Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE                           Blogginnlegg fra Johannes

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)
Stiløping i Oslo:

Nordre og Søndre Langvann rundt

En 10 kilometers løpetur fra Snippen og rundt to lange vann i Lillomarka.

Tekst og foto: Johannes Rummelhoff
Redigering: Christel Blunch
17. april 2020

Nordre og Søndre Langvann Rundt
🚂🌲🌊🌲🌲🌊🌲🚂

🏃 10 kilometer
⛰ 330 høydemeter stigning
🌲 Blanding av blåsti og rødsti med innslag av små tråkk
📸 Eventyrskog og langstrakte vann
🍌 Ingen markastuer (ved Søndre Langvann er du ikke så langt unna Lilloseter.)
🚂 Tog til Snippen

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).
🔗 Rute på Strava

Hvor mange Langevann finnes det egentlig? Jeg er usikker, men med tanke på at det er tre ulike Langevann bare i Lillomarka, så mistenker jeg at det er et nokså vanlig navn på et vann som strekker seg litt lenger enn vanlig. Uansett kreative navnvalg eller ikke, lange vann fremstår gjerne som et friskt pust midt inne i granskogen. Lyset får mer spillerom og stien langs vannet snor seg ofte mellom bjørk og busk i vannkanten. På denne turen får vi akkurat en slik sti når vi løper langs Søndre Langvann. Stien er syltynn og villere en vesten. Her løper vi opp og ned på små tuer og rundt odder før vi kommer inn i et myrparti hvor furu og bjørk menger seg med siv og andre sumpplanter.

Denne turen byr ikke bare på to lange vann, den har også Granberget og Lillomarka naturreservat. En vanlig tur fra Snippen går gjerne til den mer kjente åskammen Barlindåsen. Dermed står Granberget ganske så urørt for seg selv. Det går ikke noe sti til toppen og denne ruta følger blåstien som går rundt, men det er ikke noe i veien for å løpe ut i terrenget og ta seg helt til topps på egenhånd. Her er det bratt terreng med myk lyng, nedfallstrær og stupbratt utsikt. Vel verdt en liten avstikker. En mil med sti, et granberg og to lange vann – kan man be om mer?

🏃‍♂️ God tur!

🗺 Kort rutebeskrivelse

(detaljert beskrivelse følger nederst)
Løp fra Snippen til Granberget, følg blåsti mot Lilloseter, forbi Vennervann og til østsiden av Søndre Langvann. Løp mot Vennervann igjen og til østsiden av Kringletjern, følg stien langs vannet og løp ned til Nordre Langvann og tilbake til Snippen.

🎒 Pikk og pakk du bør ha med på turen
Alt du trenger for å løpe denne turen er noen gode terrengsko og litt sikkerhetsutstyr i baklomma: førsthjelpsutstyr (enkeltmannspakke), kart, kompass og mobiltelefon. Ellers er det jo greit med litt niste og et tørt skift til tog/sykkel/bilturen hjem.

Detaljert rutebeskrivelse

Ruta starter på Snippen inne i Maridalen. Gjøviktoget og lokaltoget til Hakadal eller Jaren går hit, de bruker ca. 18 minutter fra Oslo S. Det er også lett å sykle på bilveien i Maridalen, eller på grusveien som går fra Kjelsås. Ved Snippen er det en privat parkeringsplass hvor det er plass til noen få biler og som tar betaling med Vipps. Ellers er det en offentlig parkeringsplass en kilometer unna på Mobekken.

OBS: Jeg prøver å forklare ruta så man bare kan følge beskrivelsen, men skogen og stier kan oppfattes ulikt fra person til person. Derfor vil jeg i tillegg anbefale å bruke kart eller en gps-app/ gpsklokke hvor du laster inn ruta (gps-fil kan du laste ned øverst på siden, sammen med ruteinformasjonen.). Så slipper du å bruke løpetid på å lure på navigasjonen.

Snippen til Granberget
Fra Snippen løper du gjennom tunnelen, under jernbaneskinnene, og oppover grusveien mot Sinober. Det kommer raskt en sti på høyre hånd, du tar selvfølgelig inn på den. Her følger du stien oppover til du kommer til grusveien igjen. Løp ned til venstre og opp til høyre i krysset som ligger rett nedenfor. Følg grusveien oppover til du kommer til en sving med en sti på høyre hånd. Her er det masse små skilt, på det ene står det GLB. (Fortell meg gjerne hvis du vet hva det betyr!). Følg stien oppover til du kommer til en myr. Nå kan du løpe opp til Granberget, men da må du ta inn i terrenget. Det er ingen sti til toppen og denne ruta følger stien som går rundt selve toppen. Har du tid og lyst til å utforske litt, så anbefaler jeg en tur til toppen. Du følger stien oppover, men må løpe litt sydover og mer oppover når det passer seg. Her finner du også et utkikkspunkt med en stor bålplass. Ferden går nå videre mot Vennervann.

Granberget til Søndre Langvann
Fra Granberget er det ganske lett å navigere. Det er bare å følge blåstien og skilting mot Lilloseter. Når du kommer ned mot Seterkollen og til sydsiden av Søndre Langvann følger du stien som går nordover langs vannkanten. Nå er du på selv indrefileten av turen og her er det bare å nyte den smale stien og det ville terrenget. Når du så er i enden av vannet løper du til venstre (vestover).

Søndre Langvann til Nordre Langvann
Nå går turen på et lite tråkk til du kommer ut på en bred sti. Følg veien videre til venstre og løp videre på rødstien som går mellom Kroktjern og Holåsen. Du holder stien/ tråkket til du kommer til øststiden av Kringler og løper videre på stien som går forbi en hytte på nordsiden av vannet. Her følger du skilt mot Snippen og stien ned til Nordre Langvann.

Nordre Langvann til Snippen
Hold stien langs vannet til du kommer til nordenden av vannet. Følg så skilting til venstre, mot Snippen, vestover. Følg stien ned til grusveien og løp opp til stien du kom fra helt i starten. Finn flyten ned til Snippen og turens ende.

👊 Vi løpes!

Kondis trenger din støtte
Bli medlem eller støtt oss med en gave hvis du ønsker at Kondis skal fortsette å spre treningsglede, skrive reportasjer, lage terminlister, kontrollmåle løyper, føre statistikker osv. På grunn av koronakrisen har store deler av annonseinntektene våre falt bort, og vi er i enda større grad avhengig av medlemskap og støtte fra våre lesere.

Bli medlem og få mange medlemsfordeler!