS Adventure #24 | ![]() |
54:27:22 | 2:29:29 | 0:51:57 | 0:54:28 | 0:36:11 | 1:07:00 | 4:44:36 | 5:16:25 | 34:39:36 | 3:47:40 |
9 | Speleo Trail Team #39 | ![]() |
54:31:51 | 2:39:42 | 0:46:45 | 0:51:11 | 0:37:25 | 1:10:37 | 5:42:56 | 5:38:48 | 33:52:38 | 3:46:28 |
10 | Salomon Santiveri ... #34 | ![]() |
55:26:25 | 2:30:48 | 0:51:42 | 0:50:58 | 0:40:44 | 1:04:58 | 4:28:52 | 5:20:32 | 35:48:55 | 3:48:56 |
11 | Vibram Lafuma 1 #46 | ![]() |
55:44:52 | 2:27:05 | 0:45:10 | 0:52:15 | 0:38:58 | 1:05:01 | 4:55:47 | 4:57:01 | 36:29:19 | 3:34:16 |
12 | Blackheart Adventure #10 | ![]() |
55:53:49 | 2:40:06 | 1:03:03 | 0:53:25 | 0:39:51 | 1:07:20 | 5:21:48 | 5:41:59 | 34:50:18 | 3:35:59 |
13 | China 1 #14 | ![]() |
56:55:21 | 2:44:30 | 0:50:54 | 0:57:56 | 0:39:47 | 1:09:26 | 5:51:23 | 5:31:26 | 39:46:04 | 4:04:00 |
14 | YogaSlackers #37 | ![]() |
58:08:11 | 2:48:40 | 0:54:32 | 1:02:40 | 0:39:48 | 1:20:56 | 5:25:58 | 5:53:49 | 36:16:44 | 3:45:04 |
15 | 2XU BlackBerry #41 | ![]() |
58:14:56 | 2:45:20 | 0:46:53 | 0:57:22 | 0:42:58 | 1:11:25 | 7:10:39 | 5:43:43 | 35:54:38 | 3:47:08 |
16 | Reelight #06 | ![]() |
58:23:45 | 2:31:46 | 0:48:23 | 0:56:26 | 0:39:34 | 1:03:29 | 5:30:14 | 5:08:49 | 37:55:08 | 3:49:56 |
17 | Russia #12 | ![]() |
58:53:59 | 2:43:07 | 0:56:26 | 0:57:53 | 0:43:10 | 1:19:44 | 5:40:08 | 10:07:39 | 36:59:44 | 3:48:16 |
18 | Cyanosis #16 | ![]() |
59:02:36 | 2:40:49 | 0:51:19 | 0:59:27 | 0:42:07 | 1:12:39 | 6:22:49 | 5:51:55 | 36:28:12 | 3:53:19 |
19 | Outsport - DAF... #30 | ![]() |
61:47:43 | 2:35:14 | 0:47:34 | 1:00:47 | 0:40:30 | 1:10:26 | 5:28:42 | 5:46:41 | 40:22:05 | 3:55:44 |
20 | Ertips #19 | ![]() |
63:51:44 | 2:40:23 | 0:59:46 | 1:00:08 | 0:43:55 | 1:14:26 | 5:25:50 | 5:46:55 | 42:18:40 | 3:41:41 |
21 | Giddiup #22 | ![]() |
64:19:16 | 2:26:02 | 0:50:47 | 0:56:02 | 0:39:28 | 1:07:00 | 6:27:48 | 5:47:31 | 42:32:15 | 3:32:23 |
22 | Statkraft Adventure... #40 | ![]() |
65:55:32 | 2:36:35 | 0:51:24 | 0:59:32 | 0:42:19 | 1:15:11 | 6:07:22 | 5:48:01 | 43:58:17 | 3:36:51 |
23 | IssyAventure -... #26 | ![]() |
66:12:10 | 2:40:16 | 0:56:51 | 1:03:39 | 0:47:56 | 1:26:44 | 6:56:14 | 6:11:05 | 42:17:24 | 3:52:01 |
24 | Arena-Craft #08 | ![]() |
67:00:49 | 3:00:48 | 0:59:53 | 1:03:16 | 0:44:12 | 1:32:25 | 6:02:11 | 7:15:23 | 42:01:06 | 4:21:35 |
25 | Vibram Lafuma 2 #48 | ![]() |
67:12:52 | 2:27:51 | 0:45:49 | 0:54:20 | 0:40:52 | 1:07:37 | 5:23:50 | 5:24:26 | 46:41:04 | 3:46:51 |
26 | Raid'Eure - Fart #21 | ![]() |
69:46:30 | 2:50:19 | 0:49:46 | 1:10:49 | 0:44:05 | 1:15:44 | 6:16:15 | 5:52:10 | 46:49:02 | 3:58:20 |
27 | Tri-Adventure #45 | ![]() |
72:42:03 | 2:51:21 | 1:17:42 | 1:08:22 | 0:44:21 | 1:19:10 | 7:31:22 | 6:04:57 | 48:02:19 | 3:40:33 |
28 | Adventureracers.dk #05 | ![]() |
73:31:06 | 2:37:13 | 0:45:36 | 0:54:11 | 0:44:02 | 1:14:17 | 7:02:32 | 5:33:44 | 51:02:17 | 4:24:59 |
29 | WEDALI #13 | ![]() |
76:17:29 | 2:52:00 | 0:57:20 | 1:16:56 | 0:49:09 | 1:19:54 | 9:33:20 | 7:00:39 | 48:15:01 | 4:13:10 |
30 | ECO-Racers #18 | ![]() |
76:18:21 | 3:11:34 | 1:10:01 | 2:41:17 | 1:00:10 | 1:27:52 | 9:33:20 | 7:53:02 | 45:03:55 | 4:17:10 |
31 | Jotun Paints #43 | ![]() |
77:07:37 | 2:28:25 | 0:46:10 | 0:52:30 | 0:40:46 | 1:04:52 | 5:51:26 | 5:29:00 | 56:08:41 | 3:45:47 |
32 | China 2 #15 | ![]() |
78:07:42 | 2:48:54 | 0:53:05 | 1:15:51 | 0:39:50 | 1:04:25 | 6:08:09 | 5:49:40 | 56:08:41 | 4:03:20 |
33 | Inov 8 Mzansi #25 | ![]() |
79:59:13 | 2:46:12 | 0:53:29 | 1:06:00 | 0:43:15 | 1:13:01 | 7:21:16 | 6:08:56 | 56:08:41 | 3:38:23 |
34 | Team Accelerate #42 | ![]() |
80:52:55 | 2:46:02 | 0:53:52 | 1:04:13 | 0:43:56 | 1:30:47 | 7:33:20 | 6:10:54 | 56:08:41 | 4:01:10 |
35 | FJS Powered by Saab #20 | ![]() |
80:54:53 | 2:24:51 | 0:46:14 | 0:50:58 | 0:38:21 | 1:06:51 | 5:26:09 | 10:07:39 | 56:08:41 | 3:25:09 |
36 | Yankee Scribes #33 | ![]() |
83:34:32 | 2:58:42 | 1:12:58 | 1:40:47 | 0:49:15 | 1:38:55 | 9:33:20 | 10:07:39 | 51:11:36 | 4:21:20 |
37 | XTTR63 Le Mont Dore #50 | ![]() |
85:09:44 | 3:06:59 | 1:02:33 | 1:17:58 | 0:51:29 | 1:36:45 | 9:33:20 | 7:27:27 | 56:08:41 | 4:04:32 |
38 | Monaqasat Adventure... #27 | ![]() |
85:32:36 | 3:12:24 | 1:08:32 | 1:50:17 | 1:11:29 | 1:59:13 | 3:39:06 | 8:09:50 | 54:17:44 | 4:09:47 |
39 | www.AR.co.za #49 | ![]() |
86:54:58 | 3:14:39 | 0:59:18 | 1:28:42 | 1:00:19 | 1:41:30 | 9:33:20 | 8:27:46 | 56:08:41 | 4:20:43 |
40 | SleepMonsters /... #38 | ![]() |
87:06:51 | 2:48:20 | 0:53:09 | 1:13:49 | 0:51:30 | 1:30:45 | 9:33:20 | 10:07:39 | 56:08:41 | 3:59:38 |
41 | Al Maseer Racing #07 | ![]() |
87:14:24 | 3:15:11 | 1:01:26 | 1:26:55 | 1:05:31 | 1:39:08 | 9:33:20 | 8:41:50 | 56:08:41 | 4:22:22 |
42 | Dunkerque Raids... #17 | ![]() |
87:17:07 | 2:51:15 | 0:53:38 | 1:09:54 | 0:47:02 | 1:25:03 | 9:33:20 | 10:07:39 | 56:08:41 | 4:20:35 |
43 | NBADdirect / Arrow... #29 | ![]() |
88:11:21 | 3:16:33 | 1:10:31 | 1:37:22 | 1:08:48 | 2:06:42 | 2:54:45 | 10:07:39 | 56:08:41 | 4:01:45 |
44 | GRM Loggerheads #23 | ![]() |
88:18:56 | 3:14:00 | 1:11:40 | 1:40:23 | 1:05:52 | 2:04:06 | 9:33:20 | 8:58:23 | 56:08:41 | 4:22:31 |
45 | 4 Empty Quarters #02 | ![]() |
88:25:59 | 3:12:05 | 1:00:43 | 1:29:36 | 0:51:14 | 1:52:18 | 9:33:20 | 10:07:39 | 56:08:41 | 4:10:23 |
46 | Sart Ecorace #35 | ![]() |
90:18:44 | 3:39:25 | 1:17:52 | 1:47:54 | 1:01:23 | 2:05:33 | 3:45:23 | 10:07:39 | 56:08:41 | 4:36:57 |
47 | D-MEC 1 Fille #11 | ![]() |
91:40:53 | 3:33:57 | 1:19:38 | 2:04:49 | 1:20:01 | 2:10:31 | 3:04:07 | 10:07:39 | 56:08:41 | 5:24:13 |
48 | Palancas #32 | ![]() |
92:59:54 | 3:26:45 | 1:19:38 | 2:07:12 | 1:24:18 | 2:07:43 | 4:08:31 | 10:07:39 | 56:08:41 | 5:36:58 |
49 | Abu Dhabi Triathlon... #03 | ![]() |
71:34:47 | 2:43:36 | 0:45:55 | 1:01:14 | 0:41:39 | 1:03:01 | 7:05:13 | 10:07:39 | 56:08: |