Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Sky Blazers:
Terrengløping til Kolsåstoppen

En 8 kilometers topptur på sti, svaberg og ur opp til stup og utsikt.

Kolsåstoppen
🚇🌲⛰📸🌲🚇
🏃 8 kilometer
⛰ 500 høydemeter stigning
🌲 Teknisk skogssti, ur og svaberg
📸 Spektakulær utsikt fra Søndre Kolsåstopp
🍌 Butikk og kjøpesenter ved t-banestasjonen på Kolsås
🚇 T-bane til og fra Kolsås

🗺 Gpx-fil eller tcx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Det hviler et historisk sus over Kolsåstoppen. Klatrere og intellektuelle har hengt rundt Kolsåsstupene i en årrekke og det var akkurat her Arne Næss og Peter Wessel Zappfe møtte hverandre og utviklet sitt vennskap. Det var på Bærums Akropolis (som Zappfe visstnok kalte det) de klatret når de ikke var på tinder eller spektakulære fjell. Nå klatrer ikke jeg opp stupene mens jeg kontemplerer over livets mange rariteter, men det kan føles som ånden til Næss og Zappfe fortsatt sitter igjen i steinene.

Det er ikke bare filosofer og klatrere som liker seg på Kolsåstoppen. Turen opp til utsikten fra Søndre Kolsåstopp er et populært turmål for familier og mosjonister. Det er en kort og relativt bratt tur i ur og teknisk terreng (det er satt opp trapper i enkelte ulendte partier). Det er kun en og en halv kilometer fra t-banestasjonen opp til Søndre Kolsåstopp og her er det formidabel utsikt. På denne turen løpere vi videre inn i skogen mot selve topppunktet: Nordre Kolsåstopp som ligger 387 meter over havet. Her er det ikke like spektakulær utsikt, men skogen og svabergene byr på deilig løpeterreng.

Kolsåstoppen ligger i et naturreservat med rik og variert bar- og edelløvskog, men geologien er visst det mest intressante. Ta for eksempel rombeporfyr. Den finnes bare tre steder i verden; nemlig Øst-Afrika, Antarktis og Oslofeltet. Nederst på Kolsåstoppen ligger det visst et lag siluriske sedimentbergarter med fossiler, over der ligger det permiske sedimenter og så lava på toppen. Jeg skal ikke late som jeg skjønte noe av det siste, men jeg skjønner i allefall ordet lava, og det er jo innmari kult å løpe på et størknet lag lava.

🏃 God løpetur!

Selvutløserkongen på vei opp til selve toppen, Nordre Kolsåstopp.

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)

Fra t-banestasjonen på Kolsås løper du mot Søndre Kolsåstopp. Følg skilt og blåsti som går opp til utkikkspunktet. Løp blåstien som går til toppunktet, Nordre Kolsåstopp. Følg stien som går videre ned fra toppen og nedenfor Kolsåsstupene. Løp tilbake til Kolsås t-banestasjon.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕

Dette er en kort tur. Du trenger kun løpeklær og terrengsko. Verdt å merke seg er at svabergene kan bli svært glatte i regnvær, så det kan lønne seg å bruke terrengsko med godt grep. Det er matbutikk, kjøpesenter og kebabsjappe ved t-banestasjonen på Kolsås, så mat og drikke kan du få kjøpt ved endt tur.

Mobil, hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket) bør også alltid være med på tur i skogen.

Søndre Kolsåstopp byr på stupbratt utsikt over Oslofjorden og Bærum.

Detaljert rutebeskrivelse
T-banelinje 3 til Kolsås tar 32 minutter fra Oslo sentrum og er et utmerket utgangspunkt for denne toppturen.

Jeg prøver å forklare ruta så man bare kan følge beskrivelsen, men skogen og stier kan oppfattes ulikt fra person til person. Derfor vil jeg i tillegg anbefale å bruke kart eller en gps-app, gpsklokke eller lignende hvor du laster inn ruta (gps-fil kan du laste ned øverst på siden, sammen med ruteinformasjonen.). Så slipper du å bruke løpetid på å lure.

Fra Kolsås til Søndre Kolsåstopp
Løp mot Kolsåstoppen og gjennom undergangen. (Det er veldig god skilting mot Søndre Kolsåstopp, så følg den.) Løp ned til høyre mot Kolsåsparken og følg veien som går oppover til venstre. Ta til venstre i Gabroveien og inn på stien som går opp til høyre. Stien krysser et par veier, men det er bare å følge stien oppover til du kommer til Kolsåslia og blåstien som går opp til Søndre Kolsåstopp. Ta til høyre i første stikryss og følg blåstien opp til utkikkspunktet ved Søndre Kolsåstopp. Det er tidvis ganske bratt og ulendt terreng, men det er som nevnt satt opp trapper i de verste partiene.

Fra Søndre Kolsåstopp til Nordre Kolsåstopp
Når du er ferdig å nyte den majestetiske utsikten fra Søndre Kolsåstopp er det bare å følge blåstien videre innover i skogen til selve topppunktet: Nordre Kolsåstopp. Det dukker opp noen avstikkere her og der, men følg blåmerket sti og skilting mot Nordre Kolsåstopp. Her er det ikke mye utsikt å skryte av, men det er trivelig toppbok du kan skrive deg inn i og du kan få klipp til Kjentmannsmerket.

Søndre Kolsåstopp.

Fra Nordre Kolsåstopp til Kolsås
Når du står på toppen av Nordre Kolsåstopp går det en sti ned svabergene til høyre (mot nord). Løp ned her. I neste stikryss ved en myr følger du den største stien som går bratt nedover. Når du kommer ned til en kjerrevei, følger du den til neste kryss hvor du tar til venstre nedover. Kjerreveien blir etterhvert til en sti som går nedenfor Kolsåsstupene. Jeg løper på stien i kupert skogsterreng litt opp og ned og tilbake til blåstien som tok oss opp til Søndre Kolsåstopp. Her er det litt ulike stimuligheter, viktigst er at du ikke går ned i boligfeltene før du har funnet tilbake til blåstien du startet ved. Nå løper du ned gjennom boligfeltene og tilbake til t-banestasjonen på Kolsås