Foto%3ARune+Arnesen
Foto:Rune Arnesen
De to lengste distansene har konkurranseklasser og vanlig premiering i tillegg til mosjonsklasser. Rundløypen er en flott lørdagstur for hele familien m/ innlagt spørrekonkurranse. Alle løyper har mål i Lunde Idrettspark, nær Lunde sluse og Lunde sentrum. Rittet er klassifisert som terrengritt, men mesteparten av løpet går på asfalt. Da jeg stilte på startstreken i Kviteseid trodde jeg at det var påbudt med offroadsykkel. Det trodde arrangøren også. Likevel stilte flere med racersykler og ”hybrider”. Neste år vil nok arrangøren understreke at alle må bruke offroadsykkel i all løpsinfo inkl. forsiden av www.telemarkssyklisten.com
Foto+%3A+Rune+Arnesen
Foto : Rune Arnesen
I fjor ”debuterte” jeg som terreng- og landeveissyklist i dette rittet og min begeistring for løypetraseen var overraskende for mange som trodde at jeg kun var opptatt av motbakkeritt og motbakkeløp ( Fanaråken Duatlon og Skåla 1848 rett opp) i Fjordlandskapet på Vestlandet. Når sant skal sies så minner Telemarkskanalen meg mye om fjordene på Vestlandet , selv om det mangler over 1000 høydemeter på de omkringliggende fjell ( les ”høydedrag”). Langs Telemarkskanalen går veiene opp og ned ”uten pause” med mange bratte oppstigninger hvor du stiger over 100 høydemeter før neste unnabakke. Min Polar pulsklokke viste 710 meter ”Total Climb” på 55 km.

For min del ble årets ritt en stor opptur etter å ha slitt med ryggproblemer etter sykkelvelt 2 måneder tidligere. Ryggen min satte tydeligvis stor pris på den varierte og kuperte løypetraseen på ”lettkjørte” asfalt og grusveier som bidrog til stadige skiftinger av sittestilling uten bråe sidebevegelser som man lett får i ulendt ”offroadterreng”.

Ut fra start ble det stor åpningsfart, med racersyklister som harer !,,og tidlig skilte det det seg ut en tetgruppe på 8 syklister der jeg klarte å ”hekte meg på ”. På offroadsykkel ble jeg frakjørt i alle utforbakker og brukte hver gang mye energi på å kjøre inn puljen i motbakkene. Det klarte jeg helt til ca. 34 km da jeg etter en lengre utforkjøring ”mistet” over 100 meter som jeg ikke klarte å kjøre inn da totalvinner Øystein Askjem satte inn et rykk i den påfølgende motbakken. Derfra og inn ble det en ekstra praktfull tur under mottoet nyt (na)turen. Se bildet som er tatt av undertegnede i et idyllisk parti ca. 5 km før målpassering. Når man ”mister” puljen i et sykkelritt blir det fort store tidsdifferanser. Jeg trillet fornøyd i mål på ny pers. 1 time 56 min. som er 9 min. bak løyperekorden og ble totalt nr. 6 av de 70 som syklet fra Kviteseid. Dette gav mersmak ! Neste år er jeg tilbake på startstreken som yngste mann i klasse 50-59 år ! Håper å se mange 50-åringer i feltet på offroadsykkel !
Bildet+viser+vinnerne+av+den+lengste+distansen%3A+100+km+Dalen+-+Lunde.+Thomas+Andersen%2C+GSK+og+Per+Gunnar+Mustad%2C+Langesund+delte+seieren.%0D%0AFoto+%3A+arrang%F8r
Bildet viser vinnerne av den lengste distansen: 100 km Dalen - Lunde. Thomas Andersen, GSK og Per Gunnar Mustad, Langesund delte seieren. Foto : arrangør
Arrangøren har lagt rittet til månedskiftet mai / juni med håp om at ”arrangements-tidspunktet passer godt også som oppkjøring til store og viktige konkurranser seinere i sesongen ”. Telemarkskanalritttet” med fokus på de 2 lengste distansene bør ha som mål selv å bli eit stort og viktig ritt !

Telemarkskanalen strekker seg helt fra Skien nær kysten til Dalen nær foten av Hardangervidda. Som syklist i den lengste løypa starter du i Dalen og ( jeg låner arrangørens beskrivelse.) ”..langs den tradisjonsrike vannvegen kan du oppleve vakker og variert natur, idylliske grender og bygder, og ikke minst et sluse- og kanalanlegg som framstår like imponerende i dag som da det sto ferdig i 1892 ”.

Arrangøren framhever , naturlig nok, den lengste traseen for å få vist frem mest mulig av den praktfulle naturen langs Telemarkskanalen. For de aller fleste tror jeg distansen på 55 km fra Kviteseid til Lunde vil være den som passer best den 28. mai 2005. Da må nok journalist Reiersen i TA endre beskrivelsen av hvem som sykler 100 km og 55 km og hvorfor de gjør det. For meg vil 100 km neppe være ideell oppkjøring til motbakkerittet Nibberittet ( fra 0 – 1500 moh.) uken etterpå. Derimot vil Dalen – Lunde passe godt som oppkjøring til ”Norges mest spektakulære landeveisritt” 137 km over Sognefjellet ( 1440 moh) fra Lom til Sogndal. Rittet, som i år går 10. juli, heter ”Lille Jotunheimen” og inngår i arrangementet Jotunheimen Rundt. I år er det innført egne klasser for offroadsykler !

I skrivende stund er all trening innrettet mot min debut i ” Lille Jotunheimen” 10. juli ( Jotunheimenrundt.com ) og utfallet kan bli at både TELEMARKSKANALRITTET 100km frå Dalen til Lunde og ”Lille Jotunheimen” 137km får 1. prioritet i 2005 !