Månedens sykkel

Kondis tester: Giant 21 TCR Advanced Pro 0 Disc
Månedens sykkel i mai er en superlett landeveissykkel som på papiret har «alt». Er den like god som spesifikasjonene skulle tilsi?
Testen stod også på trykk i Kondis nr. 3 - 2021
Giant er verdens største sykkelfabrikk og leverer rammer til flere andre kjente high end merker. Selve rammen på Giant sine toppsykler forventer vi derfor er i toppklasse. Når vår testsykkel i tillegg kommer med full Ultegra Di2, skivebremser, lette karbonhjul og i tillegg wattmåler, hadde vi ekstremt høye forventninger til denne sykkelen.
Utstyr og komponenter
Selve rammen er laget i en karbonblanding Giant kaller «Advanced-Grade Composite». Det gir en ramme som ikke er fullt så stiv som deres toppmodeller og marginalt tyngre. I bruk oppleves den imidlertid som en fullblods racer i toppklassen. Den er stiv, direkte og gir umiddelbar respons. Vi tror ikke det er mange som ville trodd dette ikke var en absolutt toppmodell i en blindtest. Hva man synes om utseendet på en sykkel, er selvfølgelig subjektivt, men vi synes denne rett og slett er vakker. Blåfargen i metallic er usedvanlig fin. Bildene på nett yter den på ingen måte rettferdighet, så dette er en sykkel som må sees live i sola.
Hjulene på sykkelen er Giant sine egne SLR-1 42 Carbon Disc. Dette er et superlett 42 mm sett på 1452 gram for tubeless oppsett og kommer med CADEX Road Race tubeless dekk, ventiler for tubeless oppsett, tubeless væske og alt som skal til. Hjulene koster alene 16 999 kroner, og vi synes de presterer på linje med hjul som koster det dobbelte. Dekkene er også i toppklassen. Vi har tidligere klaget litt på sykler til 70 000 som kommer med annenklasses hjul og dekk, men Giant leverer toppkvalitet på en sykkel som koster vesentlig mindre.
Shimano Ultegra Di2 gir og komponenter fungerer som alltid perfekt. Marginalt tyngre enn toppgruppene, men i bruk er det helt på høyde og tåler mer. Med 36/52 krank og 11-30 kassett har den utveksling nok til å ta oss opp de bratteste bakkene og ta alle andre enn toppsyklister opp i toppfart.
Vedrørende utstyr og utseende er det bare en ting som ikke imponerer, og det er at sykkelen kommer med et styre uten integrerte vaiere. Det ser ryddigere og stiligere ut uten synlige vaiere på styret, så det er noe vi kunne ønsket oss.
Hvordan oppleves sykkelen i bruk?
I bruk oppleves Giant TCR Advanced som en klatre-/allroundsykkel. Oppover er den lett, leken og smidig. Med denne sykkelen er det opp til deg hvor fort det går opp bakkene, for den sinker deg ikke et millisekund. Og wattmåleren er både et morsomt og meget nyttig redskap. For dem som ikke har brukt det før, vil det kunne gi noen aha-opplevelser og viktig lærdom. Vi har syklet en del med wattmåler tidligere og vet hvor viktig det er å sykle jevnt oppover for å få en best mulig tid. Uten wattmåler har det lett for å gå alt for fort til å begynne med siden det går så lett i begynnelsen av en bakke. Ser man på wattmåleren, legger man fort merke til at man de første hundre meterne kan ligge 50-60 watt over det man burde og at watten, og dermed farten, etter en stund begynner å synke. I langdistansløping har «negativ splitt», dvs. at man løper andre halvdel marginalt raskere enn første, vist seg å være mest effektivt. Hans Christer Holund har vist at det også er en suksessoppskrift i langrenn, og i sykkel har selvfølgelig Chris Froome blitt kjent for å ha øynene klistret på wattmåleren i motbakkene i alle sine seiere i Tour de France. Per i dag vet vi ikke om noen andre sykler i denne prisklassen som komme med wattmåler som standard.
På flatmark oppleves TCR Advanced også som meget god. All kraft som legges ned omdannes til fremdrift, og den er kvikk og smidig. Den virker som designet for akselerasjoner og retningsforandringer. De gode karbonhjulene bidrar til fart og følelse og står ikke tilbake for noen hjul vi har prøvd tidligere. Med denne sykkelen er det absolutt ingen grunn til å kjøpe egne «konkurransehjul».
Nedover og i spurter i høy hastighet er sykkel også veldig direkte. Den lystrer den minste input fra rytteren og er en drøm for dyktige syklister. For de mindre gode syklistene kan imidlertid den direkte responsen oppleves som litt utfordrende i høy hastighet nedover. Siden sykkelen reagerer så direkte, oppleves den som mindre stabil enn en «tregere» sykkel. Eksempelvis har en Trek Domane, som vi testet i Kondis nr. 4-2017, lavere tyngdepunkt og lengre avstand mellom hjulene. Det gir en superstabil sykkel nedover, men du får ikke den direkte, kvikke følelsen til Giant TCR Advanced. Som vi har skrevet tidligere, finnes det ikke en sykkel som er best til alt. Du må derfor tenke over hva du primært skal bruke sykkelen til, og hvilke egenskaper som er viktigst for deg, før du bestemmer deg.
Oppsummering
Vi synes Giant 21 TCR Advanced Pro 0 Disc er en helt fantastisk sykkel og et røverkjøp til prisen. Dersom du er ute etter en kvikk og leken sykkel, har denne alt. Rammen er i toppklasse, gir og komponenter leverer perfekt og når den i tillegg kommer med særdeles gode tubeless karbonhjul og wattmåler, er vi solgt. Dette er en sykkel vi mener kan måle seg med toppsykler som koster over det dobbelte. Og med en vekt på bare 7,3 kg kan den måle seg med toppsyklene på det området også. Hadde den hatt integrert kabelføring i tillegg, ville vi sagt den var helt perfekt.
Veil. pris: 54 999 kroner
Takk for at du er medlem og slik bidrar til at Kondis kan fortsette å spre treningsglede, skrive reportasjer, lage terminlister, kontrollmåle løyper, føre statistikker osv. På grunn av koronakrisen har store deler av annonseinntektene falt bort, og vil du gi oss et ekstrabidrag, vil vi være takknemlige for det.
Gi en gave:
Vårt kontonummer er: 1503.35.18541
Vipps: 125957