Skjermdump Marianne Røhme på Tik Tok
Marianne Røhme ble overrasket over hvordan hennes første video tok av på Tik Tok.

Hjelp - de eldre inntar Tik Tok!

Jeg opprettet Tik Tok-konto for lenge siden, men jeg var sjelden innom appen. Den første videoen ble publisert på fredag. Nå har den hatt over 100.000 visninger, og jeg forstår ikke hva som har skjedd.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.

«Mamma har blitt tiktok-kjendis???»


Tik Tok har lenge vært min dårlige samvittighet. Som ansvarlig redaktør og daglig leder i Kondis er det mitt ansvar å sørge for at jeg selv, og andre ansatte i Kondis, har kompetanse rundt sosiale medier slik at Kondis kan utnytte fordelene i dette på en god måte. Kondis har lenge vært på både Facbook og Instagram. Vi har også en konto på Twitter, men denne er det ikke mye aktivitet på akkurat nå. Vi har stort sett holdt oss til Facebook og i noen grad Instagram.

Tik Tok har over 1 milliard brukere på verdensbasis, og over 1 million bare i Norge. 48 prosent av de som bruker Tik Tok daglig, er mellom 18 og 29 år. Selv om de fleste brukerne er vesentlig yngre enn meg, og yngre enn gjennomsnittsalderen på medlemmer i Kondis, har jeg lenge tenkt at jeg og vi burde vært på Tik Tok for å møte framtidige Kondismedlemmer der de er i dag.

Etter at jeg lastet ned appen til min mobil, startet jeg med å prøve å gjøre meg kjent. Jeg spurte min datter, som den gangen var 18 år, om hun kunne lære meg å lage videoer på Tik Tok, men hun svarte bare at dette ikke var noe for meg eller at det ikke passet akkurat da. Til slutt ga jeg opp maset. Tik Tok-appen gikk i dvale, og jeg utsatte alle tanker om å komme igang. Det var alltid så mange andre arbeidsoppgaver som var viktigere.

Tik Tok for dummies

Fredag forrige uke ble imidertid dagen da jeg hadde haket av for alle ukas arbeidsoppgaver allerede torsdag kveld, og jeg kunne sette av tid til å granske denne plattformen i fred og ro. Jeg gikk inn på Google og Googlet «Tik Tok for dummies» og fikk opp mange You Tube-videoer som ga gode oversikter over hvordan en kunne lage og publisere videoer på Tik Tok. Deretter var det bare å gå ut og filme.

Det jeg ønsker med Tik Tok-kontoen min er å vise litt fra treningsturer og livet mitt i Kondis i håp om å kunne motivere også andre til å trene og være fysisk aktive. Jeg har aldri vært noe motorisk vidunder, er blant de som ble valgt sist i gymmen på skolen, og som alltid har preget den nederste delen av resultatlistene om jeg har stilt opp i en idrettslig konkurranse. Jo, da: Jeg har dradt hjem premier, men da har jeg gjerne vært den eneste i min aldersklasse, og stilt opp i konkurranser hos arrangører som har vært heller gavmilde på premiefronten.

Det vil derfor ikke være mine bragder som jeg håper skal motivere andre, men det at jeg til tross for å ikke være så flink, rask og teknisk dyktig, kommer meg ut på treningsturer. Treningen er noe jeg gjør for min egen del, for å holde meg i god form i forhold til min målestokk, og for å få frisk luft, bearbeidet tanker, og senket noen stressende, høye skuldre. Det vil jeg at også andre skal finne glede i. Derfor var det naturlig å lage den første videoen under en løpetur.

Mange muligheter

På Tik Tok kan en filme i normal hastighet, eller en kan velge raskere eller saktere hastighet. En kan legge på filter, og eksterne lydfiler med både tale og musikk. Jeg syntes det var morsomt å filme meg selv løpende i hurtig film, men tenkte at dette var nok en oppbrukt effekt som virket svært gammeldags for de daglige brukerne av plattformen. Likevel var det akkurat det jeg valgte å gjøre. Først sa jeg noe om hvor raskt det kunne gå med ny teknologi, deretter kjørte jeg opp farten på filmen og filmet meg selv mens jeg løp. Jeg lagde flere videovarianter og lagret dem slik at jeg skulle ha noe å redigere på da jeg kom hjem.

På kvelden valgte jeg å publisere den ene videoen uredigert. Jeg verken la på musikk, ekstern tale eller tekst. Jeg la den rett ut som den var, og var svært spent på responsen.

Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en åpen profil slik at alle kunne se, kommentere og eventuelt bruke innholdet jeg lagde videre. Jeg må innrømme at jeg var mest bekymret for om det kom til å komme mange negative kommentarer. Videre var jeg spent på om den kom til å bli sett av andre.

Tok skikkelig av

Det tok ikke lange stunda før videoen tok skikkelig av og kommentarene rant inn. I dag to dager seinere har videoen hatt 103.500 visninger og det er fortsatt økende. I kommentarspalten blir jeg heiet på, og mange synes hurtigfilmen, som jeg trodde var gammeldags, er så morsom. Ei skrev at hun syntes gamle folk var veldig morsomme noen ganger.

Da lo vi godt i heimen.

Datteren min, som nå snart er 20 år, reagerte også:

– Slay mamma

– Mamma har blitt tiktok-kjendis???, skrev hun i kommentarspalten.

Selv har hun en, etter min mening, utrolig proff Tik Tok-side, med mange morsomme og gode videoer. Den hun hadde fått mest trafikk på var en med 37.600 visninger. Hun var derfor svært imponert over responsen på min første publisering.

I løpet av helga publiserte jeg også to andre videoer. De var allerede litt mer proffe enn den første, men har ennå ikke nådd mer enn rundt 1000 visninger. Det er nok det som vil være det nivået jeg kan regne med i framtida. Det var utrolig moro at den første videoen tok av slik den gjorde, og ekstra moro at brukerne av plattformen var så positive og hyggelige i sine tilbakemeldinger.

Tik Tok har kommet for å bli, iallfall i noen år framover, og vi middelaldrende er på vei over.

Marianne Røhme (58) er daglig leder i Kondis og ansvarlig redaktør for bladet og nettsiden. Hun er utdannet sivilagronom fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet og journalist fra Høgskolen i Oslo. I tillegg har hun bygd på med økonomi og medielederutdannelse. Hun kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for to tidsskrifter i Tun Media. Marianne er en ivrig kondisjonsutøver. Liker best løping, men er også å finne i skiløypa på vinteren eller på sykkelen om sommeren.
Powered by Labrador CMS