
Snakk med en fagperson!
- Har du fått "hjelp" av Dr. Google igjen, spurte fastlegen min og smilte. Jeg hadde troppet opp på legekontoret med et spørsmål, og ikke minst en bekymring, rundt noe som feilet meg. Og ja, jeg hadde spurt Dr. Google først.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribenten sin mening.
Det blir enklere og enklere å finne informasjon på nettet. Uansett hva man lurer på, så ligger svaret kun noen tastetrykk unna.
- Hva heter den filmen der Al Pacino var blind, spurte pappa for litt siden.
- Duften av en kvinne, svarte jeg kun ti sekunder senere. Google ga meg svaret med en gang.
Slik er det blitt. Hvilken elv i Europa er lengst? Hvilket fjell i Asia er høyest? Hvor gammel ble Napoleon? Alt ligger der. I hvert fall så lenge du søker etter rene fakta, slik som dette. Men hva med: - Hei Google, hvordan blir jeg kvitt knesmerter?
Det verste er at man får svar på dette også. Til tross for at Google eller Siri ikke aner hva som egentlig feiler kneet ditt. "Slik blir du kvitt knesmerter", lyser det mot meg etter et søk på nevnte smerteproblem.
Internett kan hjelpe til med det meste. Eller kan det egentlig det?
Den siste tiden har jeg blitt medlem av flere såkalte løpegrupper på nett, og da helst på Facebook. Dette er supre grupper for å finne motivasjon, spre idrettsglede, og kanskje til og med hjelpe andre - eller motta hjelp selv. Hvis noen lurer på hvordan de skal legge til det nye pulsbeltet sitt på klokka, så kan de få svar i gruppa. Hvis noen lurer på om det arrangeres noen løp i Lillehammer i høst, så vet noen sikkert det også. Og det er topp!
Men det spørres om så mye mer, og enkelte ganger blir jeg veldig overrasket over både hva det stilles spørsmål om, hva slags svar som gis, samt hvordan svaret mottas. Det virker som om det ikke eksisterer noe slags "kvalitetsfilter" rundt informasjonen man kan få og finne på nett.
Forleden dag var det ei jente som beskrev knesmerter hun hadde slitt med den siste tiden. Hun spurte om noen hadde noen gode tips. Og tips, det fikk hun. Hun fikk tips om å prøve nåler. Hun fikk tips om å teste trykkbølger. Hun fikk tips om å holde seg i ro, og hun fikk tips om det motsatte. Hvordan skal dette hjelpe vedkommende tro? Jeg går ut fra at ingen av hjelperne faktisk vet hva som er problemet med kneet til trådstarter. En person skrev også noe sånt som: "Jeg har hatt lignende problem. Jeg forsøkte bare å løpe som vanlig. Da ble det bedre faktisk". Og dette svaret ble kjøpt kontant. "Tusen takk. Det er verdt et forsøk!"
Puh!
Selvfølgelig vil folk bare hjelpe til. Det er jo en hyggelig gest. Men er det ikke litt farlig å både gi og ta i mot råd, når man ikke vet hva problemet er?
Ett råd: Snakk med fagfolk om alvorlige problemer!
La dem undersøke deg skikkelig. Vis kroppen din såpass respekt, at du investerer i en konsultasjon hos noen som er utdannet for å hjelpe deg. Lytter du til et hvilket som helst svar fra en person som du knapt nok kjenner navnet til, så tar du sannsynligvis en stor risiko. Selv om både du og den som hjelper deg gjør det i beste mening.
PS!
Selv ikke fagfolk kan være helt på ballen bestandig. Jeg har fått akupunktur som ikke har hjulpet. Jeg har fått trykkbølger som ikke har løst noe problem. Jeg har brettet og knukket på hele kroppen uten resultat - Men oddsen er sannsynligvis noe bedre for at ting blir gjort korrekt. det er nå i hvert fall min mening.
Takk for at du er medlem og slik bidrar til at Kondis kan fortsette å spre treningsglede, skrive reportasjer, lage terminlister, kontrollmåle løyper, føre statistikker osv. På grunn av koronakrisen har store deler av annonseinntektene falt bort, og vil du gi oss et ekstrabidrag, vil vi være takknemlige for det.
Gi en gave:
Vårt kontonummer er: 1503.35.18541
Vipps: 125957