Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Sky Blazers: Kollerangling i Maridalsalpene

Stiløping opp Vittenbergkollen, Gaupekollen, Midtkollen, Mellomkollen og Øyungkollen.

Maridalstraversen
🚌🌲🌲⛰⛰📸⛰⛰⛰🌳🏃🌲🚌
🏃 13 kilometer
⛰ 700 høydemeter stigning
🌲 Teknisk skogssti og noe terreng
📸 Naturreservat med vill og vakker skogsfauna. Flott utsikt på kollene.
🍌 Ingen serveringssteder
🚋 Buss til og fra start og slutt

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS)

Dikteren og jegeren Bernhard Herre endte på uheldig vis sine dager i Maridalsalpene i 1849 etter et vådeskudd. Herre var en flittig bruker av skogen rundt Christiania og hans skildringer av Nordmarka er like treffende og aktuelle den dag i dag. Etter hans død samlet Asbjørnsen og Welhaven (en litt mindre kjent duo enn Asbjørnsen og Moe, der altså…) hans naturskildringer og ga ut novellesamlingen En Jægers Erindringer. I dette sitatet fanger Bernhard Herre stemningen i Maridalsalpene med noen få ord:

“Når man fra Brekke i Maridalen lar seg sette over vannet, er man snart inne i de villeste fjelltrakter, der på seks, åtte mil finnes omkring Christiania. Her er fjellene mere utstrakte og uveisomme enn noget annet sted, og hvor skogen avbrytes, hindrer sjøer og elver, urer og styrtninger gangen.”
— Bernhard Herre, En Jægers Erindringer

Maridalsalpene er et lite massiv med flere koller innerst i Maridalen. Det er et naturreservat der skogen får utfolde seg fritt. Toppene ligger på rekke og rad og innbyr til bratt og teknisk terrengløping. På denne turen løper vi på tvers av Maridalsalpene og opp på de fleste toppene. Stiene er ikke merket og er ganske smale, så det er lett å løpe seg vill. Noe jeg selv har gjort flere ganger. Denne runden kan løpes i begge retninger. Jeg liker å starte med Vittenbergkollen og jobbe meg bortover til Gaupekollen, Midtkollen, Mellomkollen og avslutte med Øyungkollen.
Jeg vil absolutt anbefale å løpe en sen forsommerkveld som jeg gjorde (det er vel kanskje ikke mange som anbefaler å løpe etter solnedgang i november, men uansett…). Prøv å beregne riktig, så får kanskje også du med deg solnedgangen fra Øyungkollen som er siste toppen. Den svette, slitne og sultne løperen som ikke blir bergtatt av Nordmarka i solnedgang, har vel et hjerte av stein.

Gaupekollen byr på drøy stigning og utsikt over Maridalsvannet og Oslofjorden.

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)
Løp fra Skar langs østsiden av Vaggesteinåsen og opp til Vittenbergkollen. Følg stien videre til Gaupekollen, Midtkollen og Mellomkollen. Løp ned til Tømte og mot Seterkollen og opp på Øyungkollen. Følg så stien ned og tilbake til Skar.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕🍌🚰
Denne turen tar lang tid i forhold til distansen. Det er mange høydemeter og røft terreng. Tenk at du skal på langtur. Derfor kan det lønne seg å ha med mat, drikke og litt ekstra klær i sekken. For sikkerhets skyld bør du også ha med en liten hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket). Jeg går også ut i fra at alle har med en mobiltelefon når de går ut døra.
Maridalsalpene byr på skikkelig terrengløping opp og ned bratte og tekniske stier, med innslag av myr, ur og lyng. Derfor er terrengsko det eneste rette alternativet på denne turen.

Heldigvis var det ingen i nærheten da jeg løp mange ganger frem og tilbake på denne stokken for å få til noe som ble en helt ok selfie.

Detaljert rutebeskrivelse
Ruta starter og ender på bussholdeplassen på Skar. Buss nummer 51 går dit en gang i timen. Fra sentrum tar bussturen ca. 40 minutter. Ta buss 54 mot Kjelsås gå av på Godals vei og bytt til buss 51 mot Maridalen. Gå av på Skar som er siste stopp. Det er også mulig å ta toget til Snippen og løpe ruta derfra.

Fra Skar til Vittenbergkollen
Ved busskuret på Skar løper du over veien og forbi parkeringsplassen mot Skarselva. Ta stien ned til venstre og ut på grusveien. Følg grusveien til venstre og kryss eleven. Rett over broa tar du inn på stien som går til høyre. Følg stien til du kommer opp til Tømtekleivene, en kløvvei (Her var jeg nysgjerrig nok til å sjekke Bokmålsordboka som sa: Kløvvei: vei som (bare) er farbar med kløvdyr.) Ta ned til høyre og følg Tømtekleivene til det dukker opp en sti på venstre hånd. Ta inn på stien og følge den. Ved neste stikryss løper du til høyre og følger stien rett fram til du kommer til grusveien ved Kudalstjern. Løp ned til krysset og følg grusveien opp på øststiden av tjernet. Etter hvert kommer du til et stort markaskilt og en sti som går til venstre opp i skogen. Følg stien oppover mot Vittenbergkollen. Her gjelder det å følge med, for det er smale stier og lite merking. Ved første store stikryss løper du rett fram. Følg stien og jobb deg oppover i høyden (til venstre).

Fra Vittenbergkollen til Gaupekollen, Midtkollen og Mellomkollen
Fra Vittenbergkollen løper du videre på stien som går litt nedover igjen og følger den til du begynner på en god stigning opp mot Gaupekollen. Når du kommer til toppen går stien gjennom et søkk, da ligger utkikkspunktet til Gaupekollen til venstre, mens selve toppen ligger til høyre inne i skogen. Toppen er ikke så spennende, men utkikkspunktet nedenfor har førsteklasses utsikt og er et utmerket sted for en pust i bakken. (Og kanskje en liten fotoseanse om du er en sånn type?)

Fra Gaupekollen til Midtkollen
Når du er ferdig på utkikkspunktet har du to valg: du kan enten løpe tilbake til stien og følge den ned til venstre mot Midtkollen, eller du kan løpe rett fram over søkket og følge stien opp til toppen av Gaupekollen. Det enkleste er å følge stiene fra utkikkspunktet hele veien, men jeg løper opp til Gaupekollen og videre på stien mot Svartvann. Denne stien forsvinner etter litt og da skjener jeg skrått til venstre i terrenget mot stien. Når jeg kommer til myra, vet jeg at stien er på andre siden av denne så jeg løper over myra og tilbake på stien. Nå er det bare å følge stien til du nærmer deg Midtkollen. Det dukker opp en sti til venstre som går til Midtkollen. Det er ikke merket og den er ganske usynlig, hold utkikk så finner du den. Løp på stien opp til toppen.

Fra Midtkollen til Mellomkollen
Fra Midtkollen løper jeg tilbake skrått ned mot venstre i terrenget og tilbake på stien som går mot Mellomkollen. (Er du usikker, er det bare å ta samme vei tilbake til stien og løpe videre på den.) Når du er tilbake på stien du kom fra, så følger du bare den rett fram forbi det lille vannet Svartputten og opp til Mellomkollen. Nyt utsikten her og vit at det hardeste partiet av turen nå er over.

Utsikt fra Øyungkollen.

Fra Mellomkollen til Øyungkollen
Løp over myra som ligger rett ved utkikkspunktet til Mellomkollen. På andre siden av myra ved skiltkrysset, tar du stien som går til høyre mot Tømte. Følg stien hele veien ned til Tømte. Når du kommer ut på grusveien tar du opp til venstre mot gården og i krysset der tar du ned til venstre mot Skar. Nå følger du Tømtekleivene nedover til det kommer en sti på høyre hånd. Ta inn på stien og følg den forbi Tømtehyttene, følg stien opp til høyre over en myr. Løp til du kommer til hytta Selanrå. Her er det fin utsikt og mulighet for en liten pause. Fra Selanrå løper du videre på stien som går sydover, ned til venstre i retning mot Øyungkollen og Skar. Nå løper du nedover en stund før det dukker opp en sti som går til høyere og opp til Øyungkollen. Følg stien til du er på toppen og får nok en flott utsikt.

Fra Øyungkollen til Skar
Løp videre på samme sti nedover til du kommer til en grusvei som følger Skarselva. Følg grusveien nedover til venstre, tilbake til Skar. Om du fortsatt vil løpe på mer sti, så kan du løpe på stier som går mellom grusveien og Skarselva. Da er det bare å håpe at ventetiden på bussen ikke blir for lang. (Eller kanskje at du greier å beregne etter rutetidene. Det klarer nemlig aldri jeg…)