Sykkelsporten har stort sett vært dominert av menn og utstyret designet deretter.


Av Svein Ole Braaten

De fleste av oss kan godt se forskjell på en manns- og en kvinnekropp, og behovet for spesialtilpassinger er nødvendig både på ramme og utstyr.
Sykkelleverandøren som er langt fremme på dette området, er amerikanske Trek. Denne fabrikken som har Armstrong med sitt Radio Schack-lag som flaggskip, har i flere år utviklet både landeveis- og terrengsykler for kvinner.
På det norske kvinnesykkellaget Alfa sykler alle på Trek sine WSD (Woman Specific Design) landeveissykler. Sykkelmodellen er Madone 6.5 som er den nest dyreste modellen. Vi skal nå se på hva som skiller en sykkel designet for kvinner fra en sykkel laget for menn.

Sittestillingen

Kvinner er oftere noe kortere i overkroppen enn menn. Lengden på cockpiten er derfor kortet inn. På grunn av smalere skuldrer er også styret noe smalere enn på herremodellene. Styrerøret er også noe høyere enn vanlig, noe som bidrar til en litt mer oppreist sittestilling, og for de aller fleste mer komfort.

Krankarmene

Disse er kortet noe inn og passer dermed bedre til kortere bein. De fleste syklene utstyres med 172,5 millimeters krankarmer. WSD landeveissykler kommer med 170 millimeter, noe som gjør at de passer bedre til korte bein.

Setet

Kvinnene har et bredere bekken enn menn og trenger derfor et sete som er litt bredere og noe bedre polstret.
Her som på mange andre områder er vi forskjellige. Noen sykler på det setet de får utlevert og lever lykkelig med det, mens andre er veldig sensible og leter i lang tid før de finner det som passer.
Seteutvalget for kvinnene har økt de siste årene, så det skulle være mulig for de aller fleste og finne et som passer.
Foss Sykler som importerer Trek har også måleinstrumenter for å finne riktig setetype etter din kropp.

Avstanden mellom styret og bremsehendlene

På grunn av at kvinner oftere har kortere fingre enn menn, er avstanden mellom styret og bremsehendlene kortere. Dette for at kvinnene skal oppleve like trygg og god bremsekraft som menn. Dette gjelder terrengsykler.
Bremsehendlene for landeveissykler er fortsatt designet for voksne herrehender. Særlig utforbakkekjøring gjør dette utrygt for damene da de ikke får et sikkert nok grep på bremsehendlene. Hvor er Shimano, SRAM og Campagnolo? Det bør ikke koste disse produsentene mye å gjøre disse ganske små tilpassingene, og vise at de bryr seg om den kvinnelige syklist.

Har alle kvinner behov for slike spesial tilpassinger?

Er du rundt 180 cm, er det god sjanse for at du kan bruke en vanlig sykkel, men behovet for spesialtilpasset sete og styre vil nok være til stede. Selv med riktig sykkel og utstyr er det viktig og få sykkelen justert riktig etter dine mål. De aller fleste sykkelbutikkene har god kunnskap om dette.

Girutveksling

WDS landeveissykler kommer med kompakt krank som betyr lettere utveksling, og som gjør de lengste og bratteste bakken lettere å forsere. Krankhjulene har utvekslingen 50/34, mens det som har vært vanlig er 53/39. Kompakt krank har også blitt mer utbredt blant vanlige mosjonister. Det er også mulig med trippel krank som kan være et alternativ hvis du skal forsere mange lange og bratte bakker eller bor i områder hvor bakkene står i kø.

Utstyr

Kvinnene har også fått større utvalg i sykkelklær og sko, og det skulle være både farger og design for de fleste.
Du har også mulighet til å bygge din egen Madone via Foss Sykler sin hjemmeside. Her kan farge, dekor og diverse utstyr velges, og det skulle absolutt være noe for enhver smak. Så damer, ved neste sykkelhandel er det bare å be om sykkel og utstyr designet for deg og ditt behov.
Lykke til med sesongforberedelsene!

 

Bli Kondismedlem! Les alle artikler i 9 kondisjonerte blader hvert år
KONDISbladet nr 1.
KONDIS-Årgang 2010
KONDISarkivet  (se oversikt over alt Kondis-innhold siden 1999, og les mange smakebiter)