Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Marit Bjørgen hadde suksess med to ulike treningsmodeller. Det er derfor umulig å konkludere hvilken modell som er «best». (Arkivfoto: Bjørn Johannessen)
Marit Bjørgen hadde suksess med to ulike treningsmodeller. Det er derfor umulig å konkludere hvilken modell som er «best». (Arkivfoto: Bjørn Johannessen)

Marit Bjørgen hadde suksess med to ulike treningsmodeller. Det er derfor umulig å konkludere hvilken modell som er «best». (Arkivfoto: Bjørn Johannessen)

To ulike treningsmodeller gjorde Bjørgen til tidenes vinterolympier

Marit Bjørgens trening

I løpet av sin lange og suksessfulle skikarriere, som resulterte i utrolige 8 OL-gull, 18 VM-gull og 114 verdenscupseire, var Marit Bjørgen innom to fullstendig ulike treningsmodeller. Først blokkperiodisering, som kunne bestå av opptil 15 hardøkter i løpet av en 11-dagersperiode, for deretter å gå over til mer «tradisjonell» langrennstrening med store mengder og kun 2-3 hardøkter i uka.
Publisert | Oppdatert
Artikkelen fortsetter under annonsen


Du må logge inn for å lese denne artikkelen.
Kondis medlemsinnlogging:





Dette er en artikkel som er forbeholdt medlemmer i Kondis

Allerede medlem:
Bruk ditt unike medlemsnummer fra Kondis som brukernavn og ditt postnummer som passord til å logge inn.
Alternativt kan du bruke ditt registrerte telefonnummer som passord (må eventuelt legges inn på min side). Hvis du er medlem og likevel ikke får logget inn kan du sende e-post til kondis@mediaconnect.no eller ringe 23 33 91 72.

Meld deg inn i Kondis
Vi har tre ulike innmeldingstilbud:

  1. Meld deg inn i dag og bli medlem fra nå og ut 2021. Du får 2 utgaver av Kondis for 120 kroner, og samtidig utnyttet alle våre medlemsfordeler. Du får også tilgang til mange gode treningssaker og intervjuer på nett som er forbeholdt våre medlemmer. Videre får du tilgang til digitale utgaver av alle bladene som har kommet ut etter januar 2016.
     
  2. Eller velg å tegne medlemskap ut 2022 nå med en gang. Dette koster kun 620 kroner og du mottar 11 utgivelser av Kondis. Du får også tilgang til alle våre medlemsfordeler. Du får også tilgang til mange gode treningssaker og intervjuer på nett som er forbeholdt våre medlemmer. Videre får du tilgang til digitale utgaver av alle bladene som har kommet ut etter januar 2016.
     
  3. Eller du kan tegne medlemskap ut 2023 og få et gavekort fra Löplabbet på 1500 kroner som velkomstgave. Merk at gavekortet ikke kan brukes i deres nettbutikk. Du må oppsøke en fysisk butikk for å få brukt det. Innmeldingsprisen på dette tilbudet er 2280 kroner. Du mottar 20 utgaver av Kondis, og kan utnytte alle våre medlemsfordeler i over to år. Som medlem i Kondis får du 15 % rabatt på alt du handler hos Löplabbet. Du kan derfor handle varer for 1764 kroner for gavekortet. Nettoprisen for medlemskap ut 2023 blir da kun 516 kroner. Dette tilbudet med gavekort fra Löplabbet gjelder kun for nye medlemmer og utmeldte medlemmer som ikke har vært medlem de to siste årene. Gavekortene sendes i posten i begynnelsen av påfølgende måned etter at betalingen for medlemskapet er registrert hos oss. 

KJEMPETILBUD kan kun benyttes ved innmelding i Kondis!
Kjøp vår spreke tekniske T-skjorte med påtrykket «Treningsglede i hvert fraspark» på ryggen for kun 149 kroner inkludert porto og ekspedisjonsgebyr. Du sparer 100 kroner! 

Trykk HER for å se medlemsfordelene

I kvitteringen du får i e-post etter innmelding finner du «brukernavn» og "passord" som du ved første gangs besøk kan legge inn i stedet for medlemsnummer og postnummer. Dermed kan du lese denne saken omgående. 

Til din orientering:
- Vi trenger din adresse for å kunne sende deg bladet og faktura for medlemskapet.
- Din fødselsdato- og året du ble født bruker vi til å fastsette riktig størrelse på medlemskontingenten. Vi har en lavere pris til unge og til pensjonister.
- Ditt telefonnummer og din e-post vil vi kun bruke i unntakstilfeller for å gi deg viktig informasjon. Denne informasjonen blir lagret i vårt medlemsregister og vil ikke bli overlevert til utenforstående.
- Hvis du melder deg ut, vil du kunne bli kontaktet av oss med tilbud de neste tre årene. Du kan når som helst gi oss beskjed om at du ikke ønsker en slik kontakt.
- Kondis tar personvernet på alvor og er opptatt av å beskytte personopplysningene til de vi er i kontakt med på best mulig måte. Du kan lese hele vår personvernerklæring her.

KONDISMEDLEMSKAP
Medlemsskap:*
Se pris i vår prismodell over i artikkelen.
Jeg ønsker:*
Har du blitt vervet av noen?
Givers informasjon
Mottakers informasjon
Kjønn*
Fylles bare ut dersom du ikke er bosatt i Norge
Må være mellom 7 og 10 tegn
Født
JEG ØNSKER Å KJØPE
Teknisk Kondis T-skjorte blå/rosa kr 149,- inkl . porto og ekspedisjonsgebyr Med valg av kjønn og størrelse
KVINNESTØRRELSE på Teknisk Kondis T-skjorte
HERRESTØRRELSE på Teknisk Kondis T-skjorte
Jeg ønsker også å kjøpe
Ordregebyr på kr 29 og porto kommer i tillegg. Kryss av:
Ververs informasjon
Til orientering - verving:
  •    Vi trenger medlemmets adresse for å kunne sende vedkommende bladet og faktura for medlemskapet.
  •     Vi trenger vedkommendes fødselsdato- og året han/hun ble født for å fastsette riktig størrelse på medlemskontingenten. Vi har en lavere pris til unge og til pensjonister.
  •     Vi trenger vedkommendes telefonnummer og e-post for p kunne gi han/henne viktig informasjon. Denne informasjonen blir lagret i vårt medlemsregister og vil ikke bli overlevert til utenforstående.

Guro Strøm Solli sin doktorgradsavhandling oppsummerer Marit Bjørgens treningsarbeid på følgende vis: 

  • Aktiv barndom med mye lek og utendørsaktivitet og arbeid på gården.
  • Deltagelse i flere idretter (håndball og fotball) frem til 18 års alder med gradvis overgang til mer langrennsspesifikk trening.
  • Trente 350–450 timer pr. år som juniorløper (16-19 år).
  • Gradvis økning av treningsvolum fra 522 timer pr. år fra 20 år gammel til 940 timer pr. år gjennom hennes mest suksessrike periode fra hun var 30–35 år.
  • Suksessfull utnyttelse av to forskjellige periodiseringsmodeller av trening gjennom karrieren.
  • Kom tilbake til prestasjoner i verdensklasse etter fødsel.
  • Opprettholdelse av prestasjonsnivå tross 15–25 prosent reduksjon av treningsvolum i hennes to siste sesonger.

Oppsummert mener forskeren at man kan lese dette ut av Bjørgens karriere:

  • Sterk motivasjon for å trene.
  • Høy treningskvalitet rettet mot kravene som idretten stiller.
  • Høy kontinuitet som skyldes at hun holdt seg frisk og skadefri.
  • Veldig effektiv og strukturert i faglig trening og restitusjon.
  • God relasjon med trenerne, lagvenninner og støtteapparat.
  • Økt selvstendighet mot slutten av karrieren.


Kilde: aftenposten.no