Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Sky Blazers:
Røvertokt i Lillomarka

En 18 kilometers løpetur på sti fra Romsås til Disen. Opp Røverkollen og videre til Lilloseter, Linderurkollen og Grefsenkollen.

Røverruta
🚇🌲⛰📸🌳🌊🌲🏃🌲🍌⛰🌲🚋
🏃 18 kilometer
⛰ 700 høydemeter stigning
🌲 For det meste teknisk skogssti (kort veiparti ned til Disen)
🌊 Bademuligheter i Romstjern
📸 360 graders utsikt på Røverkollen og byutsikt fra Grefsenkollen
🍌 Servering på Lilloseter, Linderudkollen, Trollvann og Grefsenkollen
🚇 T-bane til Romsås
🚋 Trikk fra Disen

🗺 Gpx-fil eller Tcx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

I gamledager var visstnok Romsås kjent som Fattigmans Finse. Når rikfolket reiste til fjells, ble arbeiderklassen igjen og utforsket marka. Røverkollens tilgjenglighet gjorde den til et naturlig turmål for beboerne på østkanten. Røverkollen er kanskje ikke en svimlende høy fjelltopp, men med sine 401 meter over havet, panoramautsikt og naturreservat med kalkfuruskog og flere arter orkidéer, så er den et nydelig kortreist alternativ.

Jeg må innrømme at det ikke var kalkfuruskog eller orkidéer som lokket meg til Romsås. Det var det tøffe stedsnavnet Røverkollen som vekket minner fra barnslig lek i skog og trehytter. Røverkollen het egentlig Romskollen, men kollen hadde godt utsyn til den gamle Bergensveien og var derfor et perfekt tilholdssted for landeveisrøvere. Dermed fikk den navnet Røverkollen. Godt er det, for jeg tviler på at jeg hadde sett en ekstra gang på en kolle ved navn Romskollen.

Denne løpeturen går fra t-banestasjonen på Romsås, opptil Røverkollen og videre inn i Lillomarka mot Lilloseter, Linderudkollen, Grefsenkollen og ned til trikkestoppet på Disen. Det er en solid tur i variert terreng, men heldigvis er det flere muligheter for en pust i bakken og en matbit underveis. Det er også bademuligheter ved Romstjern som ligger nedenfor Røverkollen.

🏃 God løpetur!

Jeg gikk en tur på stien i Røverkollens ro.

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)
Fra t-banestasjonen på Romsås løper du blåstien opp til Røverkollen. Fra Røverkollen løper du til Lilloseter og videre til Linderudkollen. Deretter løper du til Grefsenkollen og ned til Disen.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕🍌🚰
Løpeklær og terrengsko holder fint. Turen er kupert og lang, så mat og drikke er greit å ha med. Det er flere serveringssteder på veien og løper du dagtid, kan det som oftes nytes en vaffel eller vørterøl underveis.
På lengre turer er det også greit å ha med seg en vindjakke for å holde varmen hvis noe uforutsett skulle skje (Om du vrikker foten og må krabbe hjem, for eksempel, husk bare at hvis du blir bitt av hoggorm, skal du holde deg i ro!). Mobil, hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket) bør også alltid være med på tur i skogen.

Hvis du ikke er kjent i traktene vil jeg anbefale å ta med kart og kompass.
(Lillomarka Orienteringslag har et veldig bra turkart til Lillomarka.)

I tårnet på Røverkollen kjenner i alle fall jeg trangen til å synge “The (Oslo)hills are alive with the sound of music”.

Detaljert rutebeskrivelse

Blåstien opp til Røverkollen går rett ved t-banestasjonen på Romsås og er et naturlig utgangspunkt for ruten. Fra sentrum kan du ta t-banelinje 4 eller 5 i retning Vestli til Romsås. Linje 5 går direkte og tar kun 22 minutter, mens linje 4 går via Majorstuen og tar en drøy halvtime. Turen ender på Disen hvor trikken går ned til sentrum.

Fra Romsås til Røverkollen
Når du kommer ut fra undergrunnen på Romsås tar du inn på stien som går opp til venstre inn i skogen. Følg stien bortover, parallelt med veien som går nedenfor. Når du kommer til et boligfelt løper du gjennom og ut på en gangvei som leder til skogen på andre siden. Her er det en blåsti som går opp til Ravnkollen og videre til Røverkollen. Du skal følge blåstien hele veien til toppen. Det dukker opp noen stikryss her og der, men det er lett å følge blåmerket sti. Etter Ravnekollen kommer du ut på en grusvei som du skal følge opp til venstre før du tar inn på blåmerket sti igjen. Følg stien oppover til du er på toppen av Røverkollen. Her er det et utkikkstårn med fantastisk utsikt.

Gullregnen smykker stien ved TV-masta på toppen av Røverkollen.

Fra Røverkollen til Lilloseter
Ned fra Røverkollen går det radig. Det er fortsatt godt merket blåsti som tar deg helt ned til grusveien med det staslige navnet Den Kongelige Bergensvei, ved Romstjern. (Her kan du jo gjøre som jeg og leke med tanken om at du er en røver som kommer farende ned fra kollen og overrumpler tykkfalne handelsreisende med verdifull last.) Stien fortsetter litt opp til høyre på andre siden av grusveien. Følg stien ned til vannet. Her er det også et deilig sted å bade om det skulle friste. Løp på stien som går til høyre i vannkanten til nordsiden av Romstjern. Når du kommer til en bekk, krysser du bekken og løper på stien som går til høyre oppover i skogen, langs bekken. Her er det mange stier, så det gjelder å følge med litt. Hold stien og ta til venstre i de neste fire stikryssene. I de to neste holder du til høyre og løper opp mot vestsiden av Lomtjern. Følg stien rett fram og ignorer eventuelle stikryss til du kommer til blåstien og skilting mot Lilloseter. Følg blåstien ned til venstre mot Lilloseter til du kommer til en vei og en idyllisk samling hus. Ta til venstre på veien og inn på stien som dukker raskt opp igjen på andre siden. Følg blåstien og skilting til Lilloseter så er du straks framme ved setra. Her er det servering og et fint sted for en liten rast.

Fra Lilloseter til Linderudkollen
Når du er ferdig på Lilloseter, tar du inn på stien som går til høyre inn i skogen opp mot Seterkollen og til Langevann. Nede ved vannet er det et stikryss og du skal ta stien som går opp den lille kneika til venstre mot Vennervann. Følg den blå stien og ignorer eventuelle stier som dukker opp her og der. Når du kommer til bekken ved Vennervann, så krysser du bekken og følger stien som går til venstre mot Solemskogen. Igjen er det bare å overse eventuelle avstikkere og følge den blåmerkede stien forbi Griseputten, ned til Helvete (ja, det heter visst det) og til Solemskogen. På grusveien ved Solemskogen tar du opp til høyre, så til venstre og inn på stien som går opp mot venstre. Følg stien til du er oppe ved hoppbakken. Løp ned unnarennet eller trappene. Her er det også servering, så hvis energinivået er litt lavt, kan det være greit med et lite stopp her før siste del av turen.

Sti ned fra Grefsenkollen.

Fra Linderudkollen til Grefsenkollen
Løp over parkeringsplassen på Linderudkollen og inn i skogen på andre siden. Følg blåmerket sti til Trollvann. Igjen er det ganske mange stier, men de fleste tar deg til Trollvann som ligger nedenfor Grefsenkollen. Ved vannet løper du opp skibakken og inn på stien til høyre til Grefsenkollen. Her er det vafler, gjærbakst, kaffe og hipsterøl i kjellerkaféen “Over Oslo”. I gamle ærverdige Grefsenkollens lokaler over, finnes en fin restaurant og på uteserveringen har de litt enklere servering med italiensk pizza. (Det er også mulig å leie selskapslokaler på Kollen. Sikkert lurt å booke på forhånd, bare…)

Fra Grefsenkollen til Disen
Det er ikke langt ned til Disen og det går både fin grusvei og et mylder av stier ned fra Grefsenkollen. Jeg pleier å ta stien som går fra parkeringsplassen litt nedenfor selve toppen. Her går stien ned Grefsenåsen og til et flott utkikkspunkt med bålplass og utsikt over byen. Stien ender nede ved Markagrensa ved Akebakkeskogen. Fra Akebakkeskogen tar du ned til høyre gjennom undergangen, følg grusen til Grefsenkollveien som går over i Kjelsåsveien, ta inn på Iver Olsens Vei, til venstre og voilà Disentrikkestoppet.