Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE                           Blogginnlegg fra Johannes

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Stiløping i Oslo:

⛰ 300 høydemeter stigning
🌲 Teknisk skogssti
📸 Skogstjern, variert skog og utsikt fra Grefsenkollen
🍌 Butikk ved trikkestoppet på Disen.
🚋 Trikk til og fra Disen

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).
🔗 Stravasegment

De fineste turene er ofte de korteste. De man løper på en helt vanlig dag. Når jeg legger byen bak meg og omfavnes av skog, kan jeg flyte i terrenget og nyte stiens ro. I et lite øyeblikk er alt annet enn det neste steg glemt. Byen blir et fjernt minne. Og jeg en ensom løper. Langt, langt inne i nærmarka.

Langevann i Lillomarka er et perfekt utgangspunkt for en slik tur. Det er et smalt og langt vann som ligger skjermet mellom to høgder. Inneklemt mellom berg og krokete trær snor stien seg langs vannkanten. Finere tråkk skal du lete lenge etter. Her blomstrer blåveisen på våren, bjørka strekker seg etter sola og berget skyter opp. Terrenget skifter karakter flere ganger underveis og veksler mellom barnålssti, ur, berg, røtter og myr. Stien er akkurat slik jeg liker den best – smal, kronglete og variert.

🏃‍ God løpetur!

Erika hyller gudinnen Gaia langs Langevann. Foto: Mats Kahlström

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)

Løp fra Disen opp mot Grefsenkollen og til Trollvann. Fra Trollvann løper du inn i skogen mot østsiden av Lachmannsfjell og ned til Langevann. Løp rundt vannet og tilbake til østsiden av Trollvann. Ta stien ned til Lofthus og tilbake til Disen.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕
Du trenger ikke stort mer enn løpetøy og terrengsko for å løpe denne turen. Løpeturen er kort og næring sikkert ikke så nødvendig. Skulle du bli sulten på en bolle eller noe annet, er det servering på Trollvannstua. Den løper du forbi både når du er på vei til Langevann og på tilbakeveien til Disen.

Alltid med i skogen: mobil, penger, to ruter dopapir, enkeltmannspakke, førstehjelpspledd og litt vann. Foto: Mats Kahlström

Selv på korte turer som denne har jeg alltid med med meg mobil, hodelykt (ikke om sommeren), enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket).

Detaljert rutebeskrivelse
Utgangspunket for turen er nok en gang Disen. Hit kommer du med 11 og 12 trikken, eller med t-bane til Storo. Det tar rundt 20 minutter fra sentrum.

Jeg prøver å forklare ruta så man bare kan følge beskrivelsen, men skogen og stier kan oppfattes ulikt fra person til person. Derfor vil jeg i tillegg anbefale å bruke kart eller en gps-app/ gpsklokke hvor du laster inn ruta (gps-fil kan du laste ned øverst på siden, sammen med ruteinformasjonen.). Så slipper du å bruke løpetid på å lure på navigasjonen.

Fra Disen til Trollvann
Fra trikkestoppet på Disen løper du opp Kjelsåsveien til krysset ved Frenningsvei. Løp inn på grusveien til høyre og løp mot Akebakkeskogen. Nå er det mange muligheter opp til Grefsenkollen. Jeg pleier å ta en sti som frister der og da. Alt som går oppover, ender på Grefsenkollen eller Trollvann. Etter en drøy kilometer er du på toppen av Grefsenkollen og kan nyte dagens utsikt. Løp inn på stien som går bak parkeringsplassen ned til Trollvann.

Mats ville ikke legge brunfilter på beina mine (bak) 😩 Foto: Mats Kahlström

Fra Trollvann til Langevann
Følg grusveien ned til Trollvann. Løp inn på stien som går rett opp bak utedoen. Følg stien til du får en bratt nedoverbakke på venstrehånd. Løp ned bakken (her er det forresten lov å rope vårhyl). Nå er du ved Langevann. Finn stien som går langs vannkanten på venstresiden av vannet (vestsiden). Løp til enden av vannet. Kryss bekken og fortsett rundt vannet.

Jeg har faktisk solbriller på så jeg kan se ned på beina mine uten å besvime av refleksjonen. Neida. Joda. 🤪 Foto: Mats Kahlström

Fra Langevann til Disen
Når du har nytt turens mål og høydepunkt — stien langs Langevann, og det er på tide å komme seg tilbake til byen. I stikrysset ved enden av Langevann løper du rett fram og følger stien til neste kryss hvor du tar til høyre. Her er det et lite mylder av stier. Følg stien rett fram i retning tilbake til Trollvann igjen. Ved Trollvann løper du over grusveien og inn på stien som går inn i skogen langs vannet. Ved enden av vannet løper du til høyre over brua og rett opp til venstre i skogen. Følg stien til du kommer til skibakken Grefsenkleiva. Kryss bakken og løp videre inn på stien. Du kommer til nok en skibakke, kryss den og løp på blåmerket sti helt ned til boligområdet på Lofthus. Herfra er det bare å følge Lofthusveien til du kommer til Kolderups vei, ta inn til høyre og løp til Kjelsåsveien, tilbake til Disenjordet. Ta trikken hjem.

👊 God tur. Vi løpes!

Få siste nytt fra oslosti.no rett i mailen
Har du lyst på ekslusive oppdateringer om nye stier og ruter jeg oppdager? Meld deg på nyhetsbrevet mitt, så sender jeg deg en oppdatering i ny og ne.