Det har tidligere vært en lang rekke studier som viser at det er gunstig for barns læring å være aktive før, under og etter undervisningen. I et nytt forsøk har danske forskere testet effekten av fysisk aktivitet etter skoletimer.

– Det trenger ikke være mer enn et kvarters tid. Det er nok til at vi ser en effekt. Det viktige er at barna får opp pulsen, forklarer Jesper Lundbye-Jensen, som er førsteamanuensis ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

– Hittil har vi forsket mest på fysisk aktivitet før undervisningen. Tanken er at det skjerper oppmerksomheten. I denne studien viser vi at aktivitet etter læring gjør at barna lærer mer, forteller Lundbye-Jensen.


Fysisk-aktivitet_folderbanner.jpgEffekt etter en uke
Den nye studien viser at effekten først kommer etter en uke. Da husker de aktive barna ti prosent bedre enn kontrollgruppen. Faktisk husket barna det de hadde lært bedre enn da de nettopp hadde lært det. Årsaken er ifølge Jesper Lundbye-Jensen at hjernen krever endringer av nervesystemet når den skal lagre informasjon på lang sikt, og fysisk aktivitet bidrar til dette. Det skjer både mens vi lærer noe, men også etterpå, og derfor har det en effekt å trene etter læring.

Samme deler av hjernen
Årsaken er at kognisjon og motorikk bruker de samme områdene i hjernen. Det vil si at hvis fysisk aktivitet har en effekt på den motoriske hukommelsen, vil det antagelig også ha en effekt på den kognitive hukommelsen.

Gjelder også for voksne
Jesper Lundbye-Jensen forteller at den gunstige effekten av trening etter læring gjelder voksne også. Det kan for eksempel være å lære å betjene en ny maskin i fabrikken, lære å bruke et verktøy eller lære å sjonglere. Når det gjelder å lære nye ferdigheter, viser resultater at aktivitet kan gi omkring ti prosent bedre læring. Effekten av en enkelt sesjon og effektene på lang sikt holder på å bli undersøkt, sier Lundbye-Jensen.

Les hele artikkelen på forskning.no