
Merida eONE-SIXTY 7000 - Moro med fulldempet elsykkel
For første gang har jeg fått lov til å teste en elsykkel for Kondis, og jeg valgte den sykkelen jeg hadde mest lyst på selv. Det er en dyr sykkel, men du får mye for pengene. Dette er moro, trening og transport i ett.
Testen stod også på trykk i Kondis nr. 5 - 2025
Hva man liker på en sykkel, er selvfølgelig subjektivt. Merida eONE-SIXTY 7000 ser usedvanlig rask og sprek ut til å være en elsykkel. Batteriet er bygd inn i ramma, og motoren tar heller ikke mye plass. Jeg må innrømme at utseendet var en årsak til at dette var elsykkelen jeg hadde mest lyst til å teste når Kondis ga meg muligheten til å teste elsykkel. Med fargen Guarded Gold, som for meg er mer brun enn gull, og de lekre linjene er dette rett og slett en av de fineste syklene jeg har sett.
Utstyr
eONE-SIXTY CF4 III rammen med Fox38 Performance eMTB+ gaffel og Fox Float X2 Performance bakdemper er et særdeles godt utgangspunkt for en god sykkel. Shimano EP801 motor med 85 Nm gir deg trykk opp bratte bakker, og det innebygde batteriet på 600 Wh holder til lange turer om du rasjonerer litt på kraftbruken med motor. Jeg skulle gjerne hatt litt større batteri, men noe må man ofre for vekt og utseende. Shimano XT girsystem og utstyr er sikker kvalitet. Kassett og kjede er Shimano LG beregnet for elsykler og skal ha tre ganger så høy slitestyrke som «vanlige».
Hjul, styre, stem og setepinne er Merida sine egne i aluminium. Alt virker bombesikkert og bør ha lang levetid, men noen vil nok ønske seg karbon i denne prisklassen. Hjulene er for øvrig i likhet med de fleste toppsykler i denne kategorien «mullet», dvs. 29 tommer foran og 27,5 bak for ekstra stabilitet nedover. Du kan også få kjøpt sykkelen med bare 29-hjul, men det må avtales med lokal forhandler siden det ikke er standard. Hjulene er utstyrt med Maxxis Assegai 2,5 dekk foran og Maxxis DHR 2,4 dekk bak. Dette er en mye brukt kombinasjon som gir meget godt grep. Total vekt på sykkelen er 23 kg.

Terrengsykling
eONE-SIXTY er i utgangspunktet laget for stisykling og enduro. Nedover er den utrolig stødig og komfortabel og først og fremst utrolig morsom. Sykkelen svelger unna steiner, røtter og ujevnheter og gir fantastisk flyt. Dekkene gir meget godt grep og innbyr til trygghet. Jeg skal innrømme at jeg ikke har testet den i de tøffeste utforkjøringene. Det overlater jeg til bedre syklister enn meg.
Flatt og oppover er den like god, men tyngden på sykkelen gjør at jeg må bruke litt motor for å få skikkelig flyt. Litt tekniske stier oppover er utrolig morsomt om du setter motoreffekt til 4 eller høyere (av 7 på standardinnstillingen). Ha litt lett gir og høy frekvens, så får du like fin flyt oppover som du får nedover. Og for oss som ikke er av de aller beste på sykkel, er det mye tryggere.
Grussykling og tradisjonell kondisjonstrening
Originaloppsettet er beregnet for sti, ikke grus. Det fungerer likevel meget bra med litt bruk av motor, men uten er det tungt å dra seg opp bakkene med en sykkel på 23 kg og grove dekk.
Vi har også testet sykkelen med lettere og mer lettrullende dekk fra Pirelli. Pirelli Scorpion Trail H 29x2.6 ProWALL er et lettrullende allrounddekk. Det har fungert perfekt på grusen og også til lettere terrengsykling. Ideelt sett ville jeg hatt et eget 29 hjulsett med disse dekkene i tillegg til originalhjul med Maxxis-dekkene. Det gjør det mulig å skifte fra sti/enduro-optimalisert oppsett til en meget god grussykkel på et par minutter.
Det er nok mange som ikke forbinder elsykkel med trening, men etter testperioden kan jeg bekrefte at den fungerer helt perfekt til det også. Oppsatt med Pirelli-dekkene er den en fryd også på grusen. Motoren kutter ut på 25 km/t, så om du eksempelvis har motoren på nivå 1 av 7, kan du sykle for egen maskin i lett terreng og få litt hjelp oppover.
Selv bor jeg ved Lillo-/Nordmarka, og det er en god del tøffe bakker om jeg skal ut på en litt lengre tur i marka. Det er ikke noe problem å sykle turer i sone 1 på en vanlig terrengsykkel, men det blir uansett en del muskulær belastning å sykle opp lengre bakker. Historisk vet vi at mange terrengsyklister har valgt å ta mange av de rolige øktene på racersykkel og flate veier. Vi har også sett syklister på elsykkel på hviledagene i Tour de France. For meg, som drar litt på åra og ikke akkurat er i nærheten av elitenivå, oppleves elsykkelen som et mye bedre alternativ for rolige langturer enn en vanlig terrengsykkel. Det gjør at jeg faktisk har overskudd til en hardøkt dagen etter en 2-3 timers sykkeltur. Selve hardøktene er det heller ikke noe problem å kjøre på en elsykkel. Uten bruk av motor er alt bare hardere. Med bruk av motor kan det være like hardt, men gå fortere. Torgeir, en god kamerat og tidligere mellomdistanseløper, bruker eksempelvis elsykkel aktivt til to langturer per uke som han gjerne kombinerer med tre hardøkter på rulleski sommerstid. Nå er han midt i 50-åra og i bedre for enn han har vært siden begynnelsen av 20-åra, så det har fungert særdeles godt for han.

Oppsummering - Skoj på hoj
Sykkelelsker og kamerat Simon Johansson oppsummerer denne sykkelen med «skoj på hoj» – som kan oversettes med gøy på sykkel.
Jeg har brukt sykkelen på underlag fra asfalt til grov sti og sitter igjen med et smil om munnen hver gang jeg har vært ute. Jeg har blitt så overbevist om gleden og nytten av en slik type sykkel at jeg har snakket med leverandør om å kjøpe en tilsvarende sykkel. Til mitt bruk, som hovedsakelig er grus og snillere stier, vil jeg imidlertid ha 29 hjul både foran og bak og bruke Pirelli-dekkene fra denne testen.
Veiledende priser:
Merida eONE-SIXTY 7000: 100 000 kroner
Pirelli Scorpion Trail H 29x2.6 ProWALL: 499 kroner (sykkelkomponenter.no)